SKALL: Du bør ikke fjerne skallet på frukt og grønnsaker. De fleste næringsstoffene befinner seg nemlig i og rett under skallet.  Foto: arekmalang - Fotolia
SKALL: Du bør ikke fjerne skallet på frukt og grønnsaker. De fleste næringsstoffene befinner seg nemlig i og rett under skallet. Foto: arekmalang - Fotolia Vis mer

Frukt Og Grønt

Sitter vitaminene i skallet?

Svaret er både ja og nei.

Er du glad i frukt og grønt så har du helt sikkert fått med deg at du bør spise både epler, pærer, poteter og plommer med skallet på.

Årsaken til dette er at de fleste av næringsstoffene, særlig vitaminene, befinner seg i og rett under skallet.

Vitaminer er næringsstoffer som kroppen trenger for å blant annet bygge opp og vedlikeholde skjelett, muskler, hud og slimhinner, samt for å omdanne fett, proteiner og karbohydrater til energi.

LES OGSÅ: Spis bananskallet også

VITAMINER: Mens vitaminene sitter i og under skallet i epler, pærer og plommer, er de jevnt fordelt i salat, gulrøtter og brokkoli.  Foto: Werner Fellner - Fotolia
VITAMINER: Mens vitaminene sitter i og under skallet i epler, pærer og plommer, er de jevnt fordelt i salat, gulrøtter og brokkoli. Foto: Werner Fellner - Fotolia Vis mer

Spis hele frukten

Søren Krogh Jensen, som er seniorforsker for Husdyrbiologi ved Århus universitet i Danmark, sier i en sak på det danske nettstedet Videnskab.dk at det også er vitaminer i selve frukten (altså fruktkjøttet), men at konsentrasjonen er lavere der enn i og under skallet.

– Vitaminene befinner seg primært der frukten eller grønnsaken vokser. En frukt vokser ved hjelp av celledeling, og denne prosessen krever vitaminer. Vitaminene sitter i vekstområdet, hvor det er liv, sier han.






Det finnes en rekke frukt og grønt som det lønner seg å spise med skallet på. Blant disse er epler, pærer, plommer, druer, kiwi (ja, faktisk!), poteter, gulrøtter agurk, aubergine og squash.

Det er likevel ikke slik at vitaminene sitter i og under skallet på alle frukter og grønnsaker. I for eksempel brokkoli, salat, bønner, erter og gulrøtter er de nemlig jevnt fordelt.

Derfor lønner det seg å spise grønnsaks/fruktkjøttet også.

– I selve frukten og grønnsaken er det fiber som er viktig for kroppen vår. De hjelper å holde mage- og tarmsystemet vårt i orden og gir fylde så vi føler oss mette, har han sagt.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise poteter

HVITE TENNER: Fiberne i skallet stimulerer produksjonen av spytt, noe som bidrar til å bekjempe tannråte.  Foto: Glamy - Fotolia
HVITE TENNER: Fiberne i skallet stimulerer produksjonen av spytt, noe som bidrar til å bekjempe tannråte. Foto: Glamy - Fotolia Vis mer

Vær varsom

Det er også en annen god grunn til å ikke fjerne skallet på frukten og grønnsakene. Det holder nemlig på vitaminene så de ikke «faller ut» eller «går i stykker» før du spiser dem.

Ifølge Krogh Jensen er det to forhold som kan være skadelig for vitaminene, nemlig vann og luft.

Vitaminer kan oppløses i vann dersom du skyller eller koker frukten eller grønnsaken for hardt. Det hender også at de reagerer negativt på oksygen, derfor er det best å gjøre så lite som mulig før du spiser dem.

Og dersom du absolutt vil fjerne skallet bør du gjøre dette etter du har skylt eller kokt det du skal spise.





Et penere smil

I tillegg til å ha positive helseeffekter for kroppen vår, viser det seg også at skall er bra for tennene og kan gi deg et penere smil.

Fibrene i fruktskall stimulerer produksjonen av spytt, noe som bidrar til å bekjempe tannråte ved å senke bakterienivået i munnen din.

I tillegg kan også syren fra frukter gi deg hvitere tenner (så fremt du ikke pusser tennener rett at du har spist de). Både appelsin, eple og ananas inneholder en syre som kan gjøre tennene blekere og klarere. Syren kvitter seg også med bakterier i munnen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: