Helse & Livsstil

Slanking gir kjøpelyst

Også lommeboka blir tynn når du slanker deg.

Slanking gir kjøpelyst
Publisert
Sist oppdatert




Folk som utøver sterk selvkontroll, som for eksempel slankere, gjør flere impulskjøp enn andre. Det viser en studie utført ved University of Minnesota i USA.

Kathleen D. Vohs og Ronald J. Faber har sett på shoppingvanene til folk som utøver streng mental kontroll med seg selv. De fikk en gruppe testpersoner til å skrive ned alle tankene sine i seks minutter. En annen gruppe fikk samme oppgave, men med én instruks i tillegg:

De fikk ikke lov til å tenke på en hvit bjørn. Dersom det likevel skjedde, fikk de ikke lov til å skrive ned dette. I stedet skulle de sette et lite kryss i margen hver gang tanken om den hvite bjørnen dukket opp. Det ble mange kryss i margen.

Etterpå fikk alle personene i begge gruppene ti dollar hver, som de kunne handle for. De pengene de ikke brukte kunne de beholde.

De som hadde måttet utøve selvkontroll ved ikke å tenke på den hvite bjørnen brukte langt mer enn den andre gruppen. De brukte i gjennomsnitt 4,05 dollar av pengene. Den «frie» gruppen brukte bare 1,21 dollar. Selvkontroll-gruppen kjøpte også dobbelt så mange gjenstander som den andre gruppen.

- Folk bør unngå shopping på dager der de utøver selvkontroll på andre områder. Går du på diett, eller prøver å slanke deg, er det lurt å holde seg unna handlegatene, sier Vohs og Faber i en pressemelding.

De mener altså vi er lagd slik at når vi nekter oss noe på ett område, faller vi lettere for fristelser på andre områder. Slanking og shopping er med andre ord en dårlig kombinasjon. Og samfunnsutviklingen gjør det ikke lettere for oss. Vohs og Faber påpeker at hyppigheten av impulskjøp øker i takt med utbredelsen av minibanker, internett-shopping og tv-shopping.


LES OGSÅ:
  • Smart shopping gjør deg sunn
  • Shoppedilla
  • Blogg: Pengegaloppen
  • Femina.no: Djevelsk shoppingvarsel
  • Femina.no: Støtteforening for shopaholikere

  • Slanking gir kjøpelyst
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer