MØRK SJOKOLADE OG KAFFE: I moderate mengder er det sunt, så kos deg med god samvittighet!  Foto: All Over Press
MØRK SJOKOLADE OG KAFFE: I moderate mengder er det sunt, så kos deg med god samvittighet! Foto: All Over PressVis mer

Sunn Mat

Sjokolade og kaffe er ja-mat

Det gjelder også peanøttsmør og poteter! Her er åtte matvarer som er bevist å ha en positiv effekt på helsen.

KK.NO: De fleste av oss har vokst opp med stadige beskjeder om hva som er «ja»-mat og hva som er «nei»-mat.

Hva som har passet inn i de ulike kategoriene, har nok variert litt gjennom årene, og det er stadig nye ting som anbefales eller advares mot.

En del av matvarene vi har fått høre er «fy»-mat eller «nei»-mat, viser seg faktisk å være bra for oss, i alle fall i riktige mengder, skriver Eatingwell.com

– Det er helheten i kostholdet som teller. Derfor er det viktig med variasjon og kvalitet i det vi spiser, sier Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo universitetsykehus. 

– Kvaliteten får vi ved å spise mest mulig plantebasert og lite bearbeidede matvarer. 

LES OGSÅ: Slik bør du spise i 30-, 40- og 50-årene

Peanøttsmør

Hvorfor du kanskje har sagt «nei»: Peanøttsmør er fullt av fett og kalorier. 

Hvorfor du bør si «ja»: – Ja, det er mye fett og kalorier, men dette er sunne, umettede fettsyrer, mye protein og masse E-vitamin, som mange nordmenn faktisk får for lite av, sier Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog hos Synergi Helse.

Hun forklarer at E-vitamin er en viktig fettløselig antioksidant som også er bra for hjertet. 

– For veganere er dette en super proteinkilde, sier Sundfør.

SUPERT PÅLEGG: Peanøttsmør er et næringsrikt og sunt pålegg, selv om det er kaloririkt. Foto: themalni - Fotolia
SUPERT PÅLEGG: Peanøttsmør er et næringsrikt og sunt pålegg, selv om det er kaloririkt. Foto: themalni - Fotolia Vis mer

– Peanøttsmør laget uten tilsatt palmefett, inneholder både gunstig fett, protein og fiber, tilføyer Svendsen. 

Peanøttsmør er dessuten ikke bare et næringsrikt og mettende pålegg, men kan også brukes i sauser og dressinger. 

LES OGSÅ: Derfor bør du spise peanøttsmør

Egg, særlig eggeplommer

Hvorfor du kanskje har sagt «nei»: Eggeplommene er fulle av kolesterol.

Hvorfor du bør si «ja»: – Egg er faktisk en av våre aller mest sammesatte matvarer hva innhold av næringsstoffer angår. Egg inneholder egentlig litt av alt, med unntak av C-vitamin, sier Sundfør. 

– I tillegg er det proteinrikt og gir en god metthetsfølelse. Det er dessuten helt uproblematisk for kolesterolet å nyte et egg om dagen. 

METTENDE: De fleste av oss tåler godt å spise et egg om dagen, sier ernæringsfysiologen.  Foto: Alvaro German Vilela - Fotolia
METTENDE: De fleste av oss tåler godt å spise et egg om dagen, sier ernæringsfysiologen. Foto: Alvaro German Vilela - Fotolia Vis mer

Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef hos Grete Roede AS, trekker fram at det i utgangspunktet er viktigere å tenke på den totale fettsammensetningen i kostholdet, enn å unngå kolesterolholdige matvarer. 

– Spiser du mye mettet fett, vil kroppen måtte produsere mye kolesterol for å transportere fettet rundt i kroppen, og det har større effekt på kolesterolnivået enn om du spiser et egg i ny og ne, sier hun. 

– Men alt med måte. Er du disponert for høye kolesterolnivåer og spiser mye egg, er det klart litt uheldig.

LES OGSÅ: Så mange egg kan du spise

Biff

Hvorfor du kanskje har sagt «nei»: Biff er fullt av mettet fett og kolesterol.

Hvorfor du bør si «ja»: – Indre- og ytrefilet er faktisk veldig magert kjøtt og inneholder bare to-tre prosent fett, sier Sundfør. 

Unngå masse béarnaise og pommes frites, og velg heller ovnsbakte poteter med olivenolje og urter, dampet brokkoli, løk, sopp og en mager og deilig rødvinssaus, så har du et nydelig og sunt måltid, anbefaler hun. 

– Da får du også masse protein og jern av typen hem-jern, som bare finnes i animalske matvarer og som tas ekstra godt opp i kroppen. 

FETTMYTE: Rent biffkjøtt er slettes ikke fullt av fett. Noe du får i deg mye av ved å spise litt rødt kjøtt, er jern – og det trenger vi kvinner ofte mer av.  Foto: Thomas Francois - Fotolia
FETTMYTE: Rent biffkjøtt er slettes ikke fullt av fett. Noe du får i deg mye av ved å spise litt rødt kjøtt, er jern – og det trenger vi kvinner ofte mer av. Foto: Thomas Francois - Fotolia Vis mer

Også Bugge understreker at dette med mettet fett og kolesterol i biff er en myte. Det stemmer rett og slett ikke. 

– Myndighetene anbefaler et redusert inntak eller i alle fall ikke en økning i inntaket av rødt kjøtt fordi et høyt inntak viser sammenheng med visse kreftformer, forklarer hun. 

Svendsen forklarer at alt som kommer fra dyreriket inneholder kolesterol, men at kolesterolet i det vi spiser har mindre betydning for kolesterolnivået vi måler i blodet enn hvilken type fett vi spiser. 

Magert kjøtt inneholder mye jern, som kan være gunstig for kvinner som menstruerer og har tap av jern gjennom blodtapet, sier hun. 

LES OGSÅ: Stek biffen perfekt fra frossen tilstand

Sjokolade

Hvorfor du kanskje har sagt «nei»: Sjokolade er fullt av fett og har masse sukker. 

Hvorfor du bør si «ja»: Mørk sjokolade med høy kakaoprosent inneholder som kjent også mye antioksidanter, sier Sundfør

– Et par ruter gjør mer nytte enn skade, men husk at du ikke trenger å spise opp hele platen. 

MØRK SJOKOLADE: For å få i deg antioksidanter fra sjokoladen, bør du velge en mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold. De lysere variantene er ofte tilsatt mye fett og sukker, og det er disse du bør begrense inntaket av.  Foto: All Over Press
MØRK SJOKOLADE: For å få i deg antioksidanter fra sjokoladen, bør du velge en mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold. De lysere variantene er ofte tilsatt mye fett og sukker, og det er disse du bør begrense inntaket av. Foto: All Over Press Vis mer

Bugge sier det kan være mye god helse i å kunne unne seg noe godt av og til – alt avhenger av hvor mye og hvor ofte, sier hun. 

– Det er vist at mørk sjokolade kan ha gunstig effekt på blodtrykk, legger Svendsen til. 

LES OGSÅ: Mørk sjokolade teller som grønnsak

Poteter

Hvorfor du kanskje har sagt «nei»: Poteter har høy glykemisk indeks, er fulle av stivelse og karbohydrater. 

Hvorfor du bør si «ja»: – Poteten reddet Norge da nøden var som verst mot slutten av 1700-tallet, minner Sundfør om. 

– Potet gir nemlig både fiber, C-vitamin, jern og energi og inneholder faktisk betydelig færre kalorier enn både ris og pasta. Men husk at poteter helst bør komplementeres med mange fiberrike grønnsaker som holder blodsukkeret stabilt. 

IKKE FY-MAT: Poteten har fått mye skjenn de siste årene, men kokte poteter har faktisk et lavere kaloriinnhold en både pasta og ris. Det er de friterte poteten du bør styre unna, sier ekspertene. Foto: fotoXS - Fotolia
IKKE FY-MAT: Poteten har fått mye skjenn de siste årene, men kokte poteter har faktisk et lavere kaloriinnhold en både pasta og ris. Det er de friterte poteten du bør styre unna, sier ekspertene. Foto: fotoXS - Fotolia Vis mer

Svendsen understreker at det er mange varianter av poteter og mange måter å tilberede dem på.

Det er først og fremst de friterte variantene som potechips og pommes frites det er viktig å begrense inntaket av. 

– Selv om kokte poteter er en matvare med høy glykemisk indeks, får dette mindre betydning når den serveres i en middagsrett, sier hun. 

– Poteten er oftest tilbehør til sunne retter med fisk og kjøtt. Den gir god metthet for kaloriene og inneholder flere viktige mineraler samt kostfiber, legger Bugge til.

LES OGSÅ: Ingen grunn til å kutte ut potetene

Kaffe

Hvorfor du kanskje har sagt «nei»: Kaffe kan gjøre deg «gira» og gjøre det vanskelig å få sove. 

Hvorfor du bør si «ja»: – Ja, hvis du drikker for mye kaffe sent på dagen, men tidlig på dagen er et par kopper bevist å være både oppkvikkende og skjerpende, sier Sundfør. 

– Studier tyder faktisk på at et moderat kaffeinntak minsker risikoen for diabetes type to og for hull i tennene. 

Hun sier likevel at du bør unngå å drikke for mye kaffe – mer enn tre kopper, siden dette kan gjøre deg urolig og gi dårlig søvnkvalitet.

OPPKVIKKENDE: Mange merker at det gir dårligere søvnkvalitet å innta mye kaffe om kvelden, men så lenge du drikker den tidligere på dagen, er det ikke skadelig med kaffe. Drikken er faktisk full av antioksidanter og har en oppkvikkende og skjerpende effekt. Foto: volff - Fotolia
OPPKVIKKENDE: Mange merker at det gir dårligere søvnkvalitet å innta mye kaffe om kvelden, men så lenge du drikker den tidligere på dagen, er det ikke skadelig med kaffe. Drikken er faktisk full av antioksidanter og har en oppkvikkende og skjerpende effekt. Foto: volff - Fotolia Vis mer

Bugge sier at kaffe er rik på antioksidanter og har en oppkvikkende effekt. Om du drikker den i passende doser, kan kaffe ansees som en sunn drikk. 

– Overdrevet inntak kan gi bivirkninger som hjerteflimmer og uro, sier hun. 

LES OGSÅ: Ja, det er sunt med kaffe

Nøtter

Hvorfor du kanskje har sagt «nei»: Nøtter er fulle av fett. 

Hvorfor du bør si «ja»: – Og fulle av masse nyttige stoffer som E-vitamin, magnesium, jern, selen, protein og sunne fettsyrer, sier Sundfør.

Hun forklarer at en liten håndful nøtter er vist å være bra for hjertet, men understreker at du bør velge variantene uten ekstra fett og salt – og passe på mengden. 

YPPERLIG MELLOMMÅLTID: Nøtter er fulle av sunt fett som er godt for oss, så så lenge du begrenser mengden og styrer unna typene med ekstra fett og salt, er nøtter et fabelaktig mellommåltid.  Foto: Maridav - Fotolia
YPPERLIG MELLOMMÅLTID: Nøtter er fulle av sunt fett som er godt for oss, så så lenge du begrenser mengden og styrer unna typene med ekstra fett og salt, er nøtter et fabelaktig mellommåltid. Foto: Maridav - Fotolia Vis mer

– Et daglig inntak av nøtter viser faktisk sammenheng med god helse og stabil vekt. Nøtter er proppfulle av sunne og nyttige næringsstoffer, så litt er sunt. Blir det for mye – blir energiinntaket deretter, sier Bugge.

LES OGSÅ: Så mye nøtter bør du spise

Brød

Hvorfor du kanskje har sagt «nei»: Brød er fullt av karbohydrater.

Hvorfor du bør si «ja»: – Velg brød med fullkorn og fiber, lite salt og siktet hvetemel, så får du mye jern, stabilt blodsukker, en del protein og sunne fiber som både bidrar til å gi deg god fordøyelse og å senke kolesterolet. Særlig betaglukanene i havre og bygg har en kolesterolsenkende effekt, sier Sundfør. 

– Karbohydrater er ikke farlig, det handler om å velge de gode, langsomme karbohydratene som gir en langsom blodsukkerstigning og metthet som varer, sier Bugge. 

VELG GROVT: Velg grove brødtyper, så får du i deg en hel del sunne næringstoffer.  Foto: dream79 - Fotolia
VELG GROVT: Velg grove brødtyper, så får du i deg en hel del sunne næringstoffer. Foto: dream79 - Fotolia Vis mer

Om du velger grovt brød og varierer pålegget, kan brødmåltidet bidra positivt i kostholdet. 

– Brød og kornvarer er vår viktigste kilde til kostfiber og flere viktige mineraler. Karbohydrater er dessuten kroppens foretrukne energikilde og den eneste energien hjernen kan nyttiggjøre seg.

Svendsen understreker at det er kvaliteten på, ikke nødvendigvis mengden av karbohydrater som er avgjørende. Du bør velge fullkorn av enten brød, knekkebrød eller gryn heller enn bakst av hvitt mel eller kornblandinger med mye sukker. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: