SPRETNE PUPPER: En del handler om genetikk og alder, men en del handler også om livsstilen din.  Foto: All Over Press
SPRETNE PUPPER: En del handler om genetikk og alder, men en del handler også om livsstilen din. Foto: All Over Press Vis mer

Trene Puppene

Slik beholder du spensten i brystene

3 enkle ting alle kan gjøre.

KK.NO: Små, store, spretne, litt slappe - you name it, we have it. 

Det er ikke til å stikke under en stol at brystene endrer seg fra du er i 20-årene og frem til du er godt voksen. 

Trening, fødsler, medisiner, arv og vektforandringer er noe av det som er med på å avgjøre hvordan de ser ut etter hvert som årene går.

- Brystene kan endre seg ved bruk av hormonpreparater, spesielt ved bruk av p-piller, og de kan også endre seg i og etter graviditet og amming.

- Brystene øker i størrelse hvis vekten øker, tilsvarende reduseres hvis vekten går ned. Kvinner etter overgangsalderen får ofte større bryster, sannsynligvis fordi de går opp i vekt, forklarer Mette Haase Moen, professor ved Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommerforklarer ved NTNU og overlege ved Kvinneklinikken på St. Olavs Hospital i Trondheim, til KK.no.

LES OGSÅ: Sunt å ha små pupper

Tren deg til spretne pupper

Er du opptatt av å prøve å bevare formen og fasongen på brystene, er det også noen grep du kan ta. 

STORE FORANDRINGER: Graviditet og amming gjør at brystene forandrer seg drastisk.  Foto: NTB Scanpix
STORE FORANDRINGER: Graviditet og amming gjør at brystene forandrer seg drastisk. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ifølge treningsekspert Helle Bornstein i Smart Trening, kan blant annet trening ha mye å si for «spretten» i brystene. I tillegg kan det etter hvert som man eldes, lønne seg å ha noen ekstra kilo på kroppen. 

- Min erfaring er at det er viktig å ha noen kilo ekstra etter som årene går, både for å beholde spensten i huden, men også puppene. For eksempel vil et mangelfullt kosthold med lite næring gi mindre muskulatur og slappere hud, forklarer hun. 

Bornstein tipser om tre øvelser som er gull verdt for å kunne bidra til å gi puppene det løftet de trenger:

- Ved å trene brystmuskulaturen ved brystpress, push ups og flies vil du kunne styrke og stramme muskulaturen rundt fettvevet som er i brystene. Dette vil kunne gi et løft i brystene.

Bornstein har tidligere fortalt at vekttap kan være det som påvirker brystenes form mest:

- Når det gjelder kosthold erfarer mange kvinner at puppene er det første som forsvinner når man slanker seg. Spiser du i tillegg for lite, vil du heller ikke få løftet fram stram brystmuskulatur.

- Restitusjon er viktig

Etter fylte 25 år går de fleste prosessene i kroppen tregere, muskelmassen brytes gradvis ned og at det kreves mer for å vedlikeholde muskulaturen:

- Det vil si at jo eldre du er, jo mer må du trene for å vedlikeholde muskulaturen. Er du i 30-årene bør du trene styrke to ganger i uka og er du over 40, bør du øke til tre ganger. Det er samtidig viktig å ha god nok restitusjon, og sørge for å ha et kosthold som støtter opp om treningen, sier Bornstein.

STØTTE: Sørg for å ha god bryststøtte i hverdagen ved å bruke en sports-bh når du trener. Foto: NTB Scanpix
STØTTE: Sørg for å ha god bryststøtte i hverdagen ved å bruke en sports-bh når du trener. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Bornstein forklarer videre at god kroppsholding er viktig:

- Et løft i brystene er også avhengig av god ryggmuskulatur og mange undervurderer nok viktigheten av en god holdning for å få trent brystmuskulatur og et løft som mange ønsker.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om silikon

3 veier til spenst

Uansett om du er i 20- eller 50-årene anbefaler Bornstein deg å gjennomføre disse tre punktene for å beholde spensten i brystene:

1. Prioritere styrketrening av overkropp. Både rygg og bryst.

2. Ha et sunt kosthold med godt med næring for å beholde styrke og spenst i brystene.

3. Sørge for å ha god bryststøtte i hverdagen i en god bh og sports-bh når du trener.

Bornstein har også tidligere påpekt viktigheten av en god sports-bh:

- En god bh vil gi puppene dine støtte og de vil ikke «synke» like raskt. Så det er viktig å prioritere både trening, kosthold, livsstil og en god bh for å få spretne pupper på kort sikt og på lang sikt.

Slik gjør du brystøvelsene riktig

Cathrine Resvoll Holm, som er personlig trener og kostholdsveileder i Treningsglede.no, har tidligere tipset KK.no om hvilke øvelser man burde gjøre for å stryke brystmusklaturen:

Push-ups
For nybegynnere:

  • Ligg med fronten ned med hendene på en stødig benk eller stol.
  • Hendene skal plasseres litt utenfor skulderbredde.
  • Armene skal være strake, slik at du holder overkroppen oppe.
  • Føttene skal spres til de er i linje med hoftene, og tærne skal være i gulvet.
  • Senk kroppen til brystet er 10-20 centimeter fra benken/stolen.
  • Hev kroppen opp igjen til utgangsposisjon.


For godt trente:
Samme øvelse som over, men dropp stolen/benken og gjør øvelsen rett på gulvet.

PUSHUPS: Ifølge treningseksperten kan du trene deg til litt mer sprett.  Foto: NTB Scanpix
PUSHUPS: Ifølge treningseksperten kan du trene deg til litt mer sprett. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Benkpress med manualer

  • Ligg på ryggen på en flat benk med en treningsmanual (eller en flaske fylt med vann) i hver hånd.
  • Start med å holde manualene mot skuldrene, håndflatene skal vende oppover.
  • Løft så manualene rett opp mot taket.
  • Senk dem deretter sakte tilbake til utgangsposisjon. Albuene skal peke framover når du gjør dette.


Brystøvelse med manualer

GOD ØVELSE: Du kan trene bryst og rygg enten ved bruk av frivekter - eller apparater, som på bildet. Det kan både bidra til spretne bryster, og en god kroppsholdning. Foto: NTB Scanpix
GOD ØVELSE: Du kan trene bryst og rygg enten ved bruk av frivekter - eller apparater, som på bildet. Det kan både bidra til spretne bryster, og en god kroppsholdning. Foto: NTB Scanpix Vis mer
  • Ligg på en benk med ryggen i cirka 45 graders vinkel.
  • Ha en manual i hver hånd.
  • Start med å hvile hver manual mot skuldrene.
  • Hev dem deretter rett opp mot taket slik at de nesten berører hverandre. Håndflatene skal vende mot hverandre.
  • Bøy albuene svakt, og før manualene ut til hver side helt til hendene er i linje med brystet, slik at overkroppen ligner et kors.
  • Før manualene tilbake til utgangsposisjon.

LES OGSÅ: Slik gir du brystene en oppstrammer

Også professor Mette Haase Moen har noen tips til hvordan du kan bidra til å holde brystene dine friske:

- Oppretthold en sunn vekt, tren regelmessig og begrens alkoholinntaket. I tillegg er det alltid lurt å ha et sunt kosthold, sier hun til KK.no.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: