KLAGER DU MYE? Se hva du selv kan gjøre for bedre trivsel på jobb i denne saken. Foto: Getty Images/iStockphoto
KLAGER DU MYE? Se hva du selv kan gjøre for bedre trivsel på jobb i denne saken. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Lykke

Slik blir du lykkeligere på jobb

Her er de beste triksene og tipsene for å få det bedre på kontoret.

Vi tilbringer mer enn halve livet vårt der - da er det greit å ha noen grep for å bli lykkeligere på jobb. Stylelist.com presenterer 19 enkle grep for å få det litt greiere når du tjener penger til livets opphold.

Hvor lykkelig du er på arbeidsplassen din avhenger selvsagt av hvor godt du liker jobben din og kollegene dine. Men noe kan man gjøre selv også.

Gretchen Rubin, forfatter av bestselgeren «The Happiness Project» har kommet med 19 tips for hvordan arbeidsdagen din kan bli bedre. Noen få, små justeringer kan hjelpe både på humør og komfort. Passer ikke tipsene til akkurat din arbeidssituasjon, kan du forsøke å bruke strategiene slik de passer deg.

Arbeidsplassen din

1. Skygg for øynene med hånden når du sitter ved pulten din. Føles det ut som øynene slapper mer av med denne skyggen, har du det for lyst på kontorpulten din.

2. Bruk handsfree når du bruker telefonen. Det er bedre for arbeidsstillingen, og du kan vandre litt rundt. Litt fysisk aktivitet vil også gi energien din en boost.

Les også: Sitter du nær nok dataskjermen?

3. Rett deg opp i ryggen, og senk skuldrene.
- Hver gang jeg gjør det, føler jeg meg mer energisk og gladere, sier Rubin.

Forsøk også å bruke kaffepausen til trening.

4. Tenk over hyggefaktoren på pulten din. Har du en velorganisert plass, med permer og penneholdere? Kan du skaffe en stiligere lampe, en grønn plante og et bilde av noen du er glad i?

5. Få tak i en god kontorstol, og bruk tid til å justere den til din kropp og arbeidsstilling.

6. Bruk flere dataskjermer. Noen bruker to, andre tre. Det gjør at du kan ha flere sider oppe samtidig, og du sparer tid. Husk å sjekke lysstyrken på dem, slik at du ikke bader øynene i for skarpt lys.

7. Ikke ha godteri i skuffen. En håndfull nonstop om dagen, vil bety en del ekstra kilo du ikke trenger.

8. En gang i mellom bør du sette av nok tid til å rydde gjennom alle papirer som ligger løst i en haug. Du får en vidunderlig følelse av system og ro etterpå.

LES OGSÅ: Trening på kontoret

Dagen din

9. Prøv å aldri si «ja» over telefonen. Si heller «jeg ringer deg opp igjen». Når du snakker med noen, får du veldig lyst til å være imøtekommende og si ja med en gang, men du har lov til å tenke deg om litt først.

10. Ta deg av de vanskelige telefonsamtalene eller epostene så fort som mulig. Når du har gjort det, får du frigjort mye energi.

11. Hvis du skal si ja til mer ansvar, forestill deg at det er noe som skjer allerede neste uke. Da sier du ikke ja til noe bare fordi det er så langt fremme i tid at det virker overkommelig.

12. Vær ærlig med deg selv - hvordan bruker du tiden din? Du føler at du har altfor mye å gjøre, men jobber du virkelig hardt? Hvor mye tid bruker du på internettsurfing, skravling på telefonen eller ved kaffeautomaten? Leter du ofte etter ting du har forlagt, eller gjør du jobben andre skulle ha gjort?

13. Gå ut av kontoret minst en gang om dagen, og om mulig, gå en liten tur. Litt sol og aktivitet er bra for fokus, humør og sortering av tanker og oppgaver du har foran deg.

14. Selv om du ikke kan gå fra kontoret, ta en femminutter hver time. Studier viser at det gjør deg mer effektiv etterpå.

15. Ikke bli for sulten før du spiser.

16. Tillat deg selv å ignorere informasjon som ikke er viktig for deg.

17. Finn noen å spise lunsj med utenfor jobben minst en gang i uken.

18. Dette kan bære det vanskeligste tipset: Finn en måte å kontrollere all teknologien rundt deg så du ikke blir distrahert. Skru av epost-varsling, skru av telefonen. Sett en regel for hvor ofte du kan sjekke Facebook og nettaviser.

Teknologi er en god tjener, men en fæl leder. Lag dine egne grenser slik at du kan konsentrere deg når du må.

LES OGSÅ: Jobber du deg deprimert?

Et godt triks er effektivitetssprinter. Sett en tidsramme på 15 minutter, og jobb hardt. Etter de 15 minuttene kan du ta en pause.

19. Vær grei med kollegene dine. Det er det eneste riktige, og du kommer til å nyte godt av det. Dersom du er irritabel hele tiden, vil kollegene dine behandle deg med mindre tålmodighet, og vil være mindre hjelpsomme. Det vil bare forverre humøret ditt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: