Lunsj

Sen lunsj kan gjøre deg tjukk

Spiser du måltidet etter klokken 15.00 øker risikoen for at du legger på deg.

TIDSPUNKTET ER VIKTIG: Du gjør lurt i å få i deg lunsj før klokken 15 hvis du vil gå ned i vekt. Foto: Thinkstock
TIDSPUNKTET ER VIKTIG: Du gjør lurt i å få i deg lunsj før klokken 15 hvis du vil gå ned i vekt. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du har sikkert hørt det før, men regelmessige måltider er viktig for å holde vekten.

Det er ikke bare hva du spiser til lunsj, men når du spiser lunsjen som er avgjørende for vekten din, viser en ny studie.

Forskere har nemlig funnet ut at de som spiser lunsj etter klokken 15 har vanskeligere for å gå ned i vekt enn de som spiser lunsj tidligere, skriver Daily Mail.

LES OGSÅ: Ikke la det gå for lang tid mellom lunsj og middag

Gikk ned ti kilo

En gruppe på 420 overvektige personer ble studert av forskere fra Brigham and Women's Hospital (BHW) i Boston og universitetet i Murcia. I 20 uker måtte gruppa følge en diett under et opphold i Spania.

Halvparten av gruppa spiste lunsj før klokka 15, mens resten spiste lunsj etter klokken 15. Lunsjen var også det største måltidet deres i løpet av dagen.

Undersøkelsen viste at de som spiste lunsj tidlig gikk ned cirka ti kilo, som er to kilo mer enn de som spiste lunsj senere på dagen. Rapporten ble også publisert i International Journal of Obesity.

– Dette er den første store studien som viser at tidspunktet du spiser på kan ha mye å si for vekten din, sier Dr Frank Scheer, seniorforfatter ved BWH.

LES OGSÅ: Dette bør du gjøre i lunsjpausen

Senlunsjerne droppet frokost

Studien viser også at de som spiste lunsj sent fikk i seg færre kalorier til frokost enn tidlig lunsjerne, og det var mer sannsynlighet for at de også droppet frokosten.

I tillegg hadde sen-lunsjerne en lavere estimert insulinfølsomhet, som er en risikofaktor for diabetes.

Forskerne undersøkte også deltakernes totale kaloriinntak, forbrenning, det apetittregulerende hormonet leptin, ghrelin, og søvnlengde.

Blant disse faktorene, fant forskerne ingen forskjeller mellom de to gruppene. Dermed tyder det på at tidspunktet for måltidet er en viktig faktor for en vellykket vektnedgang.

LES OGSÅ: Slik bør frokosten din se ut

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer