LITT EKSTRA? Irriterer du deg over bilringene? Her er ekspertenes tips til hvordan du best kan trene det bort. Foto: (c) Corbis/RCWW, Inc./Corbis/All Over Press
LITT EKSTRA? Irriterer du deg over bilringene? Her er ekspertenes tips til hvordan du best kan trene det bort. Foto: (c) Corbis/RCWW, Inc./Corbis/All Over Press Vis mer

Magefett

Slik blir du kvitt sidefettet

Du må trene hele kroppen.

Publisert

KK.NO: Magefett, sideflesk, muffinmage og bilringer – vi har mange kallenavn på de ekstra kiloene som legger seg rundt livet vårt.

Det er ingen hemmelighet at vi kvinner ofte fokuserer all vår energi på det vi anser som våre «problemområder», og livvidden er gjerne et av dem.

Kanskje tropper du opp på treningssenteret for å gjøre alle mageøvelsene du kjenner til, men du ser fortsatt ingen resultater. Og det er kanskje ikke så rart, for ifølge ekspertene er det ikke mulig å forbrenne fett kun der du ønsker.

LES OGSÅ: Magefettet er lettest å bli kvitt

Ikke mulig å punktforbrenne

– Det er dessverre ikke noen måte man kan manipulere hvor fettet forsvinner. Hvor kroppen kvitter seg med fettet først er genetisk bestemt og ikke noe vi kan styre. Det beste man kan gjøre er å ligge i kaloriunderskudd og redusere fettprosenten samtidig som man trener styrke, sier personlig trener og coach, Julie Rafoss til KK.no. 

LITE EFFEKTIVT: Hvor mange sit-ups du tar om dagen har ikke så mye å si for hvor raskt magefettet forsvinner. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press
LITE EFFEKTIVT: Hvor mange sit-ups du tar om dagen har ikke så mye å si for hvor raskt magefettet forsvinner. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: De beste mageøvelsene

Dette er Ina Dølen Lorentzen, personlig trener på Fitness Xpress på Bislett, helt enig i.

– Det finnes ingen spesifikk metode for å bli kvitt sideflesk eller bilringer. For det er ikke mulig å punktforbrenne fett. Hadde noen hatt oppskriften på dette, ville vi alle sett ut som supermodeller og vedkommende hadde vært mangemilliardær, sier hun til KK.no. 

Hun forklarer at kroppen i hovedsak bruker glykogen som brensel, altså sukker. Det er dette som går raskest å omgjøre til energi, og er på en måte det foretrukne brenselet for kroppen.

Og siden kroppen omdanner karbohydrater og til dels andre makroer om til glycogen, har de fleste av oss et ganske stort lager av dette. 

TRENING: Ønsker du å kvitte deg med bilringene bør du kombinere kondisjonstrening med hard styrketrening. Foto: (c) yellowdog/cultura/Corbis/All Over Press
TRENING: Ønsker du å kvitte deg med bilringene bør du kombinere kondisjonstrening med hard styrketrening. Foto: (c) yellowdog/cultura/Corbis/All Over Press Vis mer

– Under trening vil kroppen benytte seg av dette først. Etter du har brukt opp dette glycogen-, eller karbohydratlageret, vil kroppen etter hvert gå over til å tære på fettet som ligger lagret. 

LES OGSÅ: Tren de indre magemusklene

Først styrke, så kondisjon

Hvor mange sit-ups du tar om dagen har derfor ikke så mye å si som du kanskje skulle tro.

Derimot kan en kombinasjon mellom styrketrening og kondisjon være gunstig for fettforbrenningen. For med en økt muskelmasse på kroppen vil også forbrenningen din øke.

– Kondisjonstrening er gjerne kjent som den treningsformen som brenner flest kalorier der og da, mens styrketreningen krever mer i restitusjonsfasen. Mitt råd er å trene styrke først, for deretter å bruke siste del av økta på kondisjon, sier hun.

Ved å trene relativt tung styrke først kan du forhåpentligvis bruke mye av glykogenet før du går over til å trene rolig kardio/kondisjon. 

– Når kroppen bruker fett som brensel er dette nemlig en mer omfattende prosess som går tregere i kroppen enn om du brenner av glykogenet. Mange sverger dermed til å for eksempel gå hurtig på mølla med stigning, som er en relativt rolig, men fortsatt energikrevende aktivitet, forklarer Lorentzen.

Du bør med andre ord trene hele kroppen din, og ikke bare de områdene du ønsker å endre på. Likevel er det vanskelig å forutse hvor du vil miste fett først, siden det gjerne er genene dine som avgjør dette.

– Kroppen vil som regel tære på fettet der den føler den har minst behov for det, og i noen tilfeller vil dette gå utover for eksempel brystene.

LES OGSÅ: Derfor blir puppene mindre av trening

Styrketrening kan forme kroppen

Å miste pupper eller rumpe er jo ikke akkurat det vi ønsker oss mest. I hvert fall ikke dersom fettet på magen fortsatt sitter igjen. 

GENER: Hvor fettet forsvinner fra først kan være svært individuelt. Men husk at det er normalt å ha litt magefett - vi er tross alt kvinner. Foto: (c) Push Pictures/Corbis/All Over Press
GENER: Hvor fettet forsvinner fra først kan være svært individuelt. Men husk at det er normalt å ha litt magefett - vi er tross alt kvinner. Foto: (c) Push Pictures/Corbis/All Over Press Vis mer

– Magefettet er gjerne det som blir igjen til slutt. Det er helt vanlig, særlig hos jenter. Vi er bygget for å være fruktbare, og bære frem barn, og når fettprosenten krymper til det stadiet der magemusklene strutter, går dette utover fruktbarheten og mange vil kunne miste menstrasjonen, sier hun og legger til at noen selvsagt er tynne fra naturens side.

Det er verken sunt eller naturlig å miste den siste delen med magefett, så man bør ikke bli for ekstrem. Men når det er sagt kan du forme kroppen din til en viss grad, da selvsagt ved hjelp av styrketrening. 

– Gjennom styrketrening har du mye større mulighet til å forme kroppen din slik du ønsker å få den. Du kan for eksempel bygge en større, mer spretten rumpe, få rundere skuldre og mer definerte armer. Timeglassfiguren er absolutt oppnåelig dersom du legger igjen noen timer med fornuftig styrketrening.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer