NØTTEBLANDING: Ta vare på de sunne næringsstoffene og oppbevar nøttene kjølig.  Foto: All Over Press
NØTTEBLANDING: Ta vare på de sunne næringsstoffene og oppbevar nøttene kjølig. Foto: All Over Press Vis mer

Valnøtter

Sett nøttene i kjøleskapet

Dette kan nemlig skje om du lar dem stå i romtemperatur.

Kanskje har du en pakke mandler, en pose peanøtter eller en boks valnøtter i en skuff eller et skap på kjøkkenet.

Er du opptatt av å bevare de sunne næringsstoffene, bør du imidlertid bytte lagringsplass.

Nøtter bør nemlig oppbevares kaldt.

LES OGSÅ: Spis valnøtter hver uke

Nøttene harskner

Tipset kommer fra Willow Jarosh og Stephanie Clarke, som driver helsenettstedet C&J Nutricion og er kostholdseksperter i Huffington Post.

Nøtter som mandler, peanøtter og valnøtter inneholder masse sunt fett, og det er nettopp derfor det kan være viktig å lagre dem kaldt.

- Dersom valnøtter oppbevares varmt for lenge, kan fettet harskne, sier Jarosh og Clarke ifølge Huffington Post.

Ved å oppbevare nøttene i kjøleskapet, kan fettet holde seg bedre og lengre.  

Å oppbevare nøtter kaldt, er også noe norske Bama anbefaler. 

- Nøtter har lett for å harskne fordi de er så rike på fett. Derfor bør du oppbevare nøttene dine tørt, mørkt og kjølig, for eksempel i kjøleskap, er rådet på deres nettsider.

LES OGSÅ: Bløtlegg nøttene!

KALDT: Når du ikke har dem framme på fat, bør de få stå kaldt og mørkt.  Foto: All Over Press
KALDT: Når du ikke har dem framme på fat, bør de få stå kaldt og mørkt. Foto: All Over Press Vis mer

Dropp de saltede

Også Opplysningskontoret for frukt og grønt, anbefaler deg å lagre nøtter kaldt.

Dersom du har oppbevart for eksempel valnøtter varmt, og lurer på om de er blått dårlige, så vil du kunne smake det.

- Valnøtter får en bitter smak, når de harskner, ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Nøtter er et supert mellommåltid når det er lenge til lunsj eller middag. De inneholder sunt fett, og en rekke vitaminer og mineraler kroppen kan dra nytte av.

NAM-NAM: Valnøtter er godt - og kjempesunt! Foto: All Over Press
NAM-NAM: Valnøtter er godt - og kjempesunt! Foto: All Over Press Vis mer

Det beste er å velge ubehandlede nøtter, som verken er ristet eller saltet.

Spiser du litt nøtter jevnlig, kan det bidra til å gi deg en bedre helse. Men husk, de inneholder mange kalorier, så en liten neve er nok.

LES OGSÅ: Snacks med litt bedre samvittighet

Dette inneholder nøttene

Mandler inneholder mye vitamin B og E, som er bra for hud og hår, blant annet. I tillegg er de gode kilder til magnesium, sink, fosfor og jern. Mandler hjelper deg dessuten å bygge muskler.

100 g gir 620 kcal og 56 g fett.

Valnøtter er først og fremst en fin kilde til omega-3-fettsyrer, så om du ikke spiser fet fisk, kan valnøtter være smart å snacke på. I tillegg inneholder de mye antioksidanter, og syv om dagen holder.

100 g nøtter gir 700 kcal og 69 g fett.

Peanøtter er egentlig ikke nøtter, men en liten belgfrukt. Uansett, klassikeren inneholder mye niacin og folat. I tillegg inneholder de en del protein, så dermed vil peanøtter mette deg mer enn andre nøtter.

100 g gir 560 kcal og 46 g fett.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: