SUNT OG GODT: Selleri, som er en av ingrediensene i drinken Bloody Mary, er kalorifattig og proppfull av viktige næringsstoffer.  Foto: Thinkstock
SUNT OG GODT: Selleri, som er en av ingrediensene i drinken Bloody Mary, er kalorifattig og proppfull av viktige næringsstoffer. Foto: Thinkstock Vis mer

Selleri

Selleri er mye sunnere enn du tror

Motvirker Alzheimers, høyt blodtrykk og kreft.

Publisert
Er du blant dem som elsker Bloody Mary, bør du heretter unne deg drinker hver dag - i alle fall om du dropper vodkaen.

Som KK.no tidligere har skrevet er selleri (også kjent som stangselleri), som er en viktig ingrediens i drinken, nemlig noe av det sunneste du kan få i deg.

LES OGSÅ: Stilken du blir smart av

Proppfull av viktige stoffer

Ikke bare er den friske grønnsaken fattig på kalorier, men den er også proppfull av viktige vitaminer og aktive sammensetninger som fremmer helsen.

Blant annet er selleri svært rikt på C-vitamin, som vi har behov for tilførsel av hver dag, for å holde immunforsvaret styrket, for god bindevevsdannelse og beinhelse, og for å sikre et godt opptak av jern fra kosten.

I tillegg er vitamin C viktig for jernopptaket, og det beskytter cellene våre i kampen mot de frie radikalene som kan føre til celledød og kreft.

Grønnsaken er også en god kilde til stoffer som kostfiber, kalium, folsyre, mangan og vitamin B6, samt kalsium, vitamin B1, B2, magnesium, vitamin A, fosfor og jern.

Ifølge Bama.no (ekstern lenke) er stangselleri også rikt på folat, et B-vitamin som er viktig for nydannelse av blodceller, for hjertehelse, og ikke minst for å beskytte fostre mot ryggmargsbrokk. Folatrike matvarer er viktige for kvinner i fertil alder som er eller vil bli gravide, eller som ammer

LES OGSÅ: Ny egenskap oppdaget ved C-vitaminer

MED DIPP: Du kan også servere selleristilkene med dipp, et kalorifattig alternativ til potetgull.  Foto: Thinkstock
MED DIPP: Du kan også servere selleristilkene med dipp, et kalorifattig alternativ til potetgull. Foto: Thinkstock Vis mer

Senker blodtrykket og motvirker demens






Sellerien har blitt benyttet for sine medisinske egenskaper siden før 1500-tallet, og blant kinesiske leger at det lenge vært kjent at grønnsaken er god for å senke blodtrykket.

Årsaken til dette er at selleri inneholder stoffer som kan hjelpe med å få musklene rundt pulsårene til å slappe av og utvide seg. Dette gjør at blodet strømmer gjennom årene med lavere trykk.

En studie gjennomført ved Cedars-Sinai Medical Center i Los Angeles i 2008 har også vist at inntak av selleri kan bidra til å bekjempe Alzheimers og lignende sykdommer.

Selleri inneholder nemlig stoffene lutolin og disomin (kan også tas som kosttilskudd), som har vist seg å kunne redusere risikoen for å utvikle demens og andre degenerasjonssykdommer.

Ifølge forskningen ser stoffene ut til å blokkere betennelser som kan føre til at hjernen begynner å krympe og svekkes.

I eksperimenter har det vist seg at lutolin og disomin reduserer nivåene av beta amyloid protein - et stort peptid som inneholder mellom 39 og 43 aminosyrer. Denne peptid-kjeden er antatt å spille en viktig rolle i utviklingen av Alzheimers.

- Vi vet at et sunt kosthold kan redusere sjansene for demens. Denne forskningen styrker behovet for å ha et kosthold som er rikt på frukt og grønnsaker, har Dr. Susanne Sorensen i Alzheimer’s Society tidligere uttalt til timesonline.co.uk (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer brokkoli

GOD SNACK: Selleri er fantastisk som snack. Smør for eksempel litt peanøttsmør på...mmmm... Foto: Thinkstock
GOD SNACK: Selleri er fantastisk som snack. Smør for eksempel litt peanøttsmør på...mmmm... Foto: Thinkstock Vis mer

Bremser utviklingen av kreft






Som om ikke dette var nok, så har forskning også vist at inntak av stilk/stangselleri kan være med på å bremse utviklingen av kreft, skriver Frukt.no (ekstern lenke).

I tillegg til C-vitamin, som styrker immunforsvaret og er viktig for jernopptaket, innholder selleri kumarin, som hindrer ødeleggelse av cellene, og dermed minsker mutasjoner som øker muligheten for kreftceller.

Kumarin øker også aktiviteten til hvite blodlegemer, som hjelper immunforsvaret til å finne og ødelegge potensielle skadelige celler, inkludert kreftceller.

I tillegg er det påvist at sammensetningen i selleri hindrer svulster i å vokse.

LES OGSÅ: Supermaten du ikke bør droppe

Kalorifattig snacks

Som nevnt er stangselleri blant de aller mest kalorifattige av grønnsakene (én stilk inneholder bare 6 kalorier), men likevel er planten rik på kostfiber.

Stangsellerien er sunn å snackse på. Kostfiberet sikrer nemlig at tarmene får noe å jobbe med, og at tarminnholdet passerer raskere og forblir mykt.

Dette beskytter mot utposninger, hemoroider og kreft i tarmen.

Sellerien inneholder omkring 35 milligram natrium per stilk, slik at de som er sensitive mot salt også kan nyte den, men de bør passe på hvor mye de får i seg når de følger med på det daglige inntaket av natrium.

LES OGSÅ: 30 matvarer nesten uten kalorier

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer