Væskeinntak

Sjekker du dette på toalettet?

Den mest effektive måten å finne ut om du får i deg nok vann på, er å kontrollere urinen din.

DEHYDRERT? Symptomer på at du ikke har drukket nok vann kan være slapphet, svimmelhet og kvalme.  Foto: Getty Images
DEHYDRERT? Symptomer på at du ikke har drukket nok vann kan være slapphet, svimmelhet og kvalme. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vann utgjør mellom 50 og 60 prosent av kroppsmassen vår og en voksen person svetter cirka syv desiliter i døgnet.

Siden vi mister vann både når vi puster, svetter, fordøyer mat og skyller ut avfallsstoffer gjennom urinen, er det viktig at vi jevnlig drikker vann slik at væskebalansen blir opprettholdt.

Og sommervarmen gjør at vi svetter ekstra mye, og dermed mister ekstra mye vann. For å unngå alvorlig dehydrering er det derfor helt nødvendig å være spesielt nøye med inntaket av væske akkurat nå.

– Vann er kroppens viktigste kilde til næring og det er viktig for helsen vår og hele tiden ha en godt hydrert kropp, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh, som underviser, holder foredrag og gir tips på nettstedet von Krogh Ernæring Ltd.

LES OGSÅ: Derfor bør du ha vannflasken på pulten





Følg med på urinen

Det skal ikke så mye til før du vil merke det på formen at du er litt dehydrert. Allerede når kroppen er én prosent dehydrert, vil du merke at du har mindre energi og dårligere konsentrasjonsevne.

Etter hvert vil du også kunne merke at du blir tørr i munnen, litt svimmel og kvalm, ifølge Norsk Legemiddelhåndbok.

– Følg med på urinen din og få i deg mer væske om den blir for mørk, råder Lise von Krogh.

Urinen skal være lys gul. Det er kun den første urinen om morgenen som det er greit at er mørk.

LES OGSÅ: Isbittrikset som hjelper deg ned i vekt

Ikke stol på tørsten

Når det blir varmt, og spesielt når du er utenlands og det er veldig varmt, så vil tørsten være en dårlig indikator på hvorvidt du faktisk har drukket nok vann, ifølge Olympiatoppen.

Faktisk så er det sånn at tørsten først dukker opp etter at du har mistet 1-2 liter væske og allerede er dehydrert. I tillegg er det slik at tørsten forsvinner lenge før væskebehovet er dekket. Du må altså fortsette å drikke vann selv om du ikke kjenner deg spesielt tørst.

Vær også klar over at alkohol og koffein gjør at du trenger ekstra mye væske.

– Pass ekstra godt på barna, spesielt de under 2 år som ikke klarer å gi beskjed selv og som heller ikke kjenner tørste på samme måte som oss voksne, sier Lise von Krogh.

LES OGSÅ: Ikke sluk vann når du er tørst

DRIKK JEVNLIG: Tørsten er nemlig en dårlig indikator på om du er godt nok hydrert.  Foto: Getty Images
DRIKK JEVNLIG: Tørsten er nemlig en dårlig indikator på om du er godt nok hydrert. Foto: Getty Images Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer