BLI MYKERE: Hadde du klart å gjøre dette? I denne saken får du tips til hvordan du kan øke bevegeligheten din! Foto: blas - Fotolia
BLI MYKERE: Hadde du klart å gjøre dette? I denne saken får du tips til hvordan du kan øke bevegeligheten din! Foto: blas - FotoliaVis mer

Trening

Slik blir du mykere

Du må ikke bruke timevis på tøying og yoga. Og omega-3 kan hjelpe!

Et av de sikreste tegnene på at du begynner å bli «voksen», er når du merker på kroppen at den ikke er like bevegelig og myk lenger.

Tidligere kunne det å legge håndbaken ned i bakken - uten bøyde knær, være en relativt enkel sak.

Men etter hvert som lange dager foran pc-en og hverdagsstress medfører mindre fysisk aktivitet, kan stive ledd og kroppsdeler gjøre selv den enkleste knebøy til en heller pinlig opplevelse.

Spørsmålet er hvordan kan du mykne opp kroppen igjen, uten at du må bruke timevis på å tøye og trene yoga?






Omega-3 er bra for leddene

Jo, nøkkelen ligger - som med mye annet, i regelmessig fysisk aktivitet - og ikke minst - riktig kost.

Ifølge treningsekspert Helle Bornstein i Smart Trening, har nemlig et bestemt næringsstoff vist seg å være svært nyttig for å øke bevegeligheten i leddene.

- Omega-3 har vist seg å ha en gunstig effekt på leddene. Derfor er omega-3 et tilskudd alle bør ta, i tillegg til D-vitaminer, sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Å tøye før løpeturen har ingen effekt

EKSPERTEN: Helle Bornstein er treningsekspert med mangs års erfaring, og gründer av Smart Trening.  Foto: Astrid Waller/KK
EKSPERTEN: Helle Bornstein er treningsekspert med mangs års erfaring, og gründer av Smart Trening. Foto: Astrid Waller/KK Vis mer

Tren bevegelighet






Ifølge Helle er også en eller annen form for bevegelighetstrening alfa og omega for å bli mykere.

- Skal du bli god på noe, bør du øve jevnlig. Enten du ønsker å bli sterkere, eller mykere. Å få økt bevegelighet krever at du jevnlig trener bevegelighet. Helst 2-3 ganger i uka, eller at du gjør noen få enkle øvelser hver dag, forklarer hun.

Med bevegelighet mener treningseksperten følgende:

- Bevegelighet defineres som evnen til bevegelsesutslag i ledd eller leddkjeder. Hvor god bevegelighet som er nødvendig kommer an på hva du trenger det til. Det er ulike krav til bevegelighet for en toppidrettsutøver og mannen eller kvinnen i gata, sier Bornstein:

- For folk flest er det viktig å ha god nok bevegelighet til at man klarer å bevege seg på en funksjonell måte i hverdagen. Det vil si å klare å knyte skolissa uten å måtte bøye seg. Kunne sette seg ned på hælene og reise seg opp igjen uten å måtte støtte seg på noe, eller ha god nok bevegelighet i eksempelvis hofteleddbøyeren, så man unngår ryggplage (den blir ofte stram ved mye stillesittende arbeid).

LES OGSÅ: Slik kan du trene vekk stiv nakke

SMERTEFULLT:Prøver du å nå bakken, men får det rett og slett ikke til? Slapp av, du er ikke alene...Stivere muskler, kroppsdeler og ledd er et naturlig resultat av mindre fysisk aktivitet og lange dager foran pc.  Foto: Jürgen Fälchle - Fotolia
SMERTEFULLT:Prøver du å nå bakken, men får det rett og slett ikke til? Slapp av, du er ikke alene...Stivere muskler, kroppsdeler og ledd er et naturlig resultat av mindre fysisk aktivitet og lange dager foran pc. Foto: Jürgen Fälchle - Fotolia Vis mer

Kombiner med styrketrening

Ifølge Helle kan det, dersom målet ditt er å bli mykere, være lurt å legge til litt bevegelighetstrening/øvelser i styrkeprogrammet ditt.






- Jeg liker å legge inn bevegelighetstrening i styrketreningen min, i stedet for å tøye etter trening. Jeg gjør noen øvelser med stort leddutslag, altså funksjonelle øvelser - som for eksempel dype knebøy med litt mindre vekter, sier hun:

- Eller så kan du gjøre strake markløft på ett bein av gangen og fokusere på å få en god strekk bak på låret. Avslutt øvelsen med å gjøre noen repetisjoner uten vekter, og tilslutt tøy statisk ved å holde strekken mens du prøver å slappe av. Flies er også en god øvelse for å vedlikeholde bevegeligheten i brystmuskulaturen, fordi du jobber med stort leddutslag og får en god strekk i brystet under øvelsen.

LES OGSÅ: Slik unngår du skader når du trener

SPAGATEN: Er ikke målet med bevegelighetstrening - målet er at du skal få en velfungerende kropp. Foto: Amelia Fox - Fotolia
SPAGATEN: Er ikke målet med bevegelighetstrening - målet er at du skal få en velfungerende kropp. Foto: Amelia Fox - Fotolia Vis mer

- Handler ikke om å komme i spagaten

Eksperten påpeker også at det er viktig å huske på at det å være myk, eller bevegelig, ikke nødvendigvis handler om å kunne ta i bakken, eller gå i spagaten.






- Det handler ikke om å gå i spagaten, men å klare å bøye seg uten å få vondt og snøre på seg skoene. Det er en egen frihet i å være bevegelig, forklarer Bornstein:

- Husk også at det er viktig å balansere styrke med bevegelighet. Fokuserer du kun på en av delene vil det bli en ubalanse i muskulaturen og du kan bli sterk og stram eller veldig fleksibel men svak.

LES OGSÅ: Du trenger ikke være myk for å få til dette

NOK OMEGA-3: Omega-3 har vist seg å være bra for leddene dine. Sørg derfor for å få i deg nok fet fisk, eller tilskudd, dersom du ønsker å bli mykere.  Foto: Thinkstock.com
NOK OMEGA-3: Omega-3 har vist seg å være bra for leddene dine. Sørg derfor for å få i deg nok fet fisk, eller tilskudd, dersom du ønsker å bli mykere. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: