VIKTIG MED NOK SINK: Sink - som du blant annet finner mye av i gresskarfrø, er viktig for immunforsvaret, og forebygger sykdom.  Foto: Thinkstock
VIKTIG MED NOK SINK: Sink - som du blant annet finner mye av i gresskarfrø, er viktig for immunforsvaret, og forebygger sykdom. Foto: Thinkstock Vis mer

Mineraler

Sink styrker immunforsvaret ditt

Får du i deg for lite, blir du lettere syk.

Nå som det er iskaldt ute kan sink være til nytte ved begynnende symptomer på sår hals og forkjølelse.

Sink er et nødvendig mineral for svært mange prosesser i kroppen, og for et sunt immunforsvar.

Mineralet har vist seg å forkorte varigheten og graden av symptomer, samt reduserer hvor ofte du blir forkjølelet.

Dersom du har sinkmangel kan dette svekke immunforsvaret ditt og du kan bli syk.

LES OGSÅ: Slik lurer du forkjølelsen

BESKYTTER MOT SYKDOM: Sink har vist seg å ha en forebyggende effekt på sykdommer som forkjølelse.  Foto: Getty Images/Pixland
BESKYTTER MOT SYKDOM: Sink har vist seg å ha en forebyggende effekt på sykdommer som forkjølelse. Foto: Getty Images/Pixland Vis mer

Holder immunforsvaret under kontroll

Ifølge BBC.co.uk viser forskning at sink sørger for at immunforsvaret ikke kommer «ut av kontroll».

Forskerne mener studiene deres også kan forklare hvorfor det å ta sinktabletter i begynnerfasen av en forkjølelse kan forkorte sykdomsforløpet.

Selv om forskerne har satt lys på hvor viktig sink er for immunforsvaret, har de - på grunn av mineralets mange forskjellige roller i kroppen, ikke kommet frem til en ordentlig forklaring på hvorfor det har positiv effekt på immunforsvaret vårt.

Etter undersøkelser gjort på mus fastslår forskere fra Ohio Universitet at de med sinkmangel får mer verk ved sykdom enn andre.

Resultatene fra forskningen gjort på sink og forkjølelse viser at varigheten og intensiteten på symptomene ble redusert ved økt sinkinntak.






LES OGSÅ: Lider du av vitaminmangel?

Lider du av sinkmangel?

KK.no har tidligere skrevet at det finnes tester du kan ta hos legen for å avdekke om du lider av sinkmangel.

Du skal være obs på følgende tegn, for de kan indikere at du har for lite sink i kroppen:

• Du har liten appetitt
• Du har dårlig smaks- og luktesans
• Du er trøtt og slapp
• Sår i huden gror sakte
• Neglene dine er stygge og ujevne i overflaten.

Du kan sikre sinkinntaket ditt gjennom kosten. Nedenfor får du tips til matvarer som er rike på mineralet.

Mat med mye sink:

• Sopp
• Erter
• Spinat
• Bønner
• Gresskarkjerner
• Sjøgress og sjøtang
• Østers
• Økologisk kjøtt fra beitedyr
• Lever fra økologiske dyr (f.eks. økologisk leverpostei)

LES OGSÅ: Feber kan noen ganger være bra

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: