Posesupper

Sjekk dette når du kjøper posesupper

Risikerer å få i deg 3 ganger så mye salt som anbefalt.

KK.NO: Pleier du å lage posesupper til middag de dagene du ikke har tid til å lage noe ordentlig fra bunnene av? Hvis svaret er ja bør du lese videre! 

Det er nemlig er par ting du bør være oppmerksom på når du kjøper posesupper. 

LES OGSÅ: Her kan du spare 600 kcal

Vær oppmerksom på saltinnholdet  

Beate Rosvoll, som er ernæringsfysiolog og personlig trener, samt driver firmaet Forever Fit, forteller at det er viktig å sjekke saltinnholdet i posesuppene du får kjøpt på butikken. 

- Hel- og halvfabrikata, som for eksempel posesupper, er kjent for å ha unødvendig mye salt i seg.

SALT: Helsemyndighetene anbefaler at vi ikke får i oss mer enn 5 gram salt om dagen. Foto: KK
SALT: Helsemyndighetene anbefaler at vi ikke får i oss mer enn 5 gram salt om dagen. Foto: KK Vis mer

- For en stund siden gjorde jeg et eksperiment med tomatsuppe hvor jeg registrerte hvor mye salt jeg fikk i meg på to små porsjoner. Resultatet viste at jeg fikk i meg tre ganger så mye salt som det er anbefalt for en voksen person (fem gram).

- For en frisk person går det greit å overskride det anbefalte saltinntaket en gang i blant, men for barn og personer som er syke eller har høyt blodtrykk vil det faktisk få mer innvirkning enn man kanskje skulle tro.  

Videre forteller Rosvoll at mange av produsentene har innsett at saltmengden må reduseres, men at det dessverre ikke er noe som kan bli gjort over natten. 

- Det er uansett positivt at de har fokus på det og i fremtiden har jeg tro på at vi kommer til å se mer sunn ferdigmat enn det vi ser i dag – trenden er i alle fall økende, sier hun. 

LES OGSÅ: Visste du dette om salt? 

Inneholder tomatsuppen tomat? 

Bør man også sjekke hvor mye tomat tomatsuppen inneholder og hvor mye sopp soppsuppen inneholder? 

- Det er ikke spesielt viktig å sjekke innholdet av tomat, sopp, erter eller fisk i de forskjellige suppene. Men så klart, hvis du først skal sammenligne så kan du gjerne velge den suppen som inneholder mest. 

- Likevel tror jeg forskjellene mellom de ulike merkene er svært små. Da ville jeg som sagt heller vært mer oppmerksom på saltinnholdet og valgt produkter ut i fra dette, sier hun.

TILSETT KJØTT OG GRØNNSAKER: Hvis du ønsker at suppen skal bli et fullverdig måltid som metter kan du tilsette kjøtt og grønnsaker av eget ønske. Foto: JJAVA - Fotolia
TILSETT KJØTT OG GRØNNSAKER: Hvis du ønsker at suppen skal bli et fullverdig måltid som metter kan du tilsette kjøtt og grønnsaker av eget ønske. Foto: JJAVA - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Nå er det tid for suppe

Gjør suppen til et fullverdig måltid

Å kun spise posesuppe med noen brødskiver til er ikke særlig næringsnyttig. Eksperten anbefaler deg derfor å gjøre supper sunnere ved å øke innholdet av proteiner og grønnsaker. 

- Du kan for eksempel tilsette egg, kjøttboller, fisk, meieriprodukter eller skalldyr for å få i deg mer proteiner og øke metthetsfølelse. Supper i seg selv fyller magen, men gjør deg ikke nødvendigvis mett. 

Videre forteller hun at du kan bruke alt du vil av grønnsaker. 

- Bruk gjerne paprika, løk, vårløk, gulrøtter, søtpotet eller brokkoli. Det blir aldri for mye grønnsaker. I likhet med proteiner, gir grønnsaker økt metthetsfølelse, samtidig som de inneholder godt med fiber, vitaminer og mineraler. 

- Hvis du ønsker kan du også servere en karbohydratkilde ved siden av i form av grovt brød eller flatbrød, sier Rosvoll.   

Til forsiden