Det Hvite På Appelsinen

Skreller du bort det hvite på appelsinen?

Det er faktisk her alt fiberet ligger.

IKKE SKJÆR BORT ALT: Du gjør lurt i å ikke skjære/skrelle bort alt det hvite som ligger i skallet på appelsinen. I tillegg til fiber ligger det også masse spennende antioksidanter her, ifølge ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. Foto: Fotolia
IKKE SKJÆR BORT ALT: Du gjør lurt i å ikke skjære/skrelle bort alt det hvite som ligger i skallet på appelsinen. I tillegg til fiber ligger det også masse spennende antioksidanter her, ifølge ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Frukt er rikt på fiber, som gir god metthetsfølelse og et stabilt blodsukker. Fiber er i tillegg bra for fordøyelsen, og studier har vist at fiber kan redusere kolesterolet.

Juice derimot inneholder minimalt med fiber. Dette er også tilfelle ved juicing, da ligger mesteparten av fiberet igjen i pressa, og resultatet er svingende blodsukker og liten metthetsfølelse.

– Vitenskapelige studier har vist at flytende kalorier metter i liten grad, har Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse, tidligere uttalt til KK.no.

Så er det egentlig slik at man ikke bør skrelle bort det hvite rundt appelsinen?

SPIS ALT: Spiser du hele appelsinen (ikke skallet, altså) får du med det alt det sunne fiberet i frukten også. Foto: Fotolia
SPIS ALT: Spiser du hele appelsinen (ikke skallet, altså) får du med det alt det sunne fiberet i frukten også. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Så mye frukt kan du spise

Antioksidanter i appelsinskallet

– Det stemmer at mesteparten av fiberet finnes i skallet og i det hvite fruktkjøttet rundt appelsiner/sitrusfrukter. Dersom man ønsker å få i seg fiberet, bør man derfor ikke skrelle eller skjære bort det hvite fruktkjøttet, opplyser Nina Helen Standal, ernæringsrådgiver i SomeBody AS, til KK.no.

Det anbefales at man får i seg 25-35 gram fiber daglig, ifølge Standal.

– Det er mye fiber i hele appelsinen – i det tynne skinnet på de små «dråpene» inni hver båt, i «trekket» rundt hver båt, i det hvite i midten av appelsinen og også inn mot skallet. I det hvite i appelsinen er det ikke bare fiber, men spennende antioksidanter også, sier Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog og kostholdsrådgiver for Bama, til KK.no.

LES OGSÅ: Advarer mot juice-detox

Fiberet forsvinner i fruktpressen

Arsky forteller at forskjellen i fiber i appelsinjuice versus en hel appelsin er ikke beregnet ut fra skallet, for det spiser vi ikke.

– Det er hele tiden snakk om å sammenlikne spiselig vare – juice mot skrelt, spiseklar appelsin. Men selv der vil det altså forsvinne fiber i pressen, fordi vi presser saften ut av hver lille «dråpe» og kaster «trekket» rundt hver båt, forklarer Arsky.

Men hvis du vil øke fiberinntaket fra appelsinen, så finnes det råd.

JUICEGLASS: Du kan trygt drikke et glass juice med god samvittighet dersom du ikke er flink til å få i deg fersk frukt.  Foto: Silje Ulveseth, KK.no
JUICEGLASS: Du kan trygt drikke et glass juice med god samvittighet dersom du ikke er flink til å få i deg fersk frukt. Foto: Silje Ulveseth, KK.no Vis mer

– Du kan droppe å finrense bort alt det hvite på utsiden av appelsinen, og heller ikke ta vekk midtstrengen, råder Arsky i Bama.

LES OGSÅ: Så lite juice bør du egentlig drikke

Juice er bedre enn ingen frukt

Mange spiser mindre frukt og grønt enn det som er anbefalt. Da kan det være ekstra lurt å drikke juice.

– Det å drikke juice er for mange enklere og for dem kan derfor det å drikke juice være en fin måte å få i seg vitaminer, mineraler og antioksidanter på - men juice kan inneholde langt mindre fiber enn hele grønnsaker, frukter og bær. For å også få i seg fiber gjennom juice må man sørge for å få med fruktkjøttet hvor fiberet finnes, påpeker Standal i SomeBody.

Ett glass (2,5 dl) med ferskpresset appelsinjuice tilsvarer 100 kcal, noe som tilsvarer omtrent to middels store appelsiner.

– Velger man i stedet å spise en appelsin, eller to, vil det dermed gi mer fiber, bedre metthetsfølelse og mer stabilt blodsukker sammenlignet med å drikke ett glass appelsinjuice. Av hensyn til å få i seg mer fiber i kosten, samt metthetsfølelse og energibalanse, kan det derfor være mer fornuftig å spise hele grønnsaker, frukter og bær, og sørge for å drikke vann som tørstedrikk fremfor juice, påpeker Standal.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer