SØTE SYNDER: Jula er ikke tiden å slanke seg, men du kan ta grep for  gjøre julekakene litt snillere for kroppen. Foto: Colourbox
SØTE SYNDER: Jula er ikke tiden å slanke seg, men du kan ta grep for gjøre julekakene litt snillere for kroppen. Foto: Colourbox Vis mer

Baking

Slik blir julebaksten litt sunnere

Du kan gjøre godsakene en god del gunstigere med disse triksene.

Står julebaksten for tur? Kunne du tenke deg å lage kaker som er litt sunnere i år?

Jula er tid for kos, men det kan bli vel mye av det gode med tanke på at vi spiser mektig julemat som ribbe, pinnekjøtt og medisterkaker, og avslutter med deilige desserter som multekrem, riskrem eller karamellpudding.

Hvis vi topper dette med godis og småkaker er det ikke så rart om livmålet øker, for det tar overraskende kort tid fra kaloriene inntas til de legger seg rundt livet.






Kutt ned på sukkeret

Å kutte ned på noe av sukkeret i oppskriften er en veldig enkel måte å gjøre baksten mindre kaloririk. Du kan som regel kutte opptil 20 prosent uten at det merkes på smaken.

Vær bare obs på at om du kutter mer, bør du øke væskemengden i oppskriften litt, for sukker er med på å gjøre baksten saftig. Mer væske kompenserer for dette.

Et annet triks er å bruke mindre eggehvite, for stivelsen i eggenhviten kan gjøre kaken tørrere om sukkermengden reduseres. Dette gjør du ved å sile av litt av eggehviten før du har eggene oppi røra.

SETT I GANG: Hjemmebakst er best, og nå kan du triksene som gjør kakene sunnere. Foto: Colourbox
SETT I GANG: Hjemmebakst er best, og nå kan du triksene som gjør kakene sunnere. Foto: Colourbox Vis mer

Mindre usunt fett

På samme måte som du kutter i sukkerbruken, kan du som oftest også redusere smørmengden med 10-20 prosent. Igjen bør væskemengde økes og noe eggehvite fjernes om du vil kutte mer enn dette.

Noen type kaker kan dessuten fint bakes med flytende margarin, som inneholder mer enumettet og flerumettet fett, og dermed er sunnere enn smør. Så lenge deigen ikke skal kjevles eller trilles så mye, kan du som regel bruke flytende margarin i stedet.

Husk bare at 90 gram flytende margarin tilsvarer 100 gram smør, så reduser mengden med 10 prosent om du bytter ut smør med flytende margarin. Vær også obs på at flytende margarin ikke er like salt som smør, så om du vil ha det lille snevet av saltsmak i baksten bør du tilsette et knivsodd salt i røra.

Smultringer er jo en «versting» når det kommer til julebakst. Men du ha smultringer til jul, så er et hett tips å steke dem i solsikkeolje i stedet for smultfett.



JA-SNACKS: Nøtter er en sunn variant av julesnacksen. Foto: All Over Press
JA-SNACKS: Nøtter er en sunn variant av julesnacksen. Foto: All Over Press Vis mer

Bake uten sukker?

Kanskje du ønsker å droppe sukkeret helt? Det kan gjøres hvis du bruker andre type søtningsstoffer. Sukrin eller stevia er to typer som gjerne brukes.

Sukrin oppfører seg mer eller mindre som sukker, men vær obs på at om sukker utgjør mer enn 20 prosent av ingrediensene i oppskriften, bør du blande sukker og sukrin 50/50. Gjærbakst hever seg ikke like godt og raskt hvis du bare bruker sukrin i deigen, så ha i minst en spiseskje vanlig sukker for å få fart på deigen.

Du finner forøvrig oppskrifter på sunnere julekaker som de syv slagene, pepperkaker, marsipan og brente mandler hos Funksjonell Mat. Sjekk også denne testen på DinSide.no, der sju slag bakt uten sukker blir testet på smak.

Stevia er ekstremt mye søtere enn sukker, så du trenger veldig lite for å få nok søtsmak på baksten. Derfor bør du ikke bruke stevia annet enn i oppskrifter som er tilpasset dette søtningsstoffet. her må du nesten finne egne oppskrifter. Les mer om stevia her.

LES OGSÅ: Få perfekt bakst uten sukker



Den sunneste julesnacksen

Det er ingen overraskelse hva du bør gå for om du vil begrense inntaket av julens verste kaloribomber: Nøtter og frukt.

Både nøtter og frukt som klementiner, epler og kiwi inneholder en rekke mineraler og vitaminer krooppen din har godt av.

Riktignok er det mye fett i nøtter, men det er uansett sunnere fett enn det du finner i småkaker og godis. Sjekk forresten hvilke nøtter som er sunnest i denne saken.

MED MÅTE: Uansett hvordan kakene bakes - Ikke fråtse uhemmet, men nyt i passe doser. Foto: Colourbox
MED MÅTE: Uansett hvordan kakene bakes - Ikke fråtse uhemmet, men nyt i passe doser. Foto: Colourbox Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: