STRESSA? Du kjenner sikkert til symptomer som hodepine og stram kjeve, men visste du at hårtap, svetting og neseblod også kan være tegn på at du stresser for mye? Foto: All Over Press
STRESSA? Du kjenner sikkert til symptomer som hodepine og stram kjeve, men visste du at hårtap, svetting og neseblod også kan være tegn på at du stresser for mye? Foto: All Over Press Vis mer

Stress

Seks tegn på at du er stressa

Selvsagt opplever vi alle stress, men disse tegnene kan tyde på at det er blitt for mye av det.

Forpliktelser og ansvar hoper seg kanskje opp innimellom, og det er mye man skal rekke både hjemme og på jobb. Og så var det trening, familie og venner. Det er uendelig mange grunner til at vi stresser, og selv om stresset er en helt naturlig del av hverdagen, kan det gå for langt.

Her er seks tegn på at du er for stressa:

Ja, for stress har absolutt fysiske symptomer, og det blir lettere å vite når du rett og slett må nedprioritere noe og roe ned hvis du kjenner til tegnene.

Ta deg tid til å sjekke om stresset er så intenst at det ødelegger din fysiske eller mentale helse, skriver Prevention.com. De har laget listen over ting du bør se etter.

HÅRTAP: Stress kan føre til at du mister mer hår enn vanlig, og du merker det ikke nødvendigvis med en gang. Foto: Colourbox
HÅRTAP: Stress kan føre til at du mister mer hår enn vanlig, og du merker det ikke nødvendigvis med en gang. Foto: Colourbox Vis mer

1. Oppkast

Stress og angst kan faktisk få deg til å kaste opp, og selv om du ikke nødvendigvis får opp noe, kan brekninger være tegn på at det rett og slett har blitt for mye.

For å få bukt med dette, er det om å gjøre å få nok hvile. Pass dessuten på å få i deg nok væske, siden oppkast kan gjøre deg dehydrert og føre til at du mister elektrolytter. Prøv å identifisere årsaken til stresset og gjør noe for å minimere eller fjerne dette fra livet ditt, skriver Prevention.com.

LES OGSÅ: Sur? Ikke skyld på pms



2. Hårtap

Hårtap har veldig mange årsaker, og de kan være vanskelige å identifisere. Stress er bare en av dem, så om du plutselig begynner å miste håret, trenger det ikke å være på grunn av stress.

LES OGSÅ: Vibeke Klemtsen: – Derfor mistet jeg håret mitt

Det kan være alt fra genene dine til sykdom, plutselig vekttap eller medisiner du tar. Noen opplever også at de røyter mer om høsten, og mange opplever hårtap i forbindelse med graviditet.

Men i tillegg spiller stress altså en viktig rolle, og det er ikke sikkert du merker hårtapet mens stresset fortsatt pågår. Ofte tar det tid før effekten av stress vises, og derfor er det ikke alltid like lett å identifisere dette som årsak.

– Vær obs på at en plutselig endring i mengden hårtap eller håravfall kan være en reaksjon som er forsinket med to måneder, sier Benjamin Martin, ansvarlig for merket Nioxin i Norden.

– Så hvis du plutselig begynner å miste mye hår, tenk en måned eller to tilbake og se om det skjedde noe som kan ha stresset deg eller påvirket deg på noen måte, foreslår han.

Ved uvanlig stort og langvarig hårtap anbefales det å gå til lege.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om håret ditt

3. Neseblod

Ifølge Prevention.com er det en pågående debatt om neseblod faktisk trigges av stress, men de skriver likevel følgende: Studier har vist at i noen tilfeller, når pasienter opplever å blø neseblod, opplever de det etter å ha befunnet seg i stressende situasjoner.

En artikkel i The British Medical Journal fra 2001 antyder at det kan ha noe med det økte blodtrykket mange erfarer når de opplever stress.

LES OGSÅ: Det beste for kroppen er ikke ettermiddagshvilen

4. Hukommelsestap

Om du plutselig merker at du glemmer ting raskere enn du pleier, kan det være stress som er årsaken.

Å bli kronisk utsatt for stress kan faktisk påvirke den delen av hjernen som styrer korttidsminnet ditt. Om denne delen av hjernen utsettes for for store mengder stresshormoner over tid, kan du få dårligere hukommelse.

Mens du finner ut hva det er som stresser deg så mye, bør du skrive ned viktige detaljer for å hjelpe deg selv. Du blir neppe mindre stressa av å glemme ting, så noter i vei.

5. Svakere immunforsvar

Et nedsatt immunforsvar er kanskje den mest merkbare effekten stress har på kroppen din, og det er flere grunner til at dette skjer, skriver nettsiden.

For det første trigger stress et hormon som regulerer immunsystemet. Når dette skjer over lenger tid, kan det bli vanskelig for kroppen å gjøre nettopp dette.

For det andre fører stress til en lavere produksjon av infeksjonsbekjempende hvite blodlegemer.

Spis sunt og få inn litt fysisk aktivitet hver dag, så hjelper du kroppen å forebygge sykdom.

6. Overdreven svetting

Ja, du svetter mer når du stresser. Mange merker det spesielt godt i håndflatene og på føttene.

En studie publisert i fjor høst i journalen PLoS One fant dessuten at stressvetten din kan sende ut signaler som stresser dem rundt deg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: