SITRUSFRUKTER: Sitrusfrukter smaker ikke bare godt, de er også proppfulle av vitaminer kroppen din har godt av!  Foto: Shutterstock
SITRUSFRUKTER: Sitrusfrukter smaker ikke bare godt, de er også proppfulle av vitaminer kroppen din har godt av! Foto: Shutterstock Vis mer

Sitrusfrukter

Sitrusfrukter: Enda en god grunn til å få det i seg

Rike på C-vitaminer, styrker opptaket av jern og kan redusere risikoen for sykdom.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Nå er vi inne i desember, og for mange er det bare én måte å sparke i gang julemåneden på; nemlig ved å spise klemetiner.

For oss i KK.no-redaksjonen er frukten selve smaken av jul, og den gir oss umiddelbare assosiasjoner til varme sokker, kvalitetstid foran peisen og «Love Actually».

Også de rene helsegevinstene er mange.

LES OGSÅ: Paprika kan holde deg frisk

Proppfulle av C-vitamin 

Klementinen er nemlig en del av sitrus-familien, og godsakene er som kjent poppfulle av C-vitamin – men stadig oppdages det nye egenskaper.

Nå viser en undersøkelse gjort av American Journal of Clinical Nutrition at personer som får i seg én eller flere porsjoner med frukter som er rike på Vitamin C om dagen, reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer med 14 prosent.

I tillegg så man at sjansen for tidlig død gikk ned med 20 prosent sammenlignet med dem som spiste mindre enn tre porsjoner i uken. 

Med andre ord kan du spise klementiner med veldig god samvittighet i julen!

<strong>HELSEGEVINST:</strong> Å få i deg sitrusfrukter som appelsin, sitron og lime gjør underverker for helsen ifølge ny undersøkelse. Foto: Shutterstock / Es75
HELSEGEVINST: Å få i deg sitrusfrukter som appelsin, sitron og lime gjør underverker for helsen ifølge ny undersøkelse. Foto: Shutterstock / Es75 Vis mer

LES OGSÅ: Hvilken juice inneholder mest c-vitamin?

Forebygger kreft og bedrer jernopptaket

En annen sitrusfrukter du med fordel kan øke inntaket av, er sitron. Den inneholder nemlig rikelig med bioflavonoider, som er stoffer som forsterker virkningen av C-vitamin.

Dette gjør at sitron beskytter mot virus og forkjølelsessykdommer i øvre luftveier.

I den lille, gule frukten finner vi også limonin, som er en kraftig antioksidant. Den ser ut til å ha spesielle kreftforebyggende egenskaper ved at den forhindrer kreftceller i å formere seg.

Også appelsin er godt for helsen. Den er kanskje mest kjent som en C-vitaminbombe, men den er også en av få gode kilder til B-vitaminet folat. Dette er viktig for hjertehelsen og produksjon av nye røde blodlegemer.

I tillegg bedrer appelsinen jernopptaket vårt, noe som er spesielt gunstig for oss kvinner. Det viser seg nemlig at én av fem kvinner i fertil alder kan ha jernmangel, noe som er den vanligste årsaken til lav blodprosent.

LES OGSÅ: Frukten som faktisk funker

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer