Helse & Livsstil

Slanke-rådene fra helvete

Litervis med vann, minimale mengder dessert og null mat etter barne-tv. Følg heller tips som fungerer i den virkelige verden.

Gjør som Katherine Heigl, kos deg med maten.  Foto: All Over Press
Gjør som Katherine Heigl, kos deg med maten. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Her er kostholdstipsene som gjør mer skade enn nytte, og de mer nyanserte variantene du faktisk klarer å følge.
  • 8 feite feller
  • 1. Vann i bøtter og spann

    8 glass vann om dagen er vel og bra, dersom du har tid og lyst til å løpe på toalettet hvert tjuende minutt.Gjør heller slik: Tro det eller ei, men dette rådet er ikke skrevet i stein. Et tips er å sjekke urinen din. Dersom den er klar får du deg nok væske. Dersom det motsatte er tilfelle, venn kroppen gradvis til mer væske ved å ha en flaske vann stående på arbeidspulten din for eksempel. Husk at væske ikke bare er vann, men også te, juice og salatdressing.

    2. Dropp juicen

    Det advares mot juice med jevne mellomrom, på grunn av sukkerinholdet. Men juice kan faktisk være en erstatning for frokost, dersom du lager den som en smoothie av flere friske frukter. Gjør heller slik: Juice har omtrent like mange kalorier som brus, men i motsetning til brus er den full av vitaminer og næringsstoffer. Et glass juice (2 dl) kan erstatte én frukt når du teller hvor mye frukt og grønt du har spist i løpet av dagen. - Du kan fint drikke to-tre glass om dagen, sier KKs egen kostholdsekspert, Jeanette Roede.
  • Juice eller ikke?
  • Smooth start
  • Drikk deg sunn
  • 3. Tell kalorier

    Begrepet porsjonskontroll har mye for seg, i utgangspunktet. Men dersom du må veie hver eneste matvare, telle kjøttbollene og alltid bære med deg et hefte som inneholder antall kalorier per matsort – da blir det for slitsomt å være sunn. Gjør heller slik: Lag deg i stedet gode matvaner, og sørg for å spise variert. Propp deg med frukt og grønt og unngå å spise for mye fritert mat og annet du merker at kroppen ikke liker i store mengder. Les et forslag til en sunn ukeplan her.

    4. Ta kun én når du bestiller dessert

    Dette rådet fungerer like dårlig som å be en røyksugen eks-røyker ta seg ett trekk. Gjør heller slik: Lær deg måtehold. Livet er fullt av fristelser på løpende bånd, dersom du skal gå gjennom scenariet «bare én bit.. og en til da» hver eneste gang med påfølgende dårlig samvittighet og masse vingling, da blir det fort slitsomt å være menneske. Å spise dessert innimellom skader ikke dersom du for øvrig spiser sunt og variert og er i jevn bevegelse.

    5. Steng kjøkkenet om kvelden

    Med mindre du bare lever på is med non stop etter klokken syv, er dette rådet totalt ubrukelig. Gjør heller slik: Etter en lang dag på jobb og deretter en treningsøkt, så kan du altså velge mellom å spise middag klokken 19.30, eller sulte. Poenget er at kalorier er kalorier, uansett når du får dem i deg, så lag et lett, men næringsrikt måltid. - Om kvelden er det ikke så smart å sprengfyre når du likevel skal legge deg og ikke trenger den ekstra energien, sier Jeanette Roede. LES OGSÅ:
  • Her er kostholdsfellene
  • Ikke gå i feite-fella
  • Alltid mett - like lett
  • Slik holder du deg slank
  • 7 slankeskrøner
  • Slankereglene du kan bryte
  • Derfor bør du aldri slanke deg
  • Slanking gjør deg tyngre
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Stjernenes syke sultekurer
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.