MORGENRUTINEN: Kaffe gjør oss mer avhengige enn vi tidligere har vært klar over. Foto: Getty Images
MORGENRUTINEN: Kaffe gjør oss mer avhengige enn vi tidligere har vært klar over. Foto: Getty Images Vis mer

Kaffe

Slik blir du lurt av morgenkaffen

Kaffe gir deg ikke den kickstarten du tror det gjør.

Publisert
Hvorvidt kaffe er sunt eller skadelig for helsen, ser ut til å være et tema vi aldri vil slutte å diskutere. Men at vi blir avhengige av kaffe, eller rettere sagt koffein, det kan vi skrive under på alle sammen.

Nå har en gruppe forskere sett nærmere på hvordan denne avhengigheten fungerer.
Hva er det egentlig kaffe gjør med oss?

For det viser seg at kaffe og koffein er mye mer avhengighetsskapende er tidligere antatt.

LES OGSÅ: Tegn på at du drikker for mye kaffe

HOLDER DEG VÅKEN: Kanskje blir ikke konsentrasjonen bedre, men vi våkner i alle fall. Foto: Getty Images/Fuse
HOLDER DEG VÅKEN: Kanskje blir ikke konsentrasjonen bedre, men vi våkner i alle fall. Foto: Getty Images/Fuse Vis mer

Kaffe døyver kun abstinensene

Nordmenn er blant de som drikker aller mest kaffe i verden, og hver eneste morgen gir den varme koppen oss en helt nødvendig kickstart på dagen. Eller?

Forskere ved Bristol University i England har funnet ut at den følelsen mange av oss kjenner etter den første kaffekoppen om morgenen, ikke er et resultat av at koffeinen har gitt oss en oppkvikker.

Resultatene antyder at den første kaffenkoppen kun døyver abstinensene du føler fordi det er lenge siden forrige kopp. Abstinenser som trøtthet og lett hodepine.

– Den første koppen får deg kun tilbake til «ditt normale», forklarer forskningsleder og professor Peter Rogers, som har forsket på kaffe i over 20 år.

LES OGSÅ: Derfor bør du drikke filterkaffe





Øker ikke konsentrasjonen

Forskerne fant også ut at kaffen du drikker utover den første koppen om morgenen, ikke har så mye effekt. Kaffen verken demper abstinenser eller gir noe kick.

300 personer ble testet i studien. Halvparten av dem drakk vanligvis moderat til mye kaffe, den andre halvparten drakk vanligvis lite. Etter en kaffestopp på 16 timer, ble testpersonene delt inn i to nye grupper. En gruppe fikk koffein, den andre fikk ikke.

Resultatene viste tydlig at de som vanligvis drakk mye kaffe og som fikk kaffe i testen, ikke hadde høyere konsentrasjon og fokus enn de som vanligvis drakk lite kaffe og heller ikke fikk det i testen.

Tidligere har professor Peter Rogers funnet ut at selv om kaffe kanskje ikke øker konsentrasjonen, så gjør koffein det lettere å holde seg våken ...

Kanskje på tide å kutte ned på morgenkaffen, med andre ord?

LES OGSÅ: Slik lager du iskaffe

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer