Slanking

Slank? Snu alt på 1-2-3

Vær bitte litt streng mot deg selv i seks uker, så når du vektmålet ditt.

Slank? Snu alt på 1-2-3
Publisert
Sist oppdatert
Gå på en diett i seks uker, og lag måltider av det du måtte ønske - bare pass på å følge seks enkle retningslinjer. Resultatet: Du vil både gå ned i vekt, og føle deg mye yngre, ifølge helsenettstedet Health.com.

En annen bonus er at du verken trenger tenke på kalorier eller fett.

Les også: Design din egen diett

Her er de enkle retningslinjene:

1. Proteiner og frukt/grønt til hvert måltid

Kroppen trenger aminosyrer for å kunne bygger muskulatur. Kroppen klarer å lage noen av aminosyrene selv, mens andre må bli tilført via kosten. Det sørger du for ved å spise følgende til hvert måltid: 85-100 gram fjærkre uten skinn, magert kjøtt eller sjømat, alternativt 1-2 egg eller 2-3 eggehviter. Til hvert måltid bør du også spise en porsjon fersk frukt eller grønt (alternativt frossent).

Derfor er egg sunt

Etter den seks uker lange dietten, kan du gjerne spise vegetarisk protein – som vil by på andre næringsstoffer. Gode proteinkilder er nøtter, belgfrukter, soyaprodukter og kornprodukter.

2. Et mellommåltid med nøtter/frø og frukt daglig

Nøtter inneholder både mye fett og kalorier, men de er også en god kilde til proteiner, fiber, sunt fett og antioksidanter, og i tillegg metter de godt. Velg usaltede nøtter, og gjerne mandler, som inneholder færre kalorier enn for eksempel brasilnøtter. Hvis du ikke liker nøtter og frø kan du rett og slett spise et par spiseskjeer med peanøttsmør. De andre mellommåltidene i løpet av dagen bør bestå av fersk frukt.

En annen grunn til å spise nøtter: De får deg til å le

3. Unngå melkeprodukter, soya og korn de første ukene

Det er noen matvarer du bør unngå de første ukene, for disse kan for eksempel føre til oppblåsthet og lave energinivåer, ifølge Christine Lydon, som er opphavskvinnen til denne dietten. Hun er for tiden ute med boken «Ten Years Thinner: 6 Weeks to a Leaner, Younger-Looking You».

Ifølge henne er det først i uke fire at man kan spise rundt 100 kcal fra melke- eller soyaprodukter til hvert måltid. I uke fem kan man ha med inntil 100 kcal helkornprodukter (som grovt brød, havregrøt, pasta og ris) eller poteter til hvert måltid. Hvis du føler deg oppblåst etter å ha spist noe av dette, burde du spise mindre neste gang.

Fiskespisere får flatere mage

4. Unngå fy-mat

I løpet av de seks ukene må du si nei til potetgull, kjeks og andre fy-ting som kan friste. Etter dietten bør du fremdeles være forsiktig med dette. Slik mat inneholder en type karbohydrater som kan øke risikoen for betennelser og raskere aldring av kroppen, ifølge Lydon.

Denne maten er farlig

5. Drikk 300-350 gram til hvert måltid

Og her skal du selvfølgelig gå for drikke som vann, mineralvann eller urtete, og ikke brus, saft og lettbrus. Du kan imidlertid nyte en kopp kaffe eller to (eller te) hver dag.

6. Få i deg vitaminer

Sørg for et daglig inntak av vitaminer for å opprettholde god helse. Glem for all del ikke dette mirakelvitaminet. Lydon anbefaler 2-3 gram fiskeolje for å redusere hevelser og betennelser, forbedre huden og redusere skaden fra solen, 350-500 mg kalsium for å bygge sterke bein og 200-400 mg magnesium for å hjelpe kroppen til å absorbere kalsium.

Overdriver du antioksidantene?

Et dagsmåltid

Menyen i løpet av én dag kan for eksempel se slik ut:
Frokost: 1 hardkokt egg, litt banan og jordbær.
Mellommåltid: Noen mandler og en fersken.
Lunsj: Ca. 100 gram mager roast beef med masse salat og en skje pepperrotsaus på toppen. En frukt på siden.
Mellommåltid: 1 eple i bitter med litt peanøttsmør på.
Middag: Rekesalat, bland reker tomat, avokado, agurk med litt olivenolje, sitronsaft, salt og pepper i en bolle.

Les også: Unngå å bli vinterfeit

Diett i ny drakt

Ina Garthe, som jobber ved ernæringsavdelingen ved Olympiatoppen, og som er KK.nos kostholds- og treningsekspert, synes dietten virker relativt streng og komplisert:

- Det er så godt som null karbohydrater de første ukene - noe som gjør at du vil kvitte deg med en del væske og dermed vekt. Men dette vil komme på igjen når du begynner å spise karbohydrater igjen. Også er det ikke noe ferdigmat, alt skal lages fra bunnen. Og man skal ikke spise noe mat som inneholder melkeprodukter. Dietten baserer seg nesten bare på proteiner, samt frukt og grønt.

Dietten er imidlertid ikke ukjent for henne.

- Det er bare en ny innpakning av en gammel diett vi har hørt om flere ganger tidligere, sier hun.

Er det en OK diett?

- Ja, de fleste vil oppleve vektreduksjon med denne, og Lydon har tenkt på å erstatte meieriprodukter med kalsiumtilskudd, og tran/omega-3 er med, så dette er ikke den verste dietten på markedet. Spørsmålet er bare om man orker dette i det lange løp ...

Ikke slank uten trening

Som alle vet, vil ikke kiloene fyke unna, så lenge man ikke får litt ekstra fart på kroppen. Lydon anbefaler at man trener både kondisjon og styrke. Hun har laget et program som kan gjøres på 20 minutter, og anbefaler at man gjør dette 5 ganger i uken:

Få maks ut av treningen

  • Gå opp og ned fra et trappetrinn, 20 ganger på hvert bein.
  • 30 push-ups.
  • 20 utfall på hvert bein (hold noen vekter samtidig, eller vannflasker fylt med vann).
  • 30 rette sit-ups og sit-ups til siden (15 hver side).
  • 30 knebøy med vekter. Slik gjør du knebøy riktig.
  • 30 repetisjoner stående roing.
  • Dips for underarmer 20 stk.
  • Tåhev 30 repetisjoner.
  • Skulderpress 30 stk.
  • Sidehev 30 stk.
  • Den siste øvelsen er å stå med beina i skulderbredde avstand mellom en åpen dør, ta tak i håndtaket og len bakover. Hold ryggen rett. Bøy knærne og trekk rumpa ned mot gulvet. Hold, og så gå opp igjen. Gjør dette 30 ganger.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer