Kreftforeningen hyrer norsk mannskap fra Hollywood når «Menn og kreft»-kampanjen starter 12. november.
Geir Ness har gjort suksess «over there» med parfymen «Laila». Stylist Jan Thomas, kjent her hjemme fra blant annet Top Model, har i en årrekke hjulpet de amerikanske superstjernene med å holde seg vakre. Jan Thomas bor nå i Norge, mens Ness er her på besøk i anledning kampanjen.
At disse karene vet å ta vare på seg selv og kroppen sin er ikke til å unnslå, og nå har de strammet bicepsen og laget treningsvideo for Kreftforeningen.
Videoen inneholder enkle øvelser til hjemmebruk, som menn kan gjøre for å holde seg i form. Det trengs ikke noe spesielt utstyr for å utføre øvelsene, og at videoen bare er på 12 minutter burde ikke virke avskrekkende.
Den er gratis, og kan skaffes hos Kreftforeningen fra kampanjestart 12. november.
Vi legger den også ut på kk.no samme dato.
- Vi har gjort det så enkelt som mulig. Målet er å få gutta opp av sofaen, sier Ness. Han jobber masse, og har over 300 reisedager i året.
- Jeg kunne ikke holdt på slik om jeg ikke holdt kroppen vedlike.
Han mener det er fire elementer som er sentrale for å få jernhelse:
1. Godt kosthold
2. Nok trening
3. Nok søvn
4. Vær positiv
Ness og Jan Thomas er barndomsvenner, og sistnevnte ble med på prosjektet fordi han ville bidra til noe han mener er en god sak.
- Jeg vil bruke stemmen min til noe positivt. Er man kommet i en posisjon der andre lytter, må man ta ansvar og bruke den muligheten man har til å gjøre noe som er bra. Jeg ser det som en plikt. Jeg har også tidligere gjort liknende ting for å støtte andre gode saker. Kreftsaken var et naturlig valg. Flere jeg kjenner har blitt rammet av sykdommen, sier Jan Thomas.
Kreftforeningens generalsekretær Anne Lise Ryel forteller at kreft oftere rammer menn enn kvinner, i tillegg til at dødeligheten også er større.
- Menn tolker ikke alltid kroppens signaler godt nok. De går sjeldnere til legen enn kvinner, og det gjør at sykdommen ofte ikke oppdages så raskt som den burde. Én tredjedel av krefttilfellene blant menn er knyttet til livsstilen, og kan dermed forebygges. Det er derfor Jan Thomas og Geir Ness lager denne treningsvideoen.
- Vil de appellere til den typiske norske mannen?
- Den norske mannen er ikke typisk, han er mangfoldig. Skal vi appellere til ham må vi angripe saken på ulike måter. Dette er én av dem. At Jan Thomas og Geir Ness stiller opp er en oppmerksomhetstrigger, sier Ryel.
I tillegg til å vise muskler bidrar Geir Ness til kreftsaken ved at ti prosent av salget av hans parfyme «Laila» går til Rosa Sløyfe-aksjonen, som skal øke kunnskapen om brystkreft og samle inn penger til brystkreftforskning. Også i USA går ti prosent av hans parfymesalg til en av de største kreftforeningene der.
- De som tror dette bare handler om parfyme eller å ta seg godt ut, tar feil. Verken Geir eller jeg er født i går - selv om vi ser sånn ut, sier Jan Thomas smilende.


