Trene Puppene

Slik beholder du spensten i brystene

3 enkle ting alle kan gjøre.

SPRETNE PUPPER: En del handler om genetikk og alder, men en del handler også om livsstilen din.  Foto: All Over Press
SPRETNE PUPPER: En del handler om genetikk og alder, men en del handler også om livsstilen din. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Små, store, spretne, litt slappe - you name it, we have it. 

Det er ikke til å stikke under en stol at brystene endrer seg fra du er i 20-årene og frem til du er godt voksen. 

Trening, fødsler, medisiner, arv og vektforandringer er noe av det som er med på å avgjøre hvordan de ser ut etter hvert som årene går.

- Brystene kan endre seg ved bruk av hormonpreparater, spesielt ved bruk av p-piller, og de kan også endre seg i og etter graviditet og amming.

- Brystene øker i størrelse hvis vekten øker, tilsvarende reduseres hvis vekten går ned. Kvinner etter overgangsalderen får ofte større bryster, sannsynligvis fordi de går opp i vekt, forklarer Mette Haase Moen, professor ved Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommerforklarer ved NTNU og overlege ved Kvinneklinikken på St. Olavs Hospital i Trondheim, til KK.no.

LES OGSÅ: Sunt å ha små pupper

Tren deg til spretne pupper

Er du opptatt av å prøve å bevare formen og fasongen på brystene, er det også noen grep du kan ta. 

STORE FORANDRINGER: Graviditet og amming gjør at brystene forandrer seg drastisk.  Foto: NTB Scanpix
STORE FORANDRINGER: Graviditet og amming gjør at brystene forandrer seg drastisk. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ifølge treningsekspert Helle Bornstein i Smart Trening, kan blant annet trening ha mye å si for «spretten» i brystene. I tillegg kan det etter hvert som man eldes, lønne seg å ha noen ekstra kilo på kroppen. 

- Min erfaring er at det er viktig å ha noen kilo ekstra etter som årene går, både for å beholde spensten i huden, men også puppene. For eksempel vil et mangelfullt kosthold med lite næring gi mindre muskulatur og slappere hud, forklarer hun. 

Bornstein tipser om tre øvelser som er gull verdt for å kunne bidra til å gi puppene det løftet de trenger:

- Ved å trene brystmuskulaturen ved brystpress, push ups og flies vil du kunne styrke og stramme muskulaturen rundt fettvevet som er i brystene. Dette vil kunne gi et løft i brystene.

Bornstein har tidligere fortalt at vekttap kan være det som påvirker brystenes form mest:

- Når det gjelder kosthold erfarer mange kvinner at puppene er det første som forsvinner når man slanker seg. Spiser du i tillegg for lite, vil du heller ikke få løftet fram stram brystmuskulatur.

- Restitusjon er viktig

Etter fylte 25 år går de fleste prosessene i kroppen tregere, muskelmassen brytes gradvis ned og at det kreves mer for å vedlikeholde muskulaturen:

- Det vil si at jo eldre du er, jo mer må du trene for å vedlikeholde muskulaturen. Er du i 30-årene bør du trene styrke to ganger i uka og er du over 40, bør du øke til tre ganger. Det er samtidig viktig å ha god nok restitusjon, og sørge for å ha et kosthold som støtter opp om treningen, sier Bornstein.

STØTTE: Sørg for å ha god bryststøtte i hverdagen ved å bruke en sports-bh når du trener. Foto: NTB Scanpix
STØTTE: Sørg for å ha god bryststøtte i hverdagen ved å bruke en sports-bh når du trener. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Bornstein forklarer videre at god kroppsholding er viktig:

- Et løft i brystene er også avhengig av god ryggmuskulatur og mange undervurderer nok viktigheten av en god holdning for å få trent brystmuskulatur og et løft som mange ønsker.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om silikon

3 veier til spenst

Uansett om du er i 20- eller 50-årene anbefaler Bornstein deg å gjennomføre disse tre punktene for å beholde spensten i brystene:

1. Prioritere styrketrening av overkropp. Både rygg og bryst.

2. Ha et sunt kosthold med godt med næring for å beholde styrke og spenst i brystene.

3. Sørge for å ha god bryststøtte i hverdagen i en god bh og sports-bh når du trener.

Bornstein har også tidligere påpekt viktigheten av en god sports-bh:

- En god bh vil gi puppene dine støtte og de vil ikke «synke» like raskt. Så det er viktig å prioritere både trening, kosthold, livsstil og en god bh for å få spretne pupper på kort sikt og på lang sikt.

Slik gjør du brystøvelsene riktig

Cathrine Resvoll Holm, som er personlig trener og kostholdsveileder i Treningsglede.no, har tidligere tipset KK.no om hvilke øvelser man burde gjøre for å stryke brystmusklaturen:

Push-ups
For nybegynnere:

  • Ligg med fronten ned med hendene på en stødig benk eller stol.
  • Hendene skal plasseres litt utenfor skulderbredde.
  • Armene skal være strake, slik at du holder overkroppen oppe.
  • Føttene skal spres til de er i linje med hoftene, og tærne skal være i gulvet.
  • Senk kroppen til brystet er 10-20 centimeter fra benken/stolen.
  • Hev kroppen opp igjen til utgangsposisjon.


For godt trente:
Samme øvelse som over, men dropp stolen/benken og gjør øvelsen rett på gulvet.

PUSHUPS: Ifølge treningseksperten kan du trene deg til litt mer sprett.  Foto: NTB Scanpix
PUSHUPS: Ifølge treningseksperten kan du trene deg til litt mer sprett. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Benkpress med manualer

  • Ligg på ryggen på en flat benk med en treningsmanual (eller en flaske fylt med vann) i hver hånd.
  • Start med å holde manualene mot skuldrene, håndflatene skal vende oppover.
  • Løft så manualene rett opp mot taket.
  • Senk dem deretter sakte tilbake til utgangsposisjon. Albuene skal peke framover når du gjør dette.


Brystøvelse med manualer

GOD ØVELSE: Du kan trene bryst og rygg enten ved bruk av frivekter - eller apparater, som på bildet. Det kan både bidra til spretne bryster, og en god kroppsholdning. Foto: NTB Scanpix
GOD ØVELSE: Du kan trene bryst og rygg enten ved bruk av frivekter - eller apparater, som på bildet. Det kan både bidra til spretne bryster, og en god kroppsholdning. Foto: NTB Scanpix Vis mer
  • Ligg på en benk med ryggen i cirka 45 graders vinkel.
  • Ha en manual i hver hånd.
  • Start med å hvile hver manual mot skuldrene.
  • Hev dem deretter rett opp mot taket slik at de nesten berører hverandre. Håndflatene skal vende mot hverandre.
  • Bøy albuene svakt, og før manualene ut til hver side helt til hendene er i linje med brystet, slik at overkroppen ligner et kors.
  • Før manualene tilbake til utgangsposisjon.

LES OGSÅ: Slik gir du brystene en oppstrammer

Også professor Mette Haase Moen har noen tips til hvordan du kan bidra til å holde brystene dine friske:

- Oppretthold en sunn vekt, tren regelmessig og begrens alkoholinntaket. I tillegg er det alltid lurt å ha et sunt kosthold, sier hun til KK.no.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer