Proteindrikk

Sjokolademelk er den beste treningsdrikken!

Forskning viser at sjokomelk gir mindre fett, mer muskler og bedre fysisk form.

SJOKOLADEMELK: Forskere har funnet ut at low fat sjokolademelk er den beste restitusjonsdrikken etter trening.
SJOKOLADEMELK: Forskere har funnet ut at low fat sjokolademelk er den beste restitusjonsdrikken etter trening. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er nok ikke mindre muskler og mer fett du forbinder med det å drikke sjokolademelk.

For de fleste er sjokolademelk et smakfullt alternativ til vanlig melk, men det mange faktisk ikke er klar over er at denne populære drikken også er supert som restitusjonsdrikk etter trening.

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har ved flere anledninger fått spørsmål i forhold hva man bør drikke/spise etter trening for å optimalisere effektene av en tøff økt.

Mange velger nemlig å få i seg ekstra energi og proteiner, gjerne for å bygge opp musklene, ved å drikke sportsdrikker eller proteinshakes.

Ifølge Garthe fungerer imidlertid sjokolademelk, gjerne den fra Litago, minst like bra.

LES OGSÅ: Er det noe poeng i protein-pulver?

Billigere, smaker bedre og er like bra

For å bygge opp musklene etter trening trenger kroppen nemlig essensielle aminosyrer, som du kan få fra blant annet meieriprodukter, egg og kjøtt (kylling, kalkun, fisk).

I tillegg til at sjokolademelk inneholder disse aminosyrene, gir det også mye energi, som kroppen trenger etter en tøff treningsrunde.

- Du kan gjerne ta proteinshaker i en hektisk hverdag, men Litago/sjokolademelk, har den samme aminosyreprofilen, er billigere og smaker bedre, har Garthe tidligere uttalt.

Det er sikkert mange som har lest dette og tenkt «flott, da kan jeg hvertfall drikke sjokolademelken min med litt bedre samvittighet». Likevel er det antagelig en del som fortsatt er skeptiske til om drikken virkelig gjør det ernæringsekspertene sier.

Vel, nå er svaret her - med tydelige beviser!

LES OGSÅ: Drikk sjokolademelk når du trener

Mindre fett og mer muskler

Forskere ved the University of Texas i Austin har nemlig klart å bevise at sjokolademelk er den ideelle restitusjonsdrikken etter trening, skriver helsenettsiden til Daily Mail (ekstern lenke).

- Både profesjonelle og vanlige mosjonister merket svært positive effekter på restitusjon ved å drikke fettfattig sjokolademelk etter en svært tøff økt, forklarer forskningsleder John Ivy:

- Fordelene ved å drikke sjokolademelk var helt tydelige, og deltagerne som drakk denne drikken i studien merket at de fikk mer muskler, mindre fett, klarte å gjennomføre økter bedre og raskere, og kom i bedre fysisk form, enn de som fikk vanlige sportsdrikker som kun inneholdt karbohydrater.

For å komme frem til dette resultatet gjennomførte Ivy og teamet hans to ulike tester.

De fikk ti topptrente syklister til å sykle i 90 minutter med moderat intensitet, og deretter i ti minutter med høy intensitet og intervaller.

Testene viste at syklistene hadde betydelig mer kraft og syklet fortere når de drakk sjokolademelk fremfor andre sportsdrikker eller kalorifrie drikkevarer.

LES OGSÅ: Slik får du mindre fett og mer muskler

Bedre fysisk form

Forskerne testet også 32 vanlige mosjonister, ved å kjøre de gjennom fem intensive spinningtimer på én uke, etterfulgt av tre ulike drikker.

Etter fire og en halv uke viste det seg at de som drakk sjokolademelk hadde dobbelt så stor forbedring i oksygenopptaket sammenlignet med de andre.

Maksimalt oksygenopptak er en indikator på en persons evne til å utøve kondisjons- og utholdenhetstrening.

De vanlige mosjonistene bygget også mer muskler og forbrant mer fett under trening når de drakk sjokolademelk.

- Vi vet fortsatt ikke akkurat hvilken mekanisme som gjør at fettfattig sjokolademelk gir mosjonister/idrettsutøvere disse fordelene – det krever mer forskning, sier Ivy:

- Men det er noe i denne blandingen av naturlig protein og karbohydrater som er svært effektfullt.

Ifølge Ivy er også en tre-minutters restitusjonsøkt/pause etter tøff trening viktig for alle mosjonister - minst like viktig som drikkene.

LES OGSÅ: Dette bør du spise når du trener

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer