TIDSOPTIMISTER: Ifølge eksperten er mye av grunnen til at vi blir stresset, at vi feilberegner hvor lang tid hver enkelt ting tar, vi legger rett og slett opp til et altfor tett program. Foto: Scanpix
TIDSOPTIMISTER: Ifølge eksperten er mye av grunnen til at vi blir stresset, at vi feilberegner hvor lang tid hver enkelt ting tar, vi legger rett og slett opp til et altfor tett program. Foto: Scanpix
Stress

Slik blir du mindre stresset

Slik får du hvilepulsen tilbake.

KK.NO: «Guud, jeg er så stressa!» hviner naboen.

Det kunne like gjerne vært meg. For helt ærlig nå: Har du noen gang svart smilende at du er «litt stressa nå» når noen spør hvordan du har det? Og har du ikke samtidig følt deg litt viktig? Ønsket? Ettertraktet?

- Travel er ikke suksess, trøtt er ikke vellykket. Folk bærer stress som en hedersbetegnelse, og det er det ikke, påpeker den irske coachen og forfatteren Judymay Murphy.

- Du tror du oser vellykkethet, men det du forteller omgivelsene dine når du har for mye å gjøre, er at du ikke har oversikt og ikke prioriterer deg selv og livet ditt. Vi kvinner må finne andre måter å kommunisere på.

LES OGSÅ: Så skadelig er stress i lengden

Vi er tidsoptimister

Men vi HAR jo mye å gjøre! Og det hodet er fullt av, renner som kjent munnen over med.

Rekker vi middag før fotballtrening? Leksehjelp etter middag, jobb etter kvelds? Klesvask, husvask, bursdagsgaver til helgen, nå KAN jeg ikke takke nei til den venninnekvelden en gang til!

- En av våre største utfordringer er at vi er tidsoptimister. Forskning viser at vi feilberegner tiden med opptil 40 prosent, forklarer Cecilie Thunem-Saanum.

Hun jobber med kommunikasjon og tidsbruk. Selv deler hun tiden mellom hjemmekontor, mann og to barn i Lillesand og oppdragsgivere over hele landet.

Hun er ofte travel, men aldri stressa.

- Travel er ikke det samme som stressa. Er du travel, er du selv med på å prioritere. Opplever du stress, mister du kontroll og oversikt over tiden din og de oppgavene du har foran deg. Stress er dels mangel på tid, men også mangel på kontroll. Det rakner litt.

- Vi planlegger oppgaver, men glemmer å estimere tiden hver oppgave faktisk tar, påpeker tidsbrukeksperten.

LES OGSÅ: Klarer du å si nei?

PRIORITERING: Å ikke bli stresset, handler mye om å lære seg å velge hva som er viktigst. Foto: NTB Scanpix
PRIORITERING: Å ikke bli stresset, handler mye om å lære seg å velge hva som er viktigst. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Travel, ikke stresset

Multitaskende som vi er, tenker vi at vi kan bruke tiden vår to ganger når vi gjør flere oppgaver samtidig. Men når multitaskingen omhandler noe som krever hjernekapasitet og tilstedeværelse, skjærer det seg.

Forskning viser nemlig at korttidshukommelsen vår bare kan lagre mellom fem og ni ting av gangen.

- Når du alltid kommer i mål med for mange oppgaver, er det fordi ting tar den tiden du gir dem. Du tyner tiden din, og det er da du kjenner på stresset. Jo mer du har å gjøre, jo mer får du jo gjort, påpeker Thunem-Saanum.

Ah, den deilige følelsen av å være effektiv! Men så skal det så lite til før godfølelsen erstattes av kaos.

- Om du føler på en positiv travelhet eller et negativt stress avhenger mye av om det du gjør er forankret i ditt eget verdihierarki. Er det du selv som styrer hvor mange oppgaver du har foran deg, eller er det andre? Vi har alle noen i livet vårt som prioriterer tiden vår for oss og forventer mye, sier Thunem-Saanum.

- I dag for eksempel, går ikke dagen min opp. Jeg har lagt opp til for mye, og vil ikke rekke over alt. Da er jeg nødt til å prioritere, og stille meg selv to spørsmål: Hva har størst verdi? Og hva får størst konsekvenser om jeg lar være?

LES OGSÅ: Klarer du ikke å stresse ned?

Prioriter tiden din

Disse to spørsmålene er ifølge tidsbrukeksperten den beste øvelsen vi trenger for å prioritere tiden vår. Selv velger hun bort alt som ikke er viktig på sånne dager. Hun svarer bare på mail som haster, hun tar bare telefonen når det er noe viktig.

- Jeg lærte det the hard way selv: Jeg satt høygravid i et kundemøte og hadde sagt at jeg hadde en legetime etter møtet. Men kunden var ivrig og ville ikke la meg gå, og jeg kom for sent til min siste svangerskapskontroll. Legen ble sint fordi jeg hadde tatt tiden hennes, men det jeg syntes var enda verre, var hvordan jeg hadde prioritert noen andre foran barnet i magen min.

- Etter det bestemte jeg meg for å være en som er til stede for dem jeg er sammen med, og dermed av og til vanskelig å få tak i for andre. Vi trenger ikke være så tilgjengelig hele tiden, påpeker hun.

- Jeg skulle gjerne ha svart alle som kontakter meg på Facebook etter et foredrag, jeg skulle gjerne ha stilt opp hver gang venninnene vil treffes. Men jeg kan ikke rekke over alt. I stedet har jeg et filter: Ringer de fra barnas skole svarer jeg alltid. Ringer kunden jeg skal holde foredrag for i morgen, svarer jeg. Det aller meste annet kan vente.

Men hun sier aldri blankt nei, et helt liv i servicebransjen har lært henne det. I stedet tilbyr hun et alternativ som er like bra. Og det kan du også!

Neste gang noen spør om du kan bake en kake til den sommeravslutningen? Gi dem et smil og svar vennlig og bestemt: Nei, men jeg kan kjøpe med meg en pakke is! Kom igjen, you can do it!

Og puuuust.

Til forsiden