Fisk

Skjærer du vekk det brun-grå kjøttet på fisken?

Da går du glipp av sunne næringsstoffer.

SPIS OPP ALT: Mange pleier blant annet å skjære bort den brune randen på fiskekjøttet, men denne delen er helt ufarlig - faktisk inneholder den mer av en type fettstoff som er bra for deg.  Foto: Boris Ryzhkov - Fotolia
SPIS OPP ALT: Mange pleier blant annet å skjære bort den brune randen på fiskekjøttet, men denne delen er helt ufarlig - faktisk inneholder den mer av en type fettstoff som er bra for deg. Foto: Boris Ryzhkov - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Får du i deg nok omega-3?

Det er nok et spørsmål mange stiller seg, men svaret er mest sannsynlig nei. De fleste av oss får nemlig ikke i oss nok omega-3 fettsyrer.

Dette er årsaken til at du bør spise mer fisk - helst to til tre ganger i uken.

Når du først har fisk på middagstallerkenen gjelder det imidlertid å spise opp alt - hvis ikke kan du gå glipp av noen av de sunne næringsstoffene som finnes i fisk.

LES OGSÅ: Spis nøtter  - hver eneste dag

Spis også det brune fiskekjøttet

- Det er god grunn til å spise hele fiskestykket - også det brune fiskekjøttet, sier Ingebjørg Moe, rådgiver innen mat og ernæring ved Norges Sjømatråd.

SPIS OPP ALT: Det er god grunn til ikke å la noe av fiskefileten ligge igjen på tallerken. Ifølge Ingebjørg Moe, rådgiver innen mat og ernæring ved Norges Sjømatråd, er det nemlig ikke sikkert at næringsstoffene er jevnt fordelt gjennom hele fileten.  Foto: All Over Press
SPIS OPP ALT: Det er god grunn til ikke å la noe av fiskefileten ligge igjen på tallerken. Ifølge Ingebjørg Moe, rådgiver innen mat og ernæring ved Norges Sjømatråd, er det nemlig ikke sikkert at næringsstoffene er jevnt fordelt gjennom hele fileten. Foto: All Over Press Vis mer

Hun forklarer at den viktigste grunnen til at du bør spise alt, er at konsentrasjonen av næringstoffer kan variere i fisken - altså er ikke næringsstoffene nødvendigvis jevnt fordelt gjennom fiskekjøttet.

Men den mørke randen på fiskekjøttet har også en annen fordel.

- Det mørke fiskekjøttet har en høyere konsentrasjon av fett og fettlignende forbindelser - blant annet fosfolipider, forklarer Moe.

LES OGSÅ: Det beste valget fra frysedisken

Sørg for at fisken er helt fersk

Fosfolipider, også kalt fosfatider (kilde: Det store norske leksikon - SNL.no), er en gruppe biologiske fettstoffer, som er kjent for deres sentrale rolle når det kommer til oppbyggingen av cellemembraner i kroppen.

- Fosfolipider er næringsstoffer som vi trenger, men hvis du spiser nok fet fisk og ellers har et variert kosthold, får vi i oss nok.

IKKE KUTT BORT RANDEN: Den mørke randen på fiskekjøttet er slett ikke skadelig - snarere tvert i mot. Det inneholder nemlig mer sunne fettstoffer enn ellers i kjøttet. Men sørg for at fisken er fersk, det vil nemlig harskne raskere.  Foto: Colourbox
IKKE KUTT BORT RANDEN: Den mørke randen på fiskekjøttet er slett ikke skadelig - snarere tvert i mot. Det inneholder nemlig mer sunne fettstoffer enn ellers i kjøttet. Men sørg for at fisken er fersk, det vil nemlig harskne raskere. Foto: Colourbox Vis mer

Altså, enda en god grunn til å gjøre plass til fisk på menyen.

En ulempe med den mørke randen på fiskekjøttet er imidlertid at det har lett for å harskne - noe som også er grunnen til at det ofte blir skåret vekk. Både det høye innholdet av umettet fett og de spesielle fettforbindelsene i det brune kjøttet, er - ifølge Moe, utsatt for det som kalles oksidativ harskning.

Dersom fisken du spiser er helt fersk, er det imidlertid ingen grunn til å skjære det bort.

- Årsaken til fargen er ikke bare fettet, det er også proteinet og proteinstrukturen. Det er det samme hos andre arter, særlig sei, men også sild og makrell, sier hun.

LES OGSÅ: Sushitabben du bør unngå

Mye bedre enn å ta tilskudd

Hvis du er som mange andre og tenker at du ikke får i deg nok fisk, bør du likevel ikke kaste deg over kosttilskudd med det første. 

DROPP KOSTTILSKUDD - SPIS FISK: Studier viser at kosttilskudd som tran ikke er like effektivt for helsen som fersk, fet fisk.  Foto: cratervalley - Fotolia
DROPP KOSTTILSKUDD - SPIS FISK: Studier viser at kosttilskudd som tran ikke er like effektivt for helsen som fersk, fet fisk. Foto: cratervalley - Fotolia Vis mer

Istedenfor bør du gjøre en ny innsats for å få fisk på menyen litt oftere.

Tidligere studier har vist at fet fisk og omega-3 er viktig for å promotere sunn hjertehelse, og for å unngå hjerte- og karsykdommer. Kosttilskudd - som for eksempel trankapsler, er imidlertid ikke like effektivt som å spise fisken «au naturel».

Og som om det ikke var nok at fisk er effektivt for å forebygge hjertesykdommer, har nyere studier også vist at det er bra for hjernen, og kan forebygge slag.

De som spiste fisk mellom to og fire ganger i uken hadde seks prosent lavere risiko for å utvikle cerebrovaskulære sykdommer - som går på hjernens blodforsyning, mens de som spiste fisk fem eller flere ganger i uken hadde 12 prosent lavere risiko.

LES OGSÅ: Et glass er alt som skal til

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer