Slankekurer

Sjekkliste for et godt slankeopplegg

Les disse punktene før du velger slankemetode.

HVA SKAL DU VELGE?: Møtekvelder, pulver, kaloritelling, veiing av mat, intervalltrening.... Alternativene synes å være uendelige. Foto: 6PA/MAXPPP
HVA SKAL DU VELGE?: Møtekvelder, pulver, kaloritelling, veiing av mat, intervalltrening.... Alternativene synes å være uendelige. Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Pass deg for slankeopplegg som lover deg rask vektnedgang over en kort tidsperiode.
Det sier Pamela Peeke på WebMD.com. Peeke er doktor og helseekspert, og rådgir sine blogglesere når det gjelder valg av slankeprogrammer.

For det er lett å gå seg vill. Den dagen du endelig bestemmer deg for å gå ned litt i vekt, står du der med valgmuligheter herfra og til evigheten. Pulver, møtekvelder, kaloritelling, trening, fettrikt eller karbohydratfattig, hvordan vet du hva som passer deg best? Og hva er helsemessig forsvarlig?

Riktig valg

Vi bombarderes med reklame, tilbud og lovnader uten proposjoner, og til slutt tar vi et valg. Men hvordan vet vi om det er det riktige valget? Etter å ha lest boka Weighing the Options: Criteria for Evaluating Weight Management Programs, har Peeke kommet frem til gode tips til den som skal ut for å finne seg et slankeopplegg.
Hun beskriver boka som nøytral, skrevet av akademiske eksperter som har tatt utgangspunkt i forbrukerens helse og velferd, fremfor kommersielle interesser. Peeke advarer mot slankeopplegg som:

1. Lover deg gull og grønne skoger

Pass deg for slankeopplegg som garanterer at du kommer til å gå ned mye på kort tid. De fleste kan godt gå ned en kilo i uka med et sunt vektprogram, noe mer enn det er ikke å anbefale.

LES OGSÅ: Tidenes verste slankekurer

2. Koster skjorta

Kommersielle slankeprogram tjener penger på å selge shakes og spesialmat. Se opp for opplegg der du må kjøpe slike produkter. Har du tenkt på at det koster mindre å lage sine egne, sunne måltider og smoothies?

«Dersom forskere en dag skulle finne et vidunderslankemiddel, vil det ikke bare bli solgt på postordre», skriver Mattilsynet på Matportalen.no.

Tilsynet oppfordrer forbrukere til å stille seg kritisk til alle «vidunderkurene» på markedet.

«Det er fremdeles kun økt aktivitet og mindre energiinntak som beviselig gir vedvarende vektreduksjon, ikke slankemidler i form av for eksempel piller og pulver».

3. Er drevet av folk uten kunnskap

Hvor lenge har firmaet eller organisasjonen eksistert? Hvilke kvalifikasjoner har de for å rådgi deg som skal gå ned i vekt på en god og sunn måte? Har de noen relevant utdannelse? Vil legen din anbefale programmet?
Alle slankeopplegg burde ha fagpersoner som kan svare på spørsmål underveis, særlig når det gjelder helse og vektnedgang.
Du bør også tenke deg godt om hvis du tilbys piller eller injeksjoner som skal hjelpe deg med å gå ned i vekt. Er vektprogrammet ledet av et sykehus, helsesenter, forskere eller akademikere innenfor fagfeltet, kan du regne med at det er til å stole på.

Se opp for dette!

Useriøse reklamer spiller på troverdighet. Vanlig er:

# «før- og etter» bilder av personer som har gått drastisk ned i vekt
# personlige slankehistorier fra «virkeligheten»
# bilde og navn på en «seriøs» forsker eller doktor som har funnet mirakelkuren

I tillegg er det utbredt å lokke med premier eller bonus ved kjøp av produktet.

Firmaene som selger slike produkter oppgir ofte kun en postadresse – ikke fullt navn og adresse.

LES OGSÅ: Derfor blir du ikke slank

4. Legger vekt på vekttap, og ikke livsstilsendring

De beste slankeprogrammene legger vekt på begge fasene, og tilbyr et godt vedlikeholdsprogram. Tiden etter vektnedgang er like viktig som tiden du bruker på å gå ned. Det er livsstilsendringen som er det vanskelige.

LES OGSÅ: Jojo-slankere er som narkomane

Det beste slankeopplegget bør bestå av et samarbeid mellom hodet ditt, munnen din og musklene dine:


1. Hodet:

Forskning har vist at man oppnår bedre resultater når man støttes mentalt når du skal ned i vekt. Derfor bør et slankeopplegg ha en mentorfunksjon, enten ansikt til ansikt, via telefon eller på mail. Det er viktig med rådgivning og oppmuntring. Samtidig er det fint å ha noen å rette eventuelle spørsmål til, særlig når man skal forsøke å sjonglere hverdagens strabaser med riktig kosthold og trening. Med eksperter i ryggen blir det lettere å lære seg grepene man må ta, både for å gå ned i vekt og å holde fast ved livstilsendringen.

2. Munnen:

Folk trenger ulike ting når de skal ned i vekt. Noe som er riktig for en, kan være feil for en annen. Slankeprogrammer som har ernæringsfysiologer eller annen fagekspertise, kan skreddersy et opplegg som passer den enkelte.

LES OGSÅ: Hvilken vektklubb passer for deg?

3: Musklene:

Alle slankeprogrammer bør ha en fornuftig og ordentlig porsjon fysisk aktivitet innbakt. De bør tilby forslag til aktiviteter, anslå tidsbruk, intensitet og anbefalt progresjon.



Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer