ULP: Burde jeg tatt en salat i stedet? Foto: Getty Images
ULP: Burde jeg tatt en salat i stedet? Foto: Getty Images Vis mer

Hamburger

Slik blir burgeren sunnere

Du trenger ikke få dårlig samvittighet etter en hamburgermiddag!

En saftig burger med ost og ketchup, akkompagnert av pommes frites - kan det bli bedre på dager da kroppen skriker etter skikkelig føde?

En hamburgermiddag er skikkelig kosemat synes mange. Men så kommer den dårlige samvittigheten og tanken om at man burde valgt sunnere.

KLAR FOR BURGERSJOKK? Se hvor mange kalorier denne Burger King-burgeren inneholder!

Men hamburgeren er ikke så usunn som mange tror. Ved hjelp av enkle triks kan du spise hamburger med liv og lyst. Her ser du hvordan:



Riktig kjøtt

Det er på selve burgeren det er mest å hente når du skal gjøre burgeren sunnere. Du bør lage burgeren selv, og ikke kjøpe ferdig. Og nei, det er ikke vanskelig i det hele tatt. Du kan velge mellom karbonade, kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig, som alle inneholder mindre fett enn vanlig kjøttdeig. Skygg unna lammekjøttdeig, for den er enda fetere enn vanlig kjøttdeig.

Krydre med salt og pepper, litt finhakkede urter som timian eller rosmarin, og gjerne hvitløk og chili om du liker det hot. Ha i en spiseskje potetmel, og kna deigen godt sammen. Form burgerne, og stek i panna på middels sterk varme. Vil du ha burgeren ekstra saftig finhakker du en løk og har i deigen.

LES OGSÅ: Så mye søppelmat kan du spise

Godt brød

Ferdigkjøpt hamburgerbrød er fullt av tilsetningsstoffer, så dropp det. I stedet kan du ta et par skiver mellomgrovt brød, skjære av skorpene, og grille i brødristeren. Et annet alternativ er å ta et grovt rundstykke du skjærer topp og bunn av før du rister. Vips, så har du et mye sunnere alternativ til det lyse hamburgerbrødet som bare fungerer som vomfyll.

Grønt på siden

I stedet for pommes frites kan du lage en salat som du har ved siden av hamburgeren. Kjør på med tomat, paprika, agurk, ruccola - alt som frister i grønnsaksskuffen. Hell litt olivenolje og balsamico over, og krydre lett med salt og pepper.

YES CHEESE: Et par osteskiver skader ikke, men du kan velge en lettere variant. Foto: Colourbox
YES CHEESE: Et par osteskiver skader ikke, men du kan velge en lettere variant. Foto: Colourbox Vis mer

Sunne poteter

Dersom du føler at poteter hører til en hamburgermiddag, kan du lage dine egne potetbåter. Jo mindre biter, jo fortere går det, men jo svakere varme må du ha i ovnen. Vend båtene i olivenolje, krydre med salt og pepper (og gjerne paprikapulver for ekstra snert), legg på aluminiumsfolie og stek til de er gylne og myke. Du kan også kutte potetene i skiver og steke dem i panne.

Enda færre karbohydrater? Lag båter av søtpotet, eller skjær rotfrukt som gulrot, sellerirot eller kålrot i stenger og bak i ovnen.

ELSKER DU TEXMEX? Slik gjør du tacoen sunnere



Spennende tilbehør

Det er egentlig tilbehøret som gjør hamburgeren. Her er forslag til snadder du kan ha på kjøttet:

Ost - Siden du bare bruker 2-3 osteskiver, så gjør ikke osten særlig skade. Men du kan jo velge en lettere variant av gulosten om du ønsker.

Bacon - Dropp baconet, eller velg en mager type, og stek det i mikroen innpakket i tørkepapir. Da suges fettet opp, og baconet blir skikkelig sprøtt og godt.

Agurkmiks - Den er full av sukker så begrens bruken, eller ha på et par skiver sylteagurk i stedet.

Ketchup og sennep - Sennep er helt greit, men vanlig ketchup inneholder mye sukker, så du kan velge en variant uten tilsatt sukker, eller alternativt bytte den ut med finhakkede tomater, hvis du ikke føler at du MÅ ha ketchup. (Men husk - det er ikke ketchupdæsjen som velter lasset.)

Hamburgerdressing - Dropp denne, og lag heller din egen med lettrømme eller kesam tilsatt finhakkede urter, hvitløk, pepper, eller hva annet du måtte ønske.

Ellers er det bare å kjøre på med friske grønnsaker som løkringer, tomatskiver, agurkskiver, paprikaskiver eller annet som måtte friste.

Så er det bare å nyte hamburgermiddagen i fulle drag - bare ikke ødelegg effekten med å drikke brus til, for brus er ikke særlig sunt. Velg vann i stedet.

Så mye fett inneholder kjøttdeigtypene: Vanlig kjøttdeig - ca.14 %, karbonade - ca.5 %, kyllingjøttdeig - ca.8,5 %, svinekjøttdeig - ca.9 %, lammekjøttdeig - ca. 23 % Foto: Colourbox
Så mye fett inneholder kjøttdeigtypene: Vanlig kjøttdeig - ca.14 %, karbonade - ca.5 %, kyllingjøttdeig - ca.8,5 %, svinekjøttdeig - ca.9 %, lammekjøttdeig - ca. 23 % Foto: Colourbox Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: