SITRUSFRUKTER: Sitrusfrukter smaker ikke bare godt, de er også proppfulle av vitaminer kroppen din har godt av!  Foto: Shutterstock
SITRUSFRUKTER: Sitrusfrukter smaker ikke bare godt, de er også proppfulle av vitaminer kroppen din har godt av! Foto: ShutterstockVis mer

Sitrusfrukter

Sitrusfrukter: Enda en god grunn til å få det i seg

Rike på C-vitaminer, styrker opptaket av jern og kan redusere risikoen for sykdom.

KK.NO: Nå er vi inne i desember, og for mange er det bare én måte å sparke i gang julemåneden på; nemlig ved å spise klemetiner.

For oss i KK.no-redaksjonen er frukten selve smaken av jul, og den gir oss umiddelbare assosiasjoner til varme sokker, kvalitetstid foran peisen og «Love Actually».

Også de rene helsegevinstene er mange.

LES OGSÅ: Paprika kan holde deg frisk

Proppfulle av C-vitamin 

Klementinen er nemlig en del av sitrus-familien, og godsakene er som kjent poppfulle av C-vitamin – men stadig oppdages det nye egenskaper.

Nå viser en undersøkelse gjort av American Journal of Clinical Nutrition at personer som får i seg én eller flere porsjoner med frukter som er rike på Vitamin C om dagen, reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer med 14 prosent.

I tillegg så man at sjansen for tidlig død gikk ned med 20 prosent sammenlignet med dem som spiste mindre enn tre porsjoner i uken. 

Med andre ord kan du spise klementiner med veldig god samvittighet i julen!

HELSEGEVINST: Å få i deg sitrusfrukter som appelsin, sitron og lime gjør underverker for helsen ifølge ny undersøkelse. Foto: Shutterstock / Es75
HELSEGEVINST: Å få i deg sitrusfrukter som appelsin, sitron og lime gjør underverker for helsen ifølge ny undersøkelse. Foto: Shutterstock / Es75 Vis mer

LES OGSÅ: Hvilken juice inneholder mest c-vitamin?

Forebygger kreft og bedrer jernopptaket

En annen sitrusfrukter du med fordel kan øke inntaket av, er sitron. Den inneholder nemlig rikelig med bioflavonoider, som er stoffer som forsterker virkningen av C-vitamin.

Dette gjør at sitron beskytter mot virus og forkjølelsessykdommer i øvre luftveier.

I den lille, gule frukten finner vi også limonin, som er en kraftig antioksidant. Den ser ut til å ha spesielle kreftforebyggende egenskaper ved at den forhindrer kreftceller i å formere seg.

Også appelsin er godt for helsen. Den er kanskje mest kjent som en C-vitaminbombe, men den er også en av få gode kilder til B-vitaminet folat. Dette er viktig for hjertehelsen og produksjon av nye røde blodlegemer.

I tillegg bedrer appelsinen jernopptaket vårt, noe som er spesielt gunstig for oss kvinner. Det viser seg nemlig at én av fem kvinner i fertil alder kan ha jernmangel, noe som er den vanligste årsaken til lav blodprosent.

LES OGSÅ: Frukten som faktisk funker

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: