Krydder

Sennepsfrø kan hjelpe deg ned i vekt

Kan faktisk øke forbrenningen med opp til 25 prosent.

TILSETT SENNEPSFRØ I MATEN: Sennepsfrø kan brukes til mye mer enn bare sennep, og en teskje om dagen vil øke forbrenningen din betraktelig.  Foto: Thinkstiock.com
TILSETT SENNEPSFRØ I MATEN: Sennepsfrø kan brukes til mye mer enn bare sennep, og en teskje om dagen vil øke forbrenningen din betraktelig. Foto: Thinkstiock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Har du opplevd å bli frarøvet krydderbøssen ved matbordet?

Så sant det ikke er saltbøssen du klamrer deg fast til, er det faktisk bare sunt å bruke krydder til maten.

Flere krydderurter bør nemlig plasseres i samme kategori som supermat. Blant annet kan brønnkarse motvirke kreft, forbygge hjertesykdommer og styrke benbygningen.

Som om ikke det var nok, viser det seg at enkelte krydder kan hjelpe deg ned i vekt. De har nemlig en termogenetisk effekt, som innebærer at de øker forbrenningen og bidrar til at du forbrenner noen ekstra kalorier når du spiser, skriver FoxNews.com.

LES OGSÅ: Denne maten er ikke «sunnere»

TILSETT LITT KANEL: Kanel har evnen til å holde blodsukkeret ditt under kontroll, og dermed også vekten, men ikke overdriv inntaket.  Foto: Panther Media
TILSETT LITT KANEL: Kanel har evnen til å holde blodsukkeret ditt under kontroll, og dermed også vekten, men ikke overdriv inntaket. Foto: Panther Media Vis mer

Kanel

Kanel er det perfekte krydderet hvis du vil gjøre desserten eller yoghurten litt søtere, uten at du trenger å bruke sukker.

Flere studier, inkludert en som ble publisert i «Diabetes Care», har vist at kanel kan hjelpe deg ned i vekt. Dette kommer av at kanel holder blodsukkeret under kontroll, og reduserer mengden av insulin som produseres etter et måltid.

Høye nivåer av unødvendig insulin kan resultere i produksjon av overflødig fett. Kanel har også evnene til å bremse ned tømming av magesekken, og kan derfor holde deg mett lenger.

Du bør imidlertid ikke overdrive inntaket av kanel, ettersom studier har vist at for stort inntak kan gi leverskader.

(Artikkelen fortsetter under bildet)







Cayenne

Dette kydderet inneholder Capsaicin, den aktive ingrediensen i chilipepper som lenge har fått oppmerksomhet for sine egenskaper til å øke fettforbrenningen.

Krydderet har en termogenetisk effekt, som bidrar til å øke forbrenningen av kalorier. I tillegg vil sterk mat bidra til at du spiser litt mindre. Rett og slett fordi at maten er sterkere som gjør at du spiser saktere, og blir raskere mett.

Hvis du ikke er så glad i sterk chili, kan også paprika kan ha en termogenetisk effekt, og setter i gang forbrenningen, som kan hjelpe deg ned i vekt.


LES OGSÅ: Krydderet med uante helseeffekter

SPIS BARE FERSK PEPPER: For best mulig effekt bør du velge nykvernet pepper fremfor ferdig kvernet.  Foto: Thinkstock.com
SPIS BARE FERSK PEPPER: For best mulig effekt bør du velge nykvernet pepper fremfor ferdig kvernet. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Sort pepper

Men det finnes mange flere krydder som har flere egenskaper enn å gi ekstra smak til måltidet, og en av dem er sort pepper.

Pepper er en selvfølge på de fleste kjøkken, og studier har vist at at det høye innholdet av piperin - stoffet som gir den sterke smaken - kan bidra til å øke forbrenningen med hele åtte prosent.

I tillegg viser det seg at krydderet er bra for fordøyelsen og øker opptaket av nringsstoffer. For de beste effektene lønner det seg å bruke fersk, sort pepper fremfor kvernet pepper.

(Artikkelen fortsetter under bildet)







Sennepsfrø

Akkurat som med det hotte cayennepepperet, vil sennepsfrø ha en termogeneteisk effekt på kroppen din.

Ifølge en tidligere studie utført i Canada, kan sterke matvarer som sennepsfrø bidra til å øke forbrenningen med opp til 1000 ekstra kalorier om dagen. En teskje om dagen kan potensielt øke forbrenningen din med 25 prosent.

Ingefær

Ingefær er ikke bare godt i en kopp med varmt vann når høstforkjølelsen innhenter deg, men det kan også hjelpe deg ned i vekt.

Ifølge en studie fra Columbia University og New York Obesity Research Center, kan en teskje med ingefær i et måltid eller i en kopp med varmt vann om morgenen gjøre at du forbenner 43 ekstra kalorier etter frokosten.

LES OGSÅ: Juicen du bør drikke mer av

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer