Søtsug

Slik blir du kvitt søtsuget

Sliter du med å venne av kroppen etter julefråtsingen? Her er eksperttipsene!

SØTSUG: Klarer du ikke velge bort sjokoladen etter jul? Det er ikke så rart...
SØTSUG: Klarer du ikke velge bort sjokoladen etter jul? Det er ikke så rart... Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO - SUNNERE JULEMAT:  Ja, da var julen virkelig over. 

Og etter nesten to uker (for ikke å snakke om en hel desembermåned) med mye fet og energirik mat og drikke, føler du deg kanskje litt tung og daff i kroppen.

I tillegg sliter du kanskje med et voldsomt søtsug etter all godisen du også har fått i deg?

LES OGSÅ: Derfor får du søtsug når du har mensen

- Kan bli en ond sirkel

LEGG BORT SNOPET: Ikke ha sjokolade eller rester av julegodteriet liggende hjemme.  Foto: highwaystarz - Fotolia
LEGG BORT SNOPET: Ikke ha sjokolade eller rester av julegodteriet liggende hjemme. Foto: highwaystarz - Fotolia Vis mer

For de fleste er det ikke «bare bare» å skulle kutte ut snopet rett etter jul.

Og forklaringen er ganske enkel:

- Et for høyt sukkerinntak vil føre til en av to ting, sier Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede. 

- Enten blir du mett av godteriet og dermed får du ikke i deg nok av den maten som gir næringsstoffene kroppen trenger, eller så orker du både godteri og mat, og da kommer gjerne vektøkningen. Og uansett er begge deler uheldig for kropp og helse. 

- Hvis du spiser for mye søtt, er det viktigste rådet jeg kan gi at du faktisk bestemmer deg for å gjøre noe med det. Jo mer søtt du spiser, jo mer søtt vil kroppen ha. Det blir en ond sirkel, forteller Jeanette.  

Heldigvis er det ikke så mye som skal til for å få snudd på dette:

Et regelmessig kosthold, gode tips, en kriseplan og en porsjon viljestyrke er kort sagt det du trenger for å få bukt med trangen etter noe søtt. 

LES OGSÅ: Er du blitt hekta på sukker?

GODE TIPS: Jeanette Roede i Grete Roede kommer med gode tips til hvordan du kan stagge søtsuget.
GODE TIPS: Jeanette Roede i Grete Roede kommer med gode tips til hvordan du kan stagge søtsuget. Vis mer

Her er flere råd som gis hos Grete Roede:


1. Spis regelmessige måltider.
– Søtsuget oppstår som regel når det går for lenge mellom hvert måltid, noe som fører til at blodsukkeret blir for lavt. Kroppens sultfølelse vil for mange oppleves som et søtsug. Spis frokost, lunsj, middag og kvelds, og unn deg gjerne små mellommåltider hvis det blir for lenge mellom hovedmåltidene. 

2. Demp trangen til søtsaker ved å starte dagen med en god frokost. Det gir en god start og bidra til et mer stabilt blodsukker gjennom dagen. 

3. Spis variert. På den måten får du i deg alle næringsstoffene kroppen trenger i løpet av dagen.

– Et godt tips er å passe på å spise tre forskjellige frukter. Det kan hjelpe mot søtsuget, forteller Jeanette. 

4. Ta deg tid til å tenke. Skulle søtsuget fortsette å melde deg kan du ta deg tid til å tenke etter om du egentlig er sulten eller om du bare har lyst på noe.

– Avled deg selv ved å finne på noe annet å gjøre, det hjelper å få tankene over på noe nytt. Hvis det bare er at du har lyst på noe, må du bruke en porsjon viljestyrke til å styre unna de søte fristelsene. Trøsten er at du allerede etter noen dager vil oppdage at behovet for noe søtt avtar, sier Jeanette. 

5. Snakk med deg selv, og vært bevisst på hvordan du gjør det. Hvis du snakker på en oppmuntrende og positiv måte til deg selv blir det lettere å lykkes. Sier du derimot at du ikke kan noe for at du har et såpass sterkt søtbehov, blir veien til godteriskapet kort. Ikke la hormoner eller andre ting du ikke har kontroll over bli en god unnskyldning til å hive innpå med søtt. Ta styringen og bestem deg for å vinne kampen!

KRISEPLAN: Det finnes heldigvis en kriseplan dersom tiltakene over ikke funket for deg!  Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
KRISEPLAN: Det finnes heldigvis en kriseplan dersom tiltakene over ikke funket for deg! Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Derfor blir vi tjukkere og tjukkere

Fortsatt sugen? Kriseplan må til!

Sitter du fortsatt med søtsug etter å ha prøvd disse tiltakene er tiden inne for å gå fatt på kriseplanen. 

Da bør du gjøre dette: 

Først: Tøm huset for søtsaker og lag en god plan for hva du skal gjøre når søtsuget kommer, som:

  • Puss tennene når du får lyst på noe søtt. Sjokolade smaker ikke godt med nypussede tenner!
  • Spør deg selv igjen hva det var som gjorde at du fikk lyst på noe søtt. Kanskje var du stresset, rastløs, kjedet deg eller var litt nedfor?
  • Har du tid og mulighet, ta på deg gode tursko og kom deg ut, rett og slett for å få tankene over på noe annet.
  • Velg en søt frukt eller grønnsak, for eksempel en saftig appelsin. Og berøm deg selv for et heldig valg! I de fleste tilfeller kan du kalorimessig spise ti ganger så mye frukt som sjokolade.
  • Det er vanskelig å skille mellom tørst og godtesug. Ofte er du bare tørst – drikk et stort glass vann, det kan hjelpe!
  • Ha sunne alternativer lett tilgjengelig, som oppkuttede søte grønnsaker, for eksempel gulrøtter og kålrot. De gir både påfyll av energi og en rekke verdifulle vitaminer og mineraler, som søtsakene mangler.
  • En liten fruktyoghurt kan også være redningen. Spis den som den er, eventuelt med litt oppskåret frukt i. Legger du en lettyoghurt i fryseren i ca. halvannen time, har du en deilig is.
  • En kopp te hjelper. Gjerne med litt melk og kanskje en halv teskje honning. Søtsuget er ofte bare savn etter noe å spise på eller holde på med.
  • Men best og viktigst av alt: Er du flink til å spise regelmessige måltider, reduseres ofte søtsulten av seg selv fordi kroppen har et stabilt blodsukker og får den maten den trenger
  • Lag gjerne en smoothie, det vil gi deg en skikkelig vitamininnsprøytning i tillegg til at du får dekket behovet for det søte.
  • Ring en god venn, da får du tankene over på noe annet og du kan glede deg over telefonsamtalen og et hyggelig valg
     

Sunnere julemat 

KK.no har, i samarbeid med Grete Roede, hatt fokus på sunn og god julemat i hele desember. 

Her er de tidligere sakene: 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer