<strong>TRUSER I BOMULL OG SYNTETISKE STOFFER ER BEDRE ENN SILKE OG SATENG PÅ GYMMEN:</strong> Går du for bomull eller syntetiske pustende stoffer, vil du holde deg tørr og god mens du sykler, tar knebøy eller klatrer - her en hipster i pudderfarget bomull (kr 100, H&M). Foto: Produsenter
TRUSER I BOMULL OG SYNTETISKE STOFFER ER BEDRE ENN SILKE OG SATENG PÅ GYMMEN: Går du for bomull eller syntetiske pustende stoffer, vil du holde deg tørr og god mens du sykler, tar knebøy eller klatrer - her en hipster i pudderfarget bomull (kr 100, H&M). Foto: Produsenter Vis mer

Undertøy

Sjekk når du bør droppe silketrusa

Luksusundertøyet ditt funker ikke like bra til alle anledninger...Stoffet er behandlet med MaxDry™ teknologi som gir enda bedre fukttransport for en mer behagelig treningsøkt.

Publisert
Sist oppdatert
Tenker du noengang på hva slags underbukse du tar på deg om morgenen? Er det en myk og god sloggi, eller kanskje en florlett eksklusiv liten silkesak?

Vi er nok mange som bare hopper inn i et eller annet når vi farter av sted på skole, jobb eller andre steder vi skal.

Men dersom du skal trene i løpet av dagen, bør du faktisk være litt obs på hvilken truse du velger, og hva den er laget av.

Ifølge ekspertene har det både med hygiene og komfort å gjøre.

Les også: Her er de perfekte treningstrusene



Silke + trening = krøll

For uansett om du liker å klatre, løpe på tredemølle eller sykle, så bør du velge svettetransporterende, pustende og behagelig undertøy.

Og du bør faktisk styre unna silke og sateng, siden dette er materialer som verken puster eller beveger seg i takt med dine egne bevegelser, skriver nettmagasinet Shape.

Ifølge Christine O'Connor, M.D. og direktør for Well Woman Care og Ungdomsgynekologi ved The Weinberg Center for Women's Health på Mercy Medical Center, er ditt beste valg en syntetisk truse spesialedesignet for trening, siden den holder deg god og tørr. Og for langdistanseløping er truser med flate sømmer det beste.

David Bank, M.D. og grunnlegger for Center for Dermatology, Cosmetic & Laser Surgery, er enig i at syntetisk er bedre enn bomull:

- De fleste tekniske underbukser er elastiske og beskyttende, noe som er supert for klatring og knebøy. De får også bort svette mye mer effektivt enn bomullstruser, sier han.

- Trusens antimikrobiale egenskaper vil også hjelpe til med å forhindre lukt. Disse trusene er helt klart verdt de ekstra pengene hvis du vil holde deg sunn og tørr mens du trener, legger han til.

LES OGSÅ: Sitter du slik på do? Tabbe!

G-string er fy-fy på gymmen

En annen truse du bør unngå når du trener, er g-strengen. Selv om du kanskje synes det er fint at trusekanten ikke synes, vil denne kunne være litt pes.

Særlig hvis du er mye plaget av sopp, kan klamt og trangt undertøy, samt svært tettsittende plagg nedentil, føre til utvikling av et annet «miljø» der, og i verste fall til infeksjoner.

Og dette gjelder særlig for g-strenger.

- G-strengen er vanligvis ganske stram, og kan skli fram og tilbake. Denne friksjonen vil kunne gi deg både urinveisinfeksjon og vaginale bakterieinfeksjoner, uavhengig av hva trusen er laget av, sier Banks.

LES OGSÅ: Derfor er hvitt en sikker vinner

En bakteriebombe

Han får støtte av David Elmer, M.D. og konsulent ved Nantucket Cottage Hospital, som påpeker at trusen er med på å flytte bakterier fram og tilbake.

For som KK.no tidligere har skrevet, fungerer nemlig den tynne stripen med stoff i string-trusa som en motorvei for bakterier.

Det kan derfor være lurt å bruke bokser eller en skikkelig truse når du trener, og helst i svettetransporterende materiale. Et annet godt råd er å unngå de altfor trange treningsbuksene.

PS. Sørg for at du vasker det nye undertøyet før du tar det i bruk, og at du følger vaskeanvisningene slik at du ikke ødelegger materialet.

<strong>ANBEFALES PÅ TRENING:</strong> Boksershorts i et stoff som er behandlet med MaxDry™ teknologi, som gir enda bedre fukttransport for en mer behagelig treningsøkt (fra Pierre Robert).
ANBEFALES PÅ TRENING: Boksershorts i et stoff som er behandlet med MaxDry™ teknologi, som gir enda bedre fukttransport for en mer behagelig treningsøkt (fra Pierre Robert). Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer