HAR DU EN REALISTISK TRIVSELSVEKT? IKKE VÆR FOR STRENG MED DEG SELV: - Velger du for lav trivselsvekt, betyr det kanskje mer forsakelse og mer trening enn du kan trives med, sier ernæringsfysiolog hos Grete Roede, Kari Bugge. Foto: adrian_ilie825 - Fotolia
HAR DU EN REALISTISK TRIVSELSVEKT? IKKE VÆR FOR STRENG MED DEG SELV: - Velger du for lav trivselsvekt, betyr det kanskje mer forsakelse og mer trening enn du kan trives med, sier ernæringsfysiolog hos Grete Roede, Kari Bugge. Foto: adrian_ilie825 - Fotolia Vis mer

Slanking

Slanketabbene du vil unngå

Sunne tips som gir deg en vekt du trives med.

KK.NO – LETT START: Hvem har vel ikke gått opp noen ekstra gram i ny og ne? Nå som juleferien for lengt er over, er det heller ikke utenkelig at buksen er litt trangere enn den pleier.

Men heller enn å stresse, tipser ekspertene oss til å bruke god tid til å finne tilbake til vekten vi trives med.

- Husk at hvis det kun er snakk om noen få kilo, er det ingen rundt deg som har sett at du har lagt på deg, sier ernæringsfysiolog i Grete Roede AS, Kari H. Bugge.

Ja, du kan kjenne det på buksene, men for andre er det ikke merkbart.

- Da er det vel heller ikke noen krise om du bruker litt tid på å komme tilbake til trivselsvekten din.

Hun anbefaler oss å lage en plan og ta tiden til hjelp, selv om det bare er snakk om noen få kilo.

Og så er det visse ting vi ikke bør gjøre.

Ikke dropp måltider

Nei, å hoppe over middagen eller sløyfe en frokost eller to, er ingen god idé når vi vil gå ned i vekt.

- Da sprekker du lettere utpå kvelden, og det ender gjerne med at du spiser mer enn du ville ha gjort på en «normal» dag, sier Bugge.

Å tømme kontoen på masse nye klær mens vi holder på, er heller ikke så lurt.

- Lag en avtale med deg selv om at du skal kjøpe noen nye klær som belønning når du er tilbake i den størrelsen du var eller ønsker å være.

IKKE HOPP OVER FASTE MÅLTIDER: Nei, for da sprekker du lettere utpå kvelden, og ender med å spise mer enn du ville ha gjort på en «normal» dag, ifølge ernæringsfysiolog Kari Bugge. Foto: Mitarart - Fotolia
IKKE HOPP OVER FASTE MÅLTIDER: Nei, for da sprekker du lettere utpå kvelden, og ender med å spise mer enn du ville ha gjort på en «normal» dag, ifølge ernæringsfysiolog Kari Bugge. Foto: Mitarart - Fotolia Vis mer

Realistisk trivselsvekt?

Husk, det er heller ikke sikkert trivselsvekten din i dag, er den samme som den var for 20 år siden. Har du tenkt på det?

Bugge synes det er mye lurere å finne en trivselsvekt hvor vi samtidig finner trivsel med den livsstilen den krever.

- Velger du for lav trivselsvekt, betyr det kanskje mer forsakelse og mer trening enn du kan trives med, sier hun.

EKSPERTEN: Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog i Grete Roede AS.
EKSPERTEN: Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog i Grete Roede AS. Vis mer

Gi litt bengen i badevekten

Veier du deg for ofte, kan du risikere at tallet svinger både litt opp og ned, ifølge Bugge.

- Da kan det vippe deg litt av pinnen de dagene den svinger opp, og det kan føre til at du enten dropper hele prosjektet eller blir enda strengere med deg selv, sier hun.

Hun synes heller ikke vi skal overdrive treningen.

- Overdrivelse fører sjelden til varig endring, og skippertak er en dårlig løsning for å lykkes med varig vekttap. Går du for hardt ut, risikerer du dessuten skader som hindrer deg i å trene noe som helst, sier hun.

Hun råder oss dessuten til å sette et mål vi klarer å nå, og bygge oss videre opp derifra. På den måten bygger vi også opp selvtillit og får ny motivasjon.

Trening som funker

Line Bakkevig, som er mental trener ved MykjeMeir Raw, utdyper videre:

- Skal du klare å holde treningsnivået ved like må det være realistisk å gjennomføre – slik at det gir deg en opplevelse av mestring. Overdriver du er det lett å miste både motivasjon og selvtillit til å fortsette – og du må fortsette for å etablere nye gode treningsvaner som gjør at du når målene dine, sier hun.

Og vi bør sette oss ambisiøse, men realistiske mål.

HER SKAL DU IKKE OVERDIVE: Sett deg heller realistiske mål for hvor mye du faktisk orker å trene, ifølge ekspertene. Foto: Colourbox
HER SKAL DU IKKE OVERDIVE: Sett deg heller realistiske mål for hvor mye du faktisk orker å trene, ifølge ekspertene. Foto: Colourbox Vis mer

- Ha klare delmål på veien der du gradvis øker treningsmengden til ønsket nivå. Forbered deg godt på hva du skal si til deg selv, og hva du skal tenke, når kroppen vil slenge seg i godstolen fremfor å gjennomføre økta: Det er der du vinner – når du klarer å være offensiv og gjennomføre på de tunge dagene, sier Line.

Piller og pulver funker dårlig!

Ifølge Bugge er det mulig å gå ned i vekt med pulver, og noen holder også vekten, men dette er imidlertid ingen enkel løsning.

- Det å ikke kunne spise i sosiale settinger og det å ikke få tygge på flere dager eller uker er meget krevende, sier hun.

Ikke ignorer sultfølelsen, heller, for da er det lettere at vi sprekker. Det er viktig å tilpasse energiinntaket etter aktivitetsnivået vårt, kroppen vår, alder og energiforbruk, for slik å unngå at vi føler oss sultne og utmattet.

Ikke aksepter vektøkningen

Noen ganger kan det være greit å akseptere at man veier tre kilo mer enn man skulle ønske, men husk at tre kilo fort blir til seks, hvis du lar det skli ut, presiserer Bugge.

- Derfor er det lurt å sette seg en grense på hvor mye man syns det er greit å veie, og bestemme seg for å alltid gjøre noen grep når man når denne vekten, sier hun.

Ta tilbake lørdagen

Helgen hele uka, sier du? Spis heller sunt og normalt fra mandag til fredag, og så er det lov til å kose seg litt i helgen, så lenge den bare varer to dager.

- Husk, ofte er det mange små ting over tid som fører til vektøkningen, sier Bugge.

UNN DEG LITT GODIS: I helgen skal vi kose oss, så lenge vi spiser sunt resten av uka! Foto: Thinkstock
UNN DEG LITT GODIS: I helgen skal vi kose oss, så lenge vi spiser sunt resten av uka! Foto: Thinkstock Vis mer

Lett start

I hele januar vil KK.no, i samarbeid med Grete Roede, gi deg relevante nyheter og saker (Lett start) som kan hjelpe deg nå målet ditt – uansett om det er å gå ned i vekt, eller bare rydde litt opp i kosthold og helse.

Første sak - om hvordan du kan gå ned en halv kilo i uken, leser du her!

Andre sak om enkle matbytter som sparer deg for mye kalorier og fett, leser du her!

Tredje sak om hvordan du skal bytte ut sjokolade med nøtter, leser du her!

Tips til sunne oppskrifter får du mer av på Grete Roedes nettsider!

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS og MykjeMeir.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: