Sukkeravhengighet

Slå opp med sukkeret

Slik gir du sukkeret fyken og går ned i vekt for godt.

Fra fødselen foretrekker vi det søte, men det betyr ikke at det er sukker som er best for oss. Prøv de fem stegene for å jage avhengigheten på dør. Foto: Panther Media
Fra fødselen foretrekker vi det søte, men det betyr ikke at det er sukker som er best for oss. Prøv de fem stegene for å jage avhengigheten på dør. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi har det i oss fra vi blir født - en forkjærlighet for det søte. Alle de andre smakene må vi venne oss til å like, bortsett fra det søte. Det gjør det lett å bli sukkerholiker.

  • Test deg selv: Er du en sukkerslave?

  • David Gillespie har skrevet boken The Sweet Poison Quit Plan. News.com.au har brutt boken ned i 5 trinn du bør følge om du vil bli kvitt søtsuget en gang for alle. Det er ikke lett, men det er heller ingen øvelse i viljestyrke.

    Hvis du er avhengig av sukker, er det ikke på grunn av noen personlig defekt. Du er ikke grådig. Du har ikke svak vilje.

    Du er kjemisk avhengig av fruktose, skriver Gillespie. Og avhengigheten slipper ikke taket av seg selv. Det finnes fem steg for å komme seg ut av avhengigheten:

    1. Ha rett innstilling

    Det er mange ulemper med avhengighet av sukker, og den eneste fordelen er at du føler deg normal når du har fått deg en dose. Hvis noen tar fra deg sukkeret, føler du deg ranet på høylys dag.

    Viljestyrkedietter ber deg om å «gå uten», og «slutte med» sukker. Men å føle at noe er tatt fra deg vil bare kaste deg inn i armene på avhengigheten igjen.

    Hvis du vil lykkes, må du kvitte deg med følelsen av at du er frarøvet muligheten til å spise sukker. Du må heller syns synd på de stakkars, håpløse sukkerjunkiene som inntar gift hele dagen.

    Hvis du får tilbud om et kakestykke, skal du ikke se på det som en fristelse du må takke nei til, men som et forsøk å å forgifte deg. (Ja, det er kanskje ekstremt, men du forstår tankegangen).

    Så ikke føl at noe er tatt fra deg. Du gir ikke motvillig fra deg sukkeret, du slutter helt enkelt en farlig og skadelig avhengighet. Det er faktisk så lett. Har du den riktige innstillingen blir det lettere enn du tror å holde seg sukkerfri.

    Les også:Søt kontroll

    2. Kutt vanene knyttet til sukker

    Et viktig steg i å bryte avhengigheten er å identifisere vanene dine. Når spiser du sukker?

    Mange gjør det når de sitter foran TV'n. Andre bruker tiden i pendlerkøen til å fôre søthungeren. For forfatteren av boken var det å se på TV en hyggelig måte å slappe av på. Men sukkeret hadde tatt en stor plass i avslapningsprosessen.

    Gleden han fikk ved å se på TV ble direkte linket med dopaminet sukkeret gav ham. Det er mulig å få hjernen til å skille de to aktivitetene, men du kan ikke klare det ved å avstå fra begge ved hjelp av viljestyrke.

    Problemet med avhengighet er at den knytter seg til vanligvis hyggelige opplvelser, og det blir umulig å skille de to.

    Sterke assosiasjoner gjør at det er vanskelig å slutte. For mange er den eneste måten å ta tak i problemet på å slutte å se på TV, og finne en annen måte å slappe av på den neste måneden. Eller du kan fortsette å se TV, men bytte ut sjokoladen med nøtter.

    3. Kvitt deg med sukkerlageret

    Dette steget handler om å gi deg handlevognstrategier. Du må forhindre at for mye fruktose befinner seg i matlageret ditt. Rydd plass til fruktosefri mat, og kast all mat i skapet og kjøleskapet som har mye sukker i seg.

    Sjokolade må sendes til de evige jaktmarker. Søte kjeks og kaker - ut. De eneste drikkene du burde ha i kjøleskapet er vann, farris og melk uten smakstilsetninger.

    Alkohol er ok, så lenge den ikke smaker søtt eller er blandet med andre ting som inneholder sukker. Du kan beholde tørre viner, øl og sprit, men kast dessertvinen, portvinen, sherryen, likøren og drinkmiksene.

    Honning er sukker. Husk det når du sjekker frokostblandingen. Den bør helst være så naturell som mulig.

    Les også:Dropp brusen

    4. Takle søtsuget

    Det er ikke noe morsomt å ha abstinenser. Men alt har en ende. Når abstinensene gir seg, er du fri fra lysten til å spise sukker.

    Hvis du har tenkt å slutte brått og kontant, bør du ha et siste måltid med favorittgodteriet ditt. Sitt ned og nyt, mens du tenker at dette er den siste gangen du drikker cola og spiser sjokolade.

    Hvis du kommer deg gjennom de neste ukene, vil du kunne nyte helsen som sukkeret har sugd ut av deg til nå. Plutselig vil suget etter sukker forsvinne.

    - Jeg vet det høres rart ut, men det blir bare borte. Og du vil aldri få lyst på sukker igjen, skriver David Gillespie.

    5. Fyll hyllene og gjør deg klar for resten av livet ditt

    Når du som tidligere sukkeslave sliter med abstinensene, må du fylle de tomme kjøkkenskapene dine.

    Frukt: Ja, de inneholder fruktose, som er det vi blir avhengige av, men de inneholder også mye fiber og vann.

    Grønnsaker: Det finnes ikke grønnsaker som ikke er bra for deg. Alle grønnsaker inneholder litt fruktose, men det er ubetydelige mengder som overskygges av fiberinnholdet.

    Nøtter: Som hos grønnsaker finnes det ikke slemme nøtter. Noen inneholder mer fruktose enn andre, men til og med de verste har høyt fiberinnhold.

    Kjøtt: Kjøtt inneholder ikke sukker, så slå deg løs. Men unngå marinader - her skjuler det seg mye sukker!

    Egg, yoghurt, melk og fløte: Naturell, naturell, naturell. Unngå smakssatt yoghurt og melk, og pass deg for krem på spruteflaske.

    Ost: Ost har sukker på ingredienslista, men det er laktose, så ingen grunn til bekymring.

    Brød: Alt brød inneholder sukker. Grovt brød har mindre av det, og har dobbelt så mye fiber enn hvitt brød.



    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer