- Vi lever i et tjuefiretimers samfunn. De fleste brenner lyset i begge ender, og dermed blir vi trøtte, sier ekspert. Foto: colourbox.com
- Vi lever i et tjuefiretimers samfunn. De fleste brenner lyset i begge ender, og dermed blir vi trøtte, sier ekspert. Foto: colourbox.comVis mer

Søvnbehov

Sexspørsmålene du bør stille deg

Ikke alt kommer av seg selv. Her er 4 steg til mer action.

For trøtt til å ha sex? Velkommen i klubben, sier ekspertene, som hevder at opptil halvparten av voksne amerikanere dropper sex fordi de er for trøtte.

Det er egentlig ikke så rart: Lange og krevende arbeidsdager kan gå utover lysten og overskuddet, mange par har barn de må ta seg av, og mange lar andre ting ta oppmerksomheten bort fra både partneren – og søvnen.

- Vi lever i et tjuefiretimers samfunn. De fleste brenner lyset i begge ender, og dermed blir vi trøtte, sier direktør William Kohler, ved Florida Sleep Medicine, ifølge WebMD. Han legger til at søvnmangel gjør at vi blir tvunget til å nedprioritere en rekke ting.

Men hvordan få lysten og energien tilbake? Her er fire spørsmål du bør stille deg selv for å gjøre som Madonna gjør: Get in to the groove.

Derfor har du ikke sex

Spørsmål 1: Tar livsstilen min knekken på meg?

Både kosthold og fysisk aktivitet er viktige drivstoffer for å holde sexmotoren i gang. Men det er søvn også!

- Personer som har et sunt søvnmønster vil også være mer seksuelle, sier sexterapeut Barry McCarthy. Han legger imidlertid til at mange sørger verken for det ene eller andre.

- De «stenger ikke ned» en time før de skal legge seg. De mailer, snakker i mobiltelefon, jobber, diskuterer med barna, og så videre. Vi klarer rett og slett ikke å etablere gode søvnrutiner i dagens samfunn, sier han.

McCarthy har løsningen: Sørg for at timen før du går til sengs, blir en «overgangstid». Det betyr å skru av TV-en og å legge dagens jobb, stress og bekymringer til side og slappe av. Ta det med ro før du legger deg. Det går sikkert helt greit å la noen av tingene ligge til i morgen!

Les også: Dette sier vi oftest for å slippe sex

Spørsmål 2: Handler det virkelig om å være trøtt?

Kanskje du skylder på at du er trøtt, men problemet ligger egentlig et annet sted?

Det kan ofte være tilfellet, ifølge sexterapeut Dennis Sugrue. Her handler det om andre medisinske eller psykiske faktorer som legger en demper på sexlivet, som stoffmisbruk eller aggresjon, forklarer han, men legger til at søvnmangel ofte er en reell årsak til liten sexlyst.

- Saken er at det at samleie krever en viss mengde energi. Hvis du er trøtt, er det ikke en overraskelse at det kan legge en demper på sexlivet, sier han.

- Det siste en karrierekvinne vil gjøre når hun kommer hjem fra en lang arbeidsdag, for så å måtte ta seg av husarbeid, er å hoppe inn i noe sexy Victoria’s Secret undertøy og hoppe i køys, sier Sugrue.

Sugrue har løsningen: - Kjærestepar må sørge for å gi rom for intimitet, selv om det ikke nødvendigvis innebærer samleie. Ikke ignorer parforholdet ditt!

Og vær åpen for at problemet kan ligge et helt annet sted.

Bli dronningen på soverommet!

Spørsmål 3: Kanskje timingen ikke stemmer?

Har du noen gang stilt deg selv dette spørsmålet: Kanskje du rett og slett ikke er noe kveldsdyr?

Prøv å endre på rutinene og ha samleie på en annen tid av døgnet, som tidlig på morgenen, tidligere på kvelden, etter en ettermiddagslur eller når barna er ute på fotball- eller dansetrening.

- Kjærestepar kan også prøve å kose og kjæle mer enn å bare tenke på samleie. Det er viktig å respektere hverandres behov og erkjenne at intimitet ikke alltid handler om samleie, sier McCarthy, og legger til at det er ikke snakk om kvantitet, men kvalitet.

- Gode opplevelser kan sørge for gode følelser.. og god søvn!

Hemmeligheten bak hyppig sex

Spørsmål 4: Kan problemet være noe helt annet?

Lever du i et sunt og bra forhold, men sliter med overskudd til å ha sameleie, og har prøvd alle tiltak som å legge deg tidligere, trappe ned en time før leggetid, og skru TV-en og mobilen på et tidligere tidspunkt, uten at noe hjelper? Kanskje trøttheten handler om noe annet:

Les også: Dette vil vi – men tør ikke

  • Søvnapné. Det er en tilstand hvor man får mange episoder med pustestans i løpet av en natt. Disse pustepausene forstyrrer den normale søvnen og gir plager også på dagtid i form av tretthet, hodepine og slapphet. Dette kan i verste fall føre til depresjon, trøtthet, energimangel og impotens. Det finnes behandlingsmåter som hjelper mot søvnapné. Snakk med legen. Les mer om søvnapné på Lommelegen
  • Insomnia, eller søvnløshet. Det er et vedvarende problem med å oppnå eller opprettholde søvn, eller at søvnen er problematisk avbrutt og oppstykket. – Ikke tro at partneren din vil si: «Jeg får ikke sove, så la oss ha oss litt!», om vedkommende lider av søvnløshet. Personer som lider av dette blir veldig engstelig og bekymret, og sengen blir rett og slett forbundet med noe negativt, sier en ekspert. Snakk med legen om problemet.
  • Andre ting som kan forstyrre nattesøvnen er: Depresjon, angst, medikamentbruk, prostataproblemer og problemer med skjoldbruskkjertelen.
Og her er enda flere syndere

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: