SEXY MAT?: Ønsker du å forbedre sexlivet og lysten din? Da er faktisk laks og brokkoli eksempler på mat du med fordel kan spise mer av.  Foto: Scanpix
SEXY MAT?: Ønsker du å forbedre sexlivet og lysten din? Da er faktisk laks og brokkoli eksempler på mat du med fordel kan spise mer av. Foto: Scanpix Vis mer

økt Sexlyst

- Slår på lystsenteret i hjernen

Glem rødvin, sjokolade og østers - her er det du faktisk bør ha på tallerkenen hvis du ønsker et aktivt sexliv.

KK.NO: Når vi tenker på romantiske middager inngår gjerne vin, sjokolade og kanskje et herlig biffmåltid. Og alle har jo hørt at østers skal ha en helt spesiell effekt på sexlivet

Men, hvis du virkelig vil krydre opp sengeaktiviteten, burde du heller velge dampet laks og brokkoli.

Dette skriver hvert fall den anerkjente amerikanske legen Manny Alvarez på FoxNews.com

Ifølge Alvarez er en sunn livsstil viktig for å opprettholde et godt sexliv. Og en svært viktig del av dette er å spise riktig, særlig etter hvert som du blir eldre. 

LES OGSÅ: Derfor bør dere ha morgensex

Dette bør du spise

Berit Nordstrand er overlege, utdannet kognitiv terapeut og forfatter bak boken «Mat til sinns», og hun støtter Alvarez og mener både din evne og lyst påvirkes av dine matvalg.

SEXMAT: Et sunt kosthold er viktig for helsen - også den seksuelle delen. I denne artikkelen får du vite hvilke råvarer som kan være verdt å prøve ut.  Foto: Plainpicture
SEXMAT: Et sunt kosthold er viktig for helsen - også den seksuelle delen. I denne artikkelen får du vite hvilke råvarer som kan være verdt å prøve ut. Foto: Plainpicture Vis mer

Nordstrand mener at dersom kostholdet ditt består av raffinerte, hvite karbohydrater med mye kalorier og sterkt bearbeidet mat, bør du bytte dette mot rene råvarer.

- Spis mer fisk og sjømat, belgfrukt, fullkorn, nøtter og frø.

I tillegg bør du sikre deg smart fett i form av PUFA eller omega-3 både fra planter og dyr. Det vil si rapsolje, valnøtter, knuste linfrø, bladgrønt, fet fisk og en høykvalitets fiskeolje, sier hun til KK.no.

De raffinerte, hvite karbohydratene og kaloriene fører ifølge Nordstrand indirekte til et økt nivå av betennelsesstoffer i kroppen.

Disse kan svekke lydhørheten, eller følsomheten, for en rekke hormoner, inklusive dine kjønnshormoner.

- Bytt ut de hvite, raffinerte karbohydratene/kaloriene og få et bedre sexliv, tipser Nordstrand.

LES OGSÅ: Verdt å vite om søtstoffer

BEDRE SEXLIV: Hva står på menyen på neste date med kjæresten? Foto: puhhha - Fotolia
BEDRE SEXLIV: Hva står på menyen på neste date med kjæresten? Foto: puhhha - Fotolia Vis mer

Antioksidanter - også viktige for sexlivet

For at kroppens celledeling skal fungere godt, er de avhengige av å få nok oksygen. Når cellene fungerer som de skal, vil du også kunne yte maks seksuelt.

- Når milliarder av celler i kroppen får det de trenger, lager hjernecellene signalstoffer som både øker motivasjonen, virker beroligende og gir mer lyst. I tillegg får du produsert tilstrekkelig med kjønnshormon til å slå på lystsenteret i hjernen, sier Nordstrand.

Olivenolje, laks og nøtter inneholder omega-3 og L-Arginin og regnes derfor (som Nordstrand også nevner lenger oppe i saken) som den beste sexmaten, ifølge Manny Alvarez. 

Det er fordi disse to komponentene er viktige for blodsirkulasjonen i kroppen. Grønnsaker som er fulle av antioksidanter - som hvitløk, ginseng og soyabønner er godt for blodomløpet, og derfor godt for deg og ditt sexliv. 

Ved å spise riktig, trene regelmessig og kutte ut røyk og mye alkohol, vil det kunne hjelpe deg til å bedre din fysiske form og dermed bidra til et sunnere sexliv.

Oppsummert - maten du bør spise for sexlivet er: 

  • Olivenolje
  • Rapsolje
  • Knuste linfrø
  • Bladgrønt
  • Fet fisk (som laks)
  • Belgfrukter
  • Fullkorn
  • Sjømat
  • Nøtter
     

LES OGSÅ: Drikker du deg opp i vekt?

SUNN LIVSSTIL: En generell god helse booster sexlivet, det innebærer også å trene og forsøke å redusere stress.  Foto: Martinan - Fotolia
SUNN LIVSSTIL: En generell god helse booster sexlivet, det innebærer også å trene og forsøke å redusere stress. Foto: Martinan - Fotolia Vis mer

Pass på stressnivået

Det er imidlertid ikke bare maten vi spiser som påvirker sexlivet, også hvordan vi har det i livet ellers.

Noe av det som oftest legger en demper på sexlivet, er ifølge ekspertene stress og hverdagsforpliktelser.

- Det er altfor lett å la seg forføre av hverdagsmaset, og da er vi plutselig ikke like søte og sjarmerende som før - og det er partneren som merker det først, har Kate Elin Søyland, par- og familieterapeut hos Åpen Dialog i Sandnes, tidligere sagt til KK.no.

Ifølge Alvarez har også stress eller psykiske problemer mye å si når det kommer til sexlysten din. Det er viktig at du faktisk er i humør til å sex for at det skal bli bra.

Vi hører også ofte om afrodisiakum som for eksempel østers, som skal øke sexlysten vår. Ifølge Alvarez er det svært lite vitenskapelige bevis på at dette faktisk stemmer. 

- De greske gudene tok feil med afrodisiakum, men den greske maten, som er full av fisk, grønnsaker og olivenolje, er det rette svaret.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: