30 GRAM: Ifølge eksperten skriver produsentene at en porsjon er 30 gram for at det skal ut som om én porsjon av produktene gir lite kalorier og sukker.  Foto: VG
30 GRAM: Ifølge eksperten skriver produsentene at en porsjon er 30 gram for at det skal ut som om én porsjon av produktene gir lite kalorier og sukker. Foto: VG
Frokostblanding

Slik blir du «lurt» av porsjonsmerking på frokostblandingen

- Tror bransjen oppgir en liten porsjon for å gi inntrykk av at matvaren har færre kalorier, sier Forbrukerrådet.

KK.NO: Dersom du er en av dem som pleier å spise frokostblanding om morgenen, har du kanskje lurt på hvor mye du egentlig skal forsyne deg med?

På pakningen står det ofte at én porsjon tilsvarer 30 gram, men når man ser hvor lite 30 gram egentlig er, så kan det umulig være nok - eller?  

LES OGSÅ: Hvor stor er egentlig en porsjon?

30 gram er altfor lite  

Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, forteller at det ikke holder å spise porsjonstørrelsen som er oppgitt på frokostblandingene. 

- På frokostblandingene er en porsjon gjerne satt til 30 gram, noe som er litt forvirrende, for de fleste av oss spiser ganske mye mer enn dette til frokost, sier Lied til KK.no:

FROKOSTBLANDING - 1 PORSJON = 30 G?: På frokostblandingene står det at 30 gram tilsvarer én porsjon. På bildet ser du 30 gram - som så vidt dekker bunnen av skålen. Foto: Ronja Rognmo
FROKOSTBLANDING - 1 PORSJON = 30 G?: På frokostblandingene står det at 30 gram tilsvarer én porsjon. På bildet ser du 30 gram - som så vidt dekker bunnen av skålen. Foto: Ronja Rognmo Vis mer

- Hos oss anbefaler vi 40 gram, men det er til personer som skal ned i vekt. De som ikke trenger å passe vekten kan fint spise dobbelt så mye - altså 60 til 80 gram. 

Hvorfor er porsjonene som er oppgitt på frokostblandingene så små? 

- Det kan være fordi det skal se ut som om én porsjon av produktene gir lite kalorier og sukker, mens en reell porsjon gjerne gir det dobbelte av det som står oppført - for generelt er det jo en god del kalorier og sukker i frokostblandinger, sier hun.

LES OGSÅ: Yoghurten du bør velge til frokost

Måler porsjoner ut fra reference intake - men Forbrukerrådet advarer

Aysha Hussain, som er ernæringsfysiolog i Forbrukerrådet, forteller at frokostblandingprodusentene antagelig måler porsjonsstørrelsene ut fra «reference intake», tidligere kalt GDA (guideline daily amount), som tar utgangspunkt i energibehovet til en lite til lett aktiv kvinne.

- Siden det ikke finnes noen felles standard som fastsetter hvor mye fett, proteiner og karbohydrater som inngår i reference intake, kan bransjen selv bestemme hvilken sammensetning av næringsstoffer de vil gå ut ifra, og fritt velge hvor stor en «normal» porsjon er.  

- Dette skal i utgangspunktet være til hjelp for forbrukeren, men i og med at ikke alle forbrukere er referansekvinner og fordi en «normal porsjon» ikke er en fast størrelse, vil denne «normalporsjonen» ikke være rett for alle forbrukere, og mest sannsynlig heller ikke for en gjennomsnittlig kvinne. 

Tror du de prøver å «lure» oss til å tro at produktet er sunt?

FRUKT OG BÆR: Dersom du ønsker å gjøre frokostblandingen mer mettende anbefaler eksperten deg å toppe den med frukt, nøtter og bær. Foto: gmeviphoto - Fotolia
FRUKT OG BÆR: Dersom du ønsker å gjøre frokostblandingen mer mettende anbefaler eksperten deg å toppe den med frukt, nøtter og bær. Foto: gmeviphoto - Fotolia Vis mer

- Ja, vi tror at bransjen oppgir en liten porsjon for å gi inntrykk av at matvaren har færre kalorier, slik at den virker sunnere enn den egentlig er, sier hun. 

LES OGSÅ: Hva bør du velge til frokost?

Vil skape bevissthet rundt porsjonsstørrelser

Axel Heiberg-Andersen, som er kommunikasjonssjef hos frokostblandingprodusenten Nestlé, forteller at målet med porsjonsveiledningen er å hjelpe forbrukerne med å gjøre gode valg når det gjelder størrelse og mengde. 

- I Nestlé er vi opptatt av god merking av næringsinnhold i produktene, slik at forbrukerne kan ta kvalifiserte vurderinger om hva de spiser. 

- Vi har et globalt mål om å bidra til å endre tankegangen rundt hvor stor en porsjon skal være, og dette gjelder særlig innenfor matkategorier som inneholder mye energi, og der porsjonsstørrelsene har økt over tid.

Men er ikke 30 gram litt lite?

- For enkelte voksne kan 30 til 45 gram frokostblanding virke lite, men vi anbefaler at frokostblandingen skal inngå som en del av en balansert frokost, der for eksempel et knekkebrød, en banan og et glass juice vil være andre naturlige ingredienser - og dette er noe vi også kommuniserer aktivt på pakken, sier han. 

Ikke tydelig nok på pakken

At Nestlé kan ha tatt utgangspunkt i at frokostblandingen skal være en del av større måltid kan godt være, men ifølge Hussain i Forbrukerrådet kommer ikke dette tydelig nok fram på pakkene eller i markedsføringen.

- Mange spiser nok frokostblanding alene uten noe ved siden av og da blir porsjonsstørrelsen på pakken misvisende. Vi tror som sagt at de små porsjoner oppgis på pakningene for å få maten til å virke lavere på energi, fett og sukker enn den er.

- Siden produsentene selv kan velge størrelsen på sin standard-porsjon blir det også vanskeligere for forbrukerne å sammenligne ulike produkter, enn om man for eksempel hadde oppgitt næringsinnholdet per 100 gram matvare foran på pakken, sier hun. 

Ønsker du altså å finne den sunneste frokostblandingen ut fra næringsinnholdet - bør du heller se bak på pakken, hvor innholdet som oftest står oppført per 100 gram. 

FREMSTÅR SOM SUNNE: Mange frokostblandinger som ser sunne ut kan være proppfulle av sukker og fett. Foto: asclepio - Fotolia
FREMSTÅR SOM SUNNE: Mange frokostblandinger som ser sunne ut kan være proppfulle av sukker og fett. Foto: asclepio - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Lag din egen næringsrike müsli

Velg den med lite sukker og mye fiber 

Ønsker du å velge sunt til frokosten, så har Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog, noen gode tips til hva du bør se etter på innholdslisten:

- Mange av frokostblandingene på markedet inneholder mye sukker og fett, samt lite fiber.

– En bra kornblanding bør ha maksimalt 14 gram sukkerarter og minimum ti gram kostfiber per 100 gram. I tillegg bør du sjekke innholdet av mettet fett. Det bør ikke overstige to gram per 100 gram.

Hun minner om at også innholdet av fullkorn bør være høyt - minimum 55 prosent.

- De som får i seg en fiberrik frokost holder seg mettere utover dagen, og spiser mindre til neste måltid. Undersøkelser viser at en fiberrik frokost vil sørge for at blodsukkeret holder seg jevnere, enn hvis den ikke inneholder fiber. 

- Det vil bidra til mer overskudd, bedre konsentrasjon, mindre søtsug og mindre risiko for overspising, har hun tidligere fortalt. 

LES OGSÅ: Alt du bør vite om fiber

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Til forsiden