GOD GRILL: Du kan kose deg med grillmat hele uka om du velger de sunne alternativene. Foto: Colourbox
GOD GRILL: Du kan kose deg med grillmat hele uka om du velger de sunne alternativene. Foto: Colourbox Vis mer

Grillmat

Slik blir grillmaten sunnere

Du kan fint kose deg med grillmat i sommer om du følger disse rådene.

Publisert
Sommeren er den store grillsesongen. Hver gang været er bra nok, fyrer vi nordmenn opp grillen og spiser "al fresco" - enten på balkongen, i hagen eller i nærmeste park.

Det finnes ingenting som er deiligere enn å spise god grillmat i solskinnet. Og solskinn, det håper vi det vil bli mye av denne sommeren.

Hvis ønsket blir oppfylt, kan det kanskje bli litt VEL mye grillmat på oss i sommer. Og det er ikke spesielt bra, for grillmat kan være ganske kraftig kost, eller?

LES OGSÅ: Slik gjør du tacoen sunnere

Neida, ikke nødvendigvis. Du kan fint kose deg med grillmat hver eneste dag, bare du følger rådene fra Rannveig Førland og Kari H. Bugge i Grete Roede. Det skal ikke mer til!

Rent kjøtt er tingen

Pleier du å kjøpe pølser, flintstek og grillribber når du skal grille? Dropp det. Det er mye sunnere å spise renskåret kjøtt som kyllingfileter og indrefilét av svin eller okse, for eksempel. Sommerkoteletter er greie, men ganske salte, og hold deg unna fettranden. Et godt råd er å alltid skjære bort det synlige fettet på kjøttstykker. Skal du ha hamburgere, så lag dem selv av karbonadedeig eller kjøttdeig av svin eller kylling.

Rent kjøtt og grønnsaker gjør seg best å grillen. Foto: Colourbox
Rent kjøtt og grønnsaker gjør seg best å grillen. Foto: Colourbox Vis mer
Det beste med å grille? At typen din gjør jobben! Foto: Colourbox
Det beste med å grille? At typen din gjør jobben! Foto: Colourbox Vis mer
Bakt potet er bedre enn potetsalat, men pass på fyllet. Bruk yoghurt i stedet for smør eller rømme. Foto: Colourbox
Bakt potet er bedre enn potetsalat, men pass på fyllet. Bruk yoghurt i stedet for smør eller rømme. Foto: Colourbox Vis mer

Unn deg pølser - innimellom

Er pølser helt uaktuelt? Neida. Det er lov å kose seg med pølser, men du bør ikke spise for mye av det. Velg i så fall magre pølser, eller kylling- og kalkunpølser. Se på pakken hvor mye kjøtt pølsene faktisk inneholder, og sjekk også fettinholdet. Jo mer kjøtt og mindre fett, jo bedre. Og skal du først ha pølser, kan du bruke så mye ketchup du vil.

Blir det mye alkohol i grillsesongen? Det skal mindre til å kategoriseres som en storforbruker enn du tror. Se bare her!








Grill fisk

Mange tenker automatisk på kjøtt når de tenker på grillmat. Men fisk er et glimrende alternativ. Fisk som ørret og laks inneholder dessuten mye av fettet som er bra for deg. Tunfiskfilet er veldig godt, og ferdigstekt på bare et par minutter. Hvit fisk fungerer også fint. Enten kan du grille fisken i folie, eller du kan skaffe deg en grillrist. Husk at du også kan slenge fiskekarbonader på grillen - det liker unger også. Lag en yoghurtdressing med sylteagurk til fiskeburgerne, det passer veldig godt til.

Dropp potetsalaten

Det er som regel tilbehøret trekker opp når du griller. En potetsalat kjøpt i butikken inneholder mye fett. Bakte poteter er bedre, men tar selvsagt lang tid å få ferdig. Småpoteter er et bra alternativ. Pensle dem med olivenolje, pakk dem inn i folie og legg dem på grillen. Alternativt kan du lage din egen potetsalat med yoghurt i stedet for majones eller rømme. Du kan også vende de kokte potetbitene i en god olivenolje som er smakstilsatt med urter, salt og pepper.

Grill grønnsaker

Deilige, fargerike grønnsaker setter en spiss på måltidet, og er dessuten veldig sunt. Kutt opp i passelig store biter, og pensle med olivenolje. Krydre slik du vil, og pakk inn i folie. Paprika, løk og squash er noen av grønnsakene som ikke tar så lang tid å få ferdige. Gulrøtter, kålrot og brokkoli tar noe lenger tid.

Vær forøvrig obs på at du ikke griller så maten blir brent - for å spise brent mat er skadelig for deg.

Ok med maiskolber

Grillede maiskolber er kjempegodt, men her kan du falle i en felle hvis du guffer på med mye smør. I stedet kan du pensle på smør, og heller bruke en yoghurtsaus med gode krydder som tilbehør. Men spiser du bare en halv maiskolbe, så kos deg med smør som du pleier. Litt kos må være lov!

Sunne sauser

Som nevnt er det gjerne når det gjelder tilbehør at vi går på en smell. Rømme, smør og majones er ikke de beste følgesvennene for grillmaten. I stedet bør du lage sauser og diper med mindre fettinhold. Bytt ut smøret med lettmargarin. Bytt ut rømme eller creme fraiche med yoghurt - matyoghurt eller gresk yoghurt har en passe tykk konsistens. Yoghurt naturell har minst fett, men er litt rennende. Krydre med finhakkede urter, hvitøk, chili (som er bra for forbrenningen og svekker apetitten)... slipp fantasien løs!

LES OGSÅ: Fem triks som kutter fettet uten at du merker det

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer