ENKELT OG GREIT: Gjem bort sjokoladen og andre fristelser, eller bruk en mindre middagstallerken, er noen av slankeforslagene. Foto: Image Source/All Over Press
ENKELT OG GREIT: Gjem bort sjokoladen og andre fristelser, eller bruk en mindre middagstallerken, er noen av slankeforslagene. Foto: Image Source/All Over Press Vis mer

Slanking

Slanketipsene som faktisk virker

Du trenger ikke å operere inn en ny hjerne for å få dette til.

Publisert
Slanking er et omdiskutert tema. Mange mener ditt, andre mener datt, og det kan være vanskelig å få grep om hva som egentlig stemmer.

Men hva mener forskerne? Nettstedet Livescience.com har tatt for seg slanketips som forskere mener kan ha noe for seg. Her er noen av forslagene:

Les også: Derfor er egg sunt

1. Spis en proteinrik frokost



DETTE FÅR DU PÅ PERSONLIGTRENING.no

  • Personlig oppfølging
  • Norges beste kostholdseksperter
  • Norges beste treningseksperter
  • Skreddersydd treningsprogram
  • Kostholdstest
  • Kondisjonstest
  • Se resultatene med grafer
  • Instruksjonsvideoer
  • Treningsdagbok
  • Drahjelp fra andre medlemmer
  • Nye treningsvenner
Personligtrening.no er eid av Aller Media, moderselskapet til Aller Internett, som utgir KK.no.


Forskning viser at du gjør lurt i å unne deg en god frokost. I et studie fikk noen menn beskjed om å spise en av to frokoster, der begge måltidene inneholdt like mange kalorier, for så å spise akkurat hva de ville resten av dagen.

Studien viste at mennene som spiste en proteinrik frokost med eggerøre og toast, følte seg mindre sulten ved lunsjtider, og spiste cirka 400 kalorier mindre i forhold til de andre mennene de neste 24 timene. De hadde spist en frokost som var rik på karbohydrater; en bagel med fettfattig kremost og lettyoghurt.

Les også: Disse dropper frokosten

Lommelegens Brynjulf Barexstein anbefaler at alle måltider bør inneholde fett av den sunne typen, i tillegg til rikelig med protein.

- Fett til et måltid stabiliserer blodsukker og sultopplevelsen, og man spiser spontant og av seg selv mindre ved neste måltid, viser undersøkelser. Derfor vil fett til måltider være slankende på sikt. Dette er bekreftet ved en rekke undersøkelser, skriver Barexstein på Lommelegen.

For å stimulere forbrenningen din mest mulig, råder han deg til å spise ofte, regelmessig, og mest tidlig på dagen.

Les også: Dette gjør deg sulten

2. Planlegg måltidene dine

En klassisk slanketabbe er at det går for lang tid mellom måltidene, ifølge Marissa Lippert, som er ernæringsspesialist i New York.

Når det går for lang tid mellom hvert måltid, får du lettere lyst på raske karbohydrater. Dette fører igjen til at det blir vanskelig å ta de rette valgene, og at du fort kan ende opp med å spise mer.

- Ikke vent mer enn tre eller flere timer for å ha et lite måltid eller snacks, råder Lippert.

Visste du at klokken 15.09 er det nøyaktige klokkeslettet for når dagens søtsug når sitt høydepunkt? Det skriver helsemagasinet Zest. Det er da er vi slitne, småstresset og sulten på noe søtt.

Les også: Dette gjør deg sulten

3. Nyt maten

Det er viktig å kose seg med maten og ta seg god tid til hvert måltid. Forskere mener at vi spiser like mye med øynene som vi gjør med magen. Vi følger med på det vi spiser, og studerer gjerne matens farger, tekstur, friskhet og krydder.

Hvis du tar deg tid til å til å nye hver eneste bit, vil du bli overrasket over hvor mye mindre som skal til for å mette deg, ifølge Lippert.

Ifølge New York Times viser forskning at personer som sluker i seg maten inntar flere kalorier enn de som eter i et saktere tempo. En av årsakene ser ut til å være effekten hurtigspising har på hormonene.

Les også: Slik spiser du mindre

4. Skift miljø

Forskere ved Cornell University har oppdaget at hemmeligheten bak en vellykket diett, kan være avhengig av å endre omgivelsene. Miljøet kan hjelpe folk med å gå mer ned i vekt enn å endre matvanene sine. Dette kan være alt fra å bruke en mindre tallerken eller skjule sjokoladen.

- Disse endringene er mye lettere å følge opp enn å si at du vil spise mindre måltider, erstatte godteri med frukt, eller gi opp sjokolade og pommes frites, sier Brian Wansink, forskeren som ledet studiet og forfatter av boken «Mindless Eating: Why We Eat More Than We Think».

Les også: IKKE spis opp maten din!

5. Spis mat som er lav på glykemisk indeks

Glykemisk indeks (GI) sier noe om hvordan mat påvirker blodsukkeret, ifølge Lommelegen.no. De fleste frukter og grønnsaker har lav GI, som for eksempel appelsiner, epler, løk, squash, brokkoli og linser.

Les også: Her er superfruktene!

Ernæringsspesialist Marissa Lippert mener du gjør lurt å velge ferske matvarer over behandlet mat, fordi de er naturlig lavere på GI. Blant annet er matvarer som frisk frukt, grønnsaker og kjøtt lettere å få i skikkelige porsjoner, mens det er lettere å spise store mengder av bearbeidede matvarer, som godteri, juice og raffinert korn.

- Hvis det inneholder mer enn tre eller fem ingredienser som du ikke kan uttale, er det ikke smart å spise det. Jo færre ingredienser, jo bedre, sier Lippert.

Ikke glem å trene

Ansvarlig redaktør i Personligtrening.no, Irene Mårdalen, forteller at forbrenningen vår automatisk vil synke for hvert tiår. Da øker vekten vår med et gjennomsnitt på rundt fire kilo.

- Hvis vi ikke øker aktiviteten i hverdagen eller forandrer kostholdet vårt vil vi automatisk gå opp i vekt. Det er også kjent at vi blir mindre aktive når vi blir eldre, og dermed også spiser mer. Når vi blir eldre er det viktig å være bevisst, enten må du øke aktivitetsnivået eller så må du tilpasse kostholdet ditt, sier hun til KK.no.

Mårdalen mener det holder med 30 minutter hver dag, men understrekerat hun ikke mener intensiv trening når hun sier mosjon, men at du er i aktivitet.

- Når man blir eldre er det viktig at du forsøker å legge inn litt mosjon hver dag. Spesielt hvis du har en jobb hvor du sitter rolig hele dagen. Forsøk å bevege deg 30 minutter hver dag; gå i trapper i stedenfor å ta heisen eller gå istedenfor å kjøre. Hvis du har en hektisk hverdag kan du forsøke å dele opp de 30 minuttene utover dagen, sier Mårdalen.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer