SKRUBBSULTEN: Finn ut hvorfor du er fysen på en kjempefrokost selv om du spiste et herremåltid av en burger kvelden før. Foto: Ariwasabi - Fotolia
SKRUBBSULTEN: Finn ut hvorfor du er fysen på en kjempefrokost selv om du spiste et herremåltid av en burger kvelden før. Foto: Ariwasabi - Fotolia Vis mer

Metthetsfølelse

Sen middag i helga?

Sjekk hvorfor du ofte våkner opp og er skrubbsulten dagen etter.

Publisert
Du kjenner sikkert til fenomenet. Kvelden før var du ute på restaurant, eller på middag hos noen. Du spiste godt, mye - og senere enn vanlig.

Likevel våkner du opp morgenen etter og kjenner deg skikkelig sulten. Hva kan det komme av?

En skulle jo tro at hvis du spiser et stort måltid sent, vil magen ha såpass mye å jobbe med i løpet av natten at den ikke akkurat skriker etter påfyll når du våkner morgenen etter. Men det er slett ikke det som skjer.

LES OGSÅ: Slik unngår du å overspise

MYE MAT: Det er ikke nødvendigvis slik at du legger på deg av én kveld med mye mat.  Foto: Getty Images/iStockphoto
MYE MAT: Det er ikke nødvendigvis slik at du legger på deg av én kveld med mye mat. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Lavt blodsukker skaper sult

Når du spiser et stort måltid på kvelden, vil blodsukkernivået i kroppen stige. Er det snakk om mat med mye karbohydrater, stiger blodsukkernivået raskt og mye, og dette setter i gang en kraftig insulinproduksjonen i kroppen. Insulin er som kjent stoffet som reduserer blodsukkernivået så kroppen ikke får sjokk.

Om du legger deg på full mage, vil insulinet stimulere cellene i kroppen til å forbrenne eller lagre glukosen (altså blodsukkeret) som flyter rundt i kroppen etter måltidet.

Dermed faller blodsukkernivået i løpet av natten, og når det faller, vil andre hormoner stimuleres. Disse hormonene er med på å gi oss sultfølelse. Vil du vite mer om denne prosessen, se Livestrong.com.





Altså - jo flere karbohydrater i form av sukker, hvetemel og lignende du spiser kvelden før, jo mer sulten kjenner du deg dagen etter.

Magesekken utvides

En annen faktor som påvirker sultfølelsen, er at når du spiser et stort måltid så tøyes magesekken så den blir ganske stor. Det tar tid for den å krympe tilbake til normal størrelse. Dette gir også en følelse av sult.

Men fortvil ikke - magen blir ikke større selv om du har forspist deg skikkelig. Den har en utrolig evne til å tøye seg.

Men det skal sies at om du over lengre tid spiser deg stappmett, vil magen faktisk utvides permanent.

SI JA: Du skal ikke droppe sene middager i godt selskap selv om det krasjer med dine matvaner. Den positive helseeffekten ved å hygge deg med venner er altfor stor.   Foto: Colourbox
SI JA: Du skal ikke droppe sene middager i godt selskap selv om det krasjer med dine matvaner. Den positive helseeffekten ved å hygge deg med venner er altfor stor. Foto: Colourbox Vis mer

Slik unngår du dette

Å spise et stort måltid sent er ikke så gunstig. Ikke bare fordi du vil oppleve at du våkner sulten, men også fordi du sover dårligere på stappfull mage.

Det skal likevel sies at det ikke er opplest og vedtatt at du legger på deg om du spiser sent. Det er den totale mengden kalorier du får i deg i løpet av dagen som teller.





Likevel er det altså ikke så smart å spise en stor middag sent. Men noen ganger blir det slik, for eksempel når vi spiser på restaurant, eller er invitert i middagsselskap. Og du skal selvsagt ikke droppe slike ting - det er altfor hyggelig!

I stedet skal du være bevisst på hvor mye du spiser, og passe på at du spiser på riktig måte. Det betyr at du skal ta deg god tid, tygge hver bit godt, og la magen få tid til å sende signaler til hjernen om at den har fått nok. Som du sikkert vet tar dette rundt 20 minutter.

LES OGSÅ: Slik unngår du fråtsefella

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer