Kort

Slanke-valget som tar 1 sekund

Så kort tid har du på å bestemme deg.

Foto: Images Source/AOP
Foto: Images Source/AOP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Alle de små valgene du bruker ett eneste sekund på å ta kan gjøre deg enten overvektig, eller unngå at du blir det, på sikt.

  • Bli en superspiser
  • Ukeplan for et sunnere liv

  • For eksempel: Noe så enkelt som å putte konfektesken du får på jobben inn i arkivskapet ditt kan gjøre at du ikke blir sittende og småspise av esken. Å sette deg med et glass appelsinjuice rett ved siden av fast food-restauranten som oser bacon og karbonader gjør det utrolig fristende å kjøpe en baconburger med seg hjem etterpå – dette fordi lukt er en av de tingene som trigger overspising, ifølge studier.

  • Slik får du i deg 5 om dagen
  • Ikke glad i grønnsaker? Her får du rådene
  • Dette bør du se etter når du handler frukt og grønt

  • Hvis du sørger for å ha kunnskapen under i bakhodet, gjør du det enklere for deg selv å velge riktig.

    Styr unna fristende soner

    Overspising kan trigges av lukten av bacon, lyden av popcorn og reklamer for hurtigmat, ifølge forsker Brian Wansink ved Cornell universitet som befinner seg i Ithaca, New York, USA. Det er med andre ord en dårlig idé å sette deg på McDonalds med en salat dersom du er på slanker’n, alle plakatene av hamburgere og donuts gjør det mye lettere å bestille «en liten hamburger» til dessert etterpå og vi vet jo hvor sunne fast food-burgere er.

    Konsentrer deg om maten

    Distrahert spising, eller kjedespising for den saks skyld, foran tv-apparatet eller mens du leser i et blad, referater eller e-post, gjør at du ikke er oppmerksom på hvor mye du spiser og du smaker heller ikke skikkelig på maten hvilket gjør at metthetsfølelsen kommer senere. Så konsenter deg om maten i stedet, nok et valg som kan gjøre stor forskjell…

    Rydd vekk fristelsene

    Når vi er omringet av muligheter til å proppe i oss noe da spiser vi også mer. Så når du får em konfekteske av jobben, ikke åpne den og settt den på pulten din, men putt den inn i skapet eller sett den frem et sted der du ikke ser den fra pulten din. Tilsvarende: ha sunn mat i sikte, så blir det også lettere å velge det sunne alternativet når sultfølelsen melder seg.

    Betal for sunn mat

    Jo billigere mat er, jo større sjanse for at vi spiser mer og oftere, men dyrere mat gir deg likevel mer valuta for pengene. Ikke bare smaker dyr og sunnere mat mer enn billig hurtigmat, den gir deg også mer å gå på og den er altså ikke fetende.

    Lær deg porsjonsvett

    Dersom du lemper masse kjøtt og pasta på tallerkenen din så blir det mindre plass til grønnsaker, hvilket er et enkelt regnestykke. I stedet, fyll opp en tredjedel av tallerkenen med kjøtt og pasta, og de to tredjedelene som er igjen med sunne saker.

    Del inn maten før du fryser den ned

    Dersom du har vært og handlet i Svinesund da har du sett de enorme pakningene med mat til en rimelig penge. Du må gjerne kjøpe disse, men del innholdet inn i mindre pakninger når du kommer hjem og skal fryse dem ned. De store pakningene får deg faktisk til å tilberede 25-50 prosent mer mat.

    Server maten i flere mindre beholdere

    Vi spiser også mer når maten serveres fra store beholdere, faktisk så mye som 56 prosent mer. En idé kan være å legge maten på tallerkenen inne på kjøkkenet som om dere var på restaurant i stedet for å sette de ti resterende kjøttbollene midt på bordet.

    Fråts i den sunne buffet-maten

    En buffet er et mareritt for den som prøver å være forsiktig, med mindre du vet på forhånd hva du kan spise og hva du ikke kan spise og konsenterer deg om den riktige maten. Fråts i frukt, bønner, grønnsaker, supper, korn og lavkalori melkeprodukter.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer