Uten mat og drikke... Foto: Colourbox
Uten mat og drikke... Foto: Colourbox Vis mer

Kalorier

Sjekk kaloribehovet ditt

På slanker'n? Du må likevel spise. Se hvor mange kalorier du trenger hver dag.

Når du skal gå ned i vekt er det livsstilsendringer du kan leve med som er viktige, slik at du greier å holde vekten nede etter at du har gått ned.

Det skriver Åse Andresen, klinisk ernæringsfysiolog på Lommelegen.no.

Ifølge henne er det mange faktorer som spiller inn på energibehovet, altså kaloribehovet ditt.

Fysisk aktivitet, muskelmasse, kjønn, alder og kroppsvekt har en god del å si.

  • Så mye pizza kan du unne deg

    Sjekk hvor mye du bør spise

    En av de mest kjente utregningsmetodene for kaloribehov heter Schofield. Den tar utganspunkt i din vekt, alder og kjønn.

    Regn ut kaloribehovet ditt her!


    Tallet du får er altså antall kilokalorier kroppen din trenger hver dag uavhengig av fysisk aktivitet; bare for å opprettholde livsviktige kroppsfunksjoner som pust, hjerteslag, cellefornyelse, hjerneaktivitet, varmeregulering og så videre.

    Er du en normalt aktiv person legger du til 25 prosent flere kalorier hver dag, både for den fysiske aktiviteten og det som kalles varmeindusert termogenese (altså varmeøkning etter et måltid).

    Dette bør du ha i kjøleskapet

    Om du vil ned i vekt

    Gjennomsnittelig kaloribehov hos en aktiv kvinne på 18-30 år, ifølge norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet, er cirka 2500-2600 kilokaorier per dag.

    Vanligvis trekker man fra 400–1000 daglige kilokaorier fra dette når hensikten er å gå ned i vekt.

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: