Skjema for matdagbok finner du her (ekstern lenke, Melk.no).
Skjema for matdagbok finner du her (ekstern lenke, Melk.no). Vis mer

Frukt

Skjemaet som snakker sant

Så mye fett og sukker får du i deg.

Hvordan er kostholdet ditt?

Vanskelig å svare?

Her får du vite hvordan du avslører sannheten om spisevanene dine.

Vanlige kosttabber

Noen av de vanligste utfordringene folk har med tanke på kostholdet er disse, ifølge Melk.no:

  • for mye sukker
  • for lite frukt og grønnsaker
  • for mye fett
  • for mye oppblandede kjøttprodukter til middag
  • for uregelmessige måltider
  • for lite grove korndprodukter
  • for lite fisk
  • for mye snacks, godteri og brus
  • for mye alkohol

  • Skriv matdagbok

    Gjelder det ikke deg, sier du? For å få bedre oversikt over kostholdet ditt, kan det være lurt å skrive matdagbok.

    Du blir kanskje overrasket når du får se – svart på hvitt - hva som passerer gjennom munnen din i løpet av ei uke.

    Les også: Så mye bruker nordmenn på godteri

    Matdagbok er også et fint redskap for deg som
    ønsker å gå ned i vekt. I så fall bør du veie deg før du begynner. Hvis du merker at du har gått ned i vekt første uka med matdagbok, da vet du at du har spist mindre enn normalt.

    Når du vet hva, når og hvordan du spiser, har du tatt det første skrittet til å endre uvanene dine. Hva bør du spise mindre av, hva bør du spise mer av – og i hvilke situasjoner tar du usunne valg?

    Et balansert og variert kosthold er viktig for stabil vekt. Se bildene av Hollywoods verste jojo-slankere.

    Slik gjør du

    Beskriv så nøye som mulig hva du spiser eller drikker i 7 dager. Skriv ned NÅR du spiser, HVA du spiser og HVORFOR du spiser.

    Noter ned om maten var:

  • sukret/usukret/light (syltetøy, brus, pastiller etc.)
  • vanlig type eller light (pølser, majones, margarin, ost, melk, pålegg etc.)
  • kokt, stekt, panert, gratinert, fritert eller lignende
  • grov eller fin (brød, knekkebrød, pasta, ris etc.)
  • hjemmelaget, kjøpt eller halvfabrikat

  • Merk deg også:

  • mengden av det du spiser eller drikker (kan angis som vekt eller i hosholdningsmål som desiliter, spiseskje, kopper eller lignende)
  • varenavn (ikke skriv «en sjokolade», men «en Snickers-bar»)
  • type matlagingsfett
  • tilbehør, som sennep, ketsjup, dressing, fløte/melk/sukker i kaffen eller teen
  • Hvis du spiser ute, beskriver du matvare og mengde så godt du kan.

    NB! Ikke glem å notere ned det du spiser mellom måltidene, som for eksempel pastiller, nøtter, drops, jus, vin, øl, kake, kjeks etc.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: