Yoghurt

Sjekk hvilken yoghurt du bør velge

Den er ikke fetende og har dobbelt så høyt innhold av proteiner.

GRESK YOGHURT: inneholder mer protein og mindre sukker. Det er også bra for deg som har høyt blodtrykk. Foto: Thinkstock.com
GRESK YOGHURT: inneholder mer protein og mindre sukker. Det er også bra for deg som har høyt blodtrykk. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Velger du yoghurt uten å se på næringsinnholdet? Eller er du kanskje den som alltid velger de letteste produktene i melke-hylla?

Uansett hva du vektlegger når du skal velge blant meieriproduktene, er det stor snnsynlighet for at du velger feil.

BEST I TEST AV LETTPRODUKTENE: Men likevel kan den ikke sammenliknes med gresk yoghurt, mener kostholdsekspert Tanya Zockerbrot. Foto: Produsenten
BEST I TEST AV LETTPRODUKTENE: Men likevel kan den ikke sammenliknes med gresk yoghurt, mener kostholdsekspert Tanya Zockerbrot. Foto: Produsenten Vis mer

Har testet ulike yoghurter

Ekspertene i Grete Roede har nemlig testet de forskjellige yoghurtevariantene du får i dagligvarebutikken, og resultatene kan overraske deg.

Det du kanskje trodde var det sunneste alternativet i butikkhyllen kan faktisk vise seg å være full av søtningsstoffer og fyllstoffer, for å få riktig smak og konsistens.





LES OGSÅ: Alt du bør vite om sukker

Blant lett-yoghurtene i testen er det Yoplait blåbær 0,1 prosent som stikker av med seieren. Men hvis du ikke ønsker å gå for en lett-variant, finnes det også andre varianter.

BRUKSOMRÅDER: Gresk yoghurt kan spises som frokost, mellommåltid og til kalde retter og desserter.  Foto: All Over Press
BRUKSOMRÅDER: Gresk yoghurt kan spises som frokost, mellommåltid og til kalde retter og desserter. Foto: All Over Press Vis mer

Gresk yoghurt

Kostholdsekspert Tanya Zuckerbrot har uttalt til FoxNewz.com at gresk yoghurt er det beste alternativet, når du ikke skal velge en lett-variant.

Den greske varianten inneholder naturlige stoffer, uten å være fetende, og har dobbelt så høyt innhold av proteiner.




– Vanlig yoghurt inneholder fett, sukker, laktose og en sodiummengde som kan være farlig for blodtrykket. I gresk yoghurt fjernes myse og laktose under produksjonen, og riktig mengde fett og sukker får beholde sin plass i produktet, sier Zuckerbrot til nettsiden.

– Gresk yoghurt inneholder under 15 milligram sodium og er ikke skadelig for de som må tenke på blodsukkeret, forteller hun.

TIPS: Ønsker du en søtere variant, kan du prøve tyrkisk yoghurt.

OBS: Gresk yoghurt kan ikke varmes!
Ønsker du å erstatte rømme og creme fraiche med yoghurt, bør du velge den russiske varianten. Den kan stekes og kokes og har et betydelig lavere fettinnhold.

LES OGSÅ: Dette bør du ha i kjøleskapet

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer