SØTSUGEN? Mens menn tyr til hamburgere og biff, vil kvinner ha sjokolade, salte snacks og is. I denne saken får du triks mot suget etter junk food og søtt. Foto: Getty Images/BananaStock RF
SØTSUGEN? Mens menn tyr til hamburgere og biff, vil kvinner ha sjokolade, salte snacks og is. I denne saken får du triks mot suget etter junk food og søtt. Foto: Getty Images/BananaStock RFVis mer

Junk Food

Slik blir du kvitt søtsuget

Triksene som gjør det lettere å holde seg unna trøstematen.

Søtsug er minst like irriterende som en gammel tyggis som sitter godt klistret fast under skoen.

Og enda mer irriterende er det hvis partneren din ikke har samme behov for å stikke nesa i kjøleskapet når kroppen hyler etter noe junk, eller nesten verre - kan spise hva han vil uten å legge på seg.

Fortvil ikke. Det er håp, forsikrer eksperten Bob Greene på nettsidene til Oprah.com (ekstern lenke). Greene er treningspsykolog og personlig trener, og har ofte vært gjest på The Oprah Winfrey Show.

LES OGSÅ: Bare 15 minutter vil gi deg mindre lyst på sjokolade

Komplisert greie

Suget etter junk hadde selvfølgelig ikke vært noe problem om det var sunn mat kroppen skrek etter. Eller hvis det bare var en liten dose viljestyrke som måtte til for å styre følelsene og hendene dine.

Dessverre er ting litt mer komplisert, og mekanismene ligger langt dypere enn i fingerspissene dine.

- For det første er det en psykologisk side. Suget kommer mest sannsynlig fra dypt inne i DNA-et vårt. Når vi gir etter for søtsuget, vil kroppen frigi «feel good» kjemikalier, som gjør at vi føller enorm velvære. Ikke rart vi ønsker mer! Det sier professor Brian Wansink, som har skrevet boken «Mindless Eating», ifølge Oprah.com.

LES OGSÅ: Så mye søppelmat kan du spise

Ulikt for menn og kvinner

For å gjøre det hele enda litt mer komplisert, er det en sosial side med denne mattrangen. Wansink sier at suget etter trøstemat varierer mellom kjønnene. Menn foretrekker burgere, biff og pizza. Ifølge Wansink får denne typen mat menn til å føle seg tatt vare på.

Kvinner har lyst på helt andre ting, og det er snacks, desserter og annen søt mat. Matvarer som ikke krever noen form for forberedelse. Ifølge en studie fra Tufts University i Boston, krever kvinner matvarer i denne rekkefølgen: Sjokolade, salte snacks og is. Kjenner du deg igjen?

Heldigvis er du ikke helt maktesløs når det kommer til dette enerverende søtsuget. Det er noen enkle triks du kan ty til for å gjenvinne kontrollen, ifølge Greene.

LES OGSÅ:Fysisk aktivitet kan dempe søtsuget

Sjekk humøret ditt

Mange eksperter påstår at å føle seg alene, deprimert eller trist, kan virke som bensin på søtsuget ditt. Men vær klar over at det motsatte også kan skje. Hvis du føler deg lykkelig og feirer noe, er det lett å tenke at du fortjener en belønning. Men kan du ikke belønne deg selv på andre måter? Hva med å dra på ansiktsbehandling eller kjøpe de nye skoene du har siklet på (husk at pengene kommer til å forsvinne raskt hvis du gir deg denne typen belønning hver gang!).

LES OGSÅ: Trøstemat gjør deg trist

Planlegg

Sosiale sammenhenger kan utløse suget etter noe søtt selv om du ikke er sulten. Det er utenkelig å gå på en sommerfest uten å spise noe, og bare drikke vann. Du trenger ikke styre unna alt som er godt, men du kan nyte noe av maten uten å overdrive.

Vær forberedt på at lysten til å spise mer kommer til å slå deg som et slag i hodet. Da sier du til deg selv: «Det er greit å smake, men det holder med en bit eller to. Jeg blir tilfredsstilt av det». Fortell din kjære om planen din. Da er det mindre sannsynlig at du går på en smell, for du vil vel ikke vise kjæresten din at du er så svak?

Bli slank med kjæresten

Gjør noe med originalen

Du har kanskje noen middagsretter du rett og slett ikke klarer deg uten, fordi de bringer tilbake gamle minner når du lukter og smaker på maten. Det kan være mammas gode lasagne fra barndommen eller pizzaen som får deg til å tenke på din første date.

Ifølge Wansink kan enkelte matvarer faktisk være med på å definere hvem vi er. Men selv om det er gøy å bringe tilbake gode minner gjennom en smakfull middag, trenger den ikke ødelegge kaloribudsjettet ditt helt. Spis den samme maten, men bruk magrere ingredienser, som lettost og lettrømme, og spis mindre porsjoner. Eller bytt til mager kjøttdeig

Dette bør du spise

Fokuset trenger ikke bare være på det du ikke kan spise. For det er nemlig ting du bør spise for å holde søtsuget unna.

Du kan spise søtsaker hver dag

På nettsidene til Vektklubb.no (ekstern lenke) gis disse rådene:

  • Begrens inntak av kaffe, fruktjuice og alkohol.
  • Begrens inntaket av sukker og raske karbohydrater.
  • Planlegg måltidene så slipper du å bli bråsulten.
  • Spis mindre porsjoner, og spis ofte, minst hver 3.-4. time.
  • Det er ikke vitenskapelig bevist at krom kan dempe søtsuget, men for enkelte har det vist seg å fungere.
  • Noen mener det hjelper å pusse tennene eller ta en liten sitronbåt når søtsuget melder seg.
  • Hvis det kniper for alvor, forsøk å spise noe sunt først, og så kan du unne deg en liten søtbit. Da blir ikke svingningen i blodsukkeret så stor.
  • En neve nøtter og et lite stykke mørk sjokolade er et næringsrikt lite måltid, som både stabiliserer blodsukkeret og demper søtsuget.
  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: