Havregrøt

Slik blir havregrøten enda sunnere

Reduserer kolesterolet, hjelper deg ned i vekt og senker risikoen for hjertesykdommer.

TILFØR PROTEINER OG ANTIOKSIDANTER: Det vil gi deg mye mer overskudd, stagge småsulten og redusere risikoen for blant annet hjertesykdommer.  Foto: Thinkstock.com
TILFØR PROTEINER OG ANTIOKSIDANTER: Det vil gi deg mye mer overskudd, stagge småsulten og redusere risikoen for blant annet hjertesykdommer. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvis du ønsker en frokost som gir deg energi, øker ytelsen og kan senke kolesterolet, er det vanskelig å finne noe bedre enn havregrøt. Studier har til og med vist at havregrøt faktisk kan være svaret på hva som bidrar til å kurerer fyllesyken.Men du kan faktisk gjøre havregrøt-frokosten enda mer fordelaktige ved å tilføre noen ekstra ingredienser, skriver LiveStrong.com.LES OGSÅ: Smaksbomben som også er supersunnEn av de beste frokostene som finnesHva du spiser til frokost vil direkte påvirke hjernefunksjonen din. Havregrøt inneholder mye fiber, bidrar til å bedre fordøyelsen og kan i tillegg gi deg større fokus og konsentrasjon gjennom hele dagen. Frokostblandinger som er tilsatt sukker, vil imidlertid gi deg en liten opptur av energi, før du krasjlander kort tid etterpå. Da vil det ofte følge en sultfølelse og slapphet.Havregrøt derimot, vil sette i gang kroppen slik at at du kan holde deg sunn hele dagen. Etter frokost vil kroppens stoffskifte være på sitt beste og sørge for at blodsukkeret holder seg stabilt under neste måltid. At blodsukkeret er stabilt, er en viktig nøkkel for seg som ønsker å gå ned i vekt. Når du skal spise lunsj, det føre til at du tar opp flere karbohydrater og lagrer dem som energi i musklene og leveren i form av glykogen, som er spesielt aktuelt for idrettsutøvere før en hard økt. LES OGSÅ: Slik unngår du kjedelig havregrøtOpprader med proteinerFrokosten din har som regel størst fokus på karbohydrater, men ved å tilsette en kilde til proteiner - som gresk yoghurt, eggerøre eller proteinpulver, vil du få tre ekstra fordeler: 1. Senk stress og bygg musklerKroppen din bruker proteiner for å bygge seg opp igjen når du sover, så det er behov for påfyll når du våkner opp igjen. Bare 20-30 gram er nok for å skru på bryteren som bygger muskler i kroppen. Morningen er et spesielt godt tidspunkt for å sette i gang denne prosessen, ettersom nivåene av stresshormonet kortisol pleier å være høyere på dette tidspunket. 2. Gjør bedre valgEn studie utført ved University of Kansas Medical Center viste at det skjer en overraskende forandring i hjernen vår når frokosten inneholder mer proteiner. I et mindre eksperiment viste det seg at personene som spiste en proteinrik frokost hadde mindre aktivitet i det området av hjernen der du ofte gir deg selv belønning i form av mat for god innsats. Disse endringen skjedde flere timer etter frokost, som betyr at frokosten hjelper deg gjennom hele dagen. LES OGSÅ: Derfor er du sugen på usunn mat3. Gjør deg mer mettProteiner bidra til å holde deg mett ved å kontrollere blodsukkeret og stimulere hormonet kolecystokinin (CCK), som forteller hjernen din når du er mett. Dette er spesielt fordelaktig for de som ønsker å gå ned i vekt. Forskere ved Purdue Universitet fant ut at personer på diett som spiste proteiner til frokost, ble mye mer mette av en proteinrik frokost enn andre måltider. LES OGSÅ: Frokosten som gir deg flott hudTilfør mer antioksidanterDet siste trikset som garanterer at frokosten din blir en vinner, er å tilføre antioksidanter, og en av de beste kildene til det er blåbær. Tilfør antioksidant-bomben blåbærAntioksidantene i disse små, blå dropsene underbygger effekten til protein ved å forbedre kroppens evne til å lagre og behandle karbohydrater. Blåbær har også en kraftfull effekt sammen med havregryn på grunn av fiberet. Sammen har de evnen til å redusere kolesterol i blodet og redusere risikoen for hjertesykdom. Forskning viser også at et daglig inntak av blåbær kan hjelpe på blodtrykket, som også er en årsak til hjertesykdommer. Selv om en bolle med havregrøt om morgenen vil gi deg en ypperlig start på dagen, er det derfor god grunn til å ta med litt blåbær. LES OGSÅ: Dropper du kveldsmaten?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer