Hjertehelse

Seks matvarer som reduserer kolesterolet

Kan ha en virkning på bare tre måneder.

TO SS DAGLIG: Mer olivenolje skal det ikke til før hjertet ditt blir sunnere. Foto: Colourbox.com
TO SS DAGLIG: Mer olivenolje skal det ikke til før hjertet ditt blir sunnere. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Et høyt kolesterolnivå er ikke bra, for det øker risikoen for hjerte- og karsykdommer. Og hvis du tror dette er noe som bare rammer tjukke menn over middagshøyden, tar du feil.

Hjerte- og karsykdommer er faktisk den hyppigste dødsårsaken blant norske kvinner. Høyt kolesterolnivå i blodet betyr at blodet er for fett. Dermed øker sjansen for at fettavleiringer legger seg på innsiden av blodårene, og dette kan føre til blodpropp og hjerteinfarkt.

Les mer om kolesterol hos Lommelegen.no.

JA TAKK: Dropp pasta/ris/poteter, og ha linser og bønner til middag i stedet. Krydre med friske urter for å få smak. Foto: colourbox.com
JA TAKK: Dropp pasta/ris/poteter, og ha linser og bønner til middag i stedet. Krydre med friske urter for å få smak. Foto: colourbox.com Vis mer
FIN START: En bolle havregrøt metter godt, og senker kolesterolet. Foto: All Over Press
FIN START: En bolle havregrøt metter godt, og senker kolesterolet. Foto: All Over Press Vis mer
SUNN SNACKS: En liten håndfull er alt som trengs. Foto: Colourbix
SUNN SNACKS: En liten håndfull er alt som trengs. Foto: Colourbix Vis mer
SUNT FETT: Olivenolje bør ha fast plass i kjøkkenskapet. Foto: Getty Images/iStockphoto
SUNT FETT: Olivenolje bør ha fast plass i kjøkkenskapet. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
HETE SAKER: Chili får fart på blodomløpet, og er med å senke kolesterolet. Foto: Colourbox
HETE SAKER: Chili får fart på blodomløpet, og er med å senke kolesterolet. Foto: Colourbox Vis mer
TJA TIL TOFU: Men liker du det, så erstatt gjerne kjøtt med tofu. Foto: Colourbox
TJA TIL TOFU: Men liker du det, så erstatt gjerne kjøtt med tofu. Foto: Colourbox Vis mer

Slik kutter du ned på kolesterolet

Et lavere kolesterolnivå er altså en smart måte å forebygge framtidige problemer. Og ta det med ro - tipsene her er ikke strenge pekefingerråd om at du bør kutte ut alt som er godt (og fett), og begynne å trene som fy - selv om det selvsagt ikke er så dumt ...

Det finnes nemlig en rekke matvarer som hjelper deg å senke kolesterolnivået bare ved at du tilfører dem til ditt vanlige kosthold. Det burde vi vel alle klare?

OBS! Om du har alvorlig høye kolesterolnivåer i kroppen, og doktoren har bedt deg ta grep om livsstilen, bør du følge rådene hans. Matvarene nevnt under kan ikke redusere kolesterolet så mye at medisiner eller diett kan droppes.

Her er de fem matvarene:









FIBER
Fiber er essensielt for en god fordøyelse, men binder også til seg kolesterol i fordøyelsessystemet, og tar det med seg ut via avføringen. Fiberet i bønner, erter og linser er spesielt gunstig for dette, men fiber i korn har også en positiv effekt (spesielt havre, som du kan se i punktet under). I tillegg kan fiber hindre at kroppen opptar mettet fett fra tarmene, så en fiberrik diett er fint for deg som ønsker å holde vekta. Et daglig inntak på 25-35 gram er det som anbefales.

HAVRE
Ja til havregrøt eller havrebrød! Havre inneholder nemlig betaglukan, som i fordøyelsessystemet danner en tykk gele som binder kolesterol til seg. Studier har vist at daglig inntak av havre kan redusere kolesterolet med opptil fem prosent på tre måneder. Og det skal ikke mer til enn en porsjon havregrøt, eler to blingser havrebrød.

LES OGSÅ: Enkle triks for et sunnere hjerte

NØTTER
Flere studier har vist at nøtter er med på å senke det dårlige kolesterolet, faktisk med opptil fem prosent. Det skal ikke mer enn en liten håndfull nøtter til om dagen, men de bør være rå, altså hverken ristede eller saltede. Nøtter er svært næringsrike, så ikke overdriv. Sjekk forøvrig hvilke nøtter som er de sunneste her.

SUNNE OLJER
Enumettede oljer som olivenolje og rapsolje har ingen direkte effekt på kolesterolet, men er med på å styrke åreveggene slik at de blir mer elastiske og tåler mer. Mettet fett er derimot en versting i forhold til kolesterol, så om du kutter smør og margarin, og erstatter med oljer og plantebasert margarin er det veldig bra. Faktisk skal det bare to spiseskjeer olivenolje til hver dag for å redusere risikoen for hjerteproblemer.

CHILI
Glad i krydret mat? Kjør på, for chili inneholder capsaicin, et stoff som hjelper å senke nivåene av det usunne kolesterolet. Det skjer blant annet fordi chilli får fart på blodsirkulasjonen, og dermed forminsker sjansen for at kolesterolet fester seg på innsiden av blodårene.

SOYA
Soyaprodukter som soyamelk, soyabønner og tofu kan hjelpe leveren å rense blodet for dårlig kolesterol. Nå er ikke forskerne helt overbevist om at effekten er stor nok til at soya skal inn som fast innslag i kosten, men hvis soyaprodukter som tofu eller vegetarisk kjøttdeig laget av soya erstatter kjøtt, som inneholder en god del mettet fett, blir regnskapet bra. Kanskje det er like greit å bli flexitarianer, og kutte kjøttprodukter en eller to dager i uka?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer