<strong>DIAGONAL STROPP ER BEST:</strong> Tim Hutchful, kiropraktor i the British Chiropractic Association, anbefaler deg å bruke en veske med stropper som krysser kroppen diagonalt, slik at du får balansert vekten du bærer. Stroppene bør helst også være brede (bredere enn på bildet).  Foto: Tone Ruud Engen
DIAGONAL STROPP ER BEST: Tim Hutchful, kiropraktor i the British Chiropractic Association, anbefaler deg å bruke en veske med stropper som krysser kroppen diagonalt, slik at du får balansert vekten du bærer. Stroppene bør helst også være brede (bredere enn på bildet). Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

Vesker

Slik bør du bære veska di

Tunge vesker på skulderen kan føre til slitasjegikt.

Publisert
Sist oppdatert
Vesken er en av de absolutt mest populære accessoirene vi kvinner har, og det er også den ene tingen vi drasser med oss hvor enn vi går, hver eneste dag.

Fordelene med å bære rundt på en stor veske er mange. Store, vakre vesker er supertrendy, og de kan romme alt du trenger – ekstra sminke, vannflaske, mobillader, bøker og kanskje litt treningstøy.

Men er du én av dem som har brukt mye penger på å skaffe deg den siste «it»-vesken, og sprader fornøyd rundt med alt stæsjet ditt på skulderen, bør du være oppmerksom.

Studier viser nemlig at vesken kan være skadelig for helsen din, og ikke bare på grunn av de mange bakteriene som florerer oppi der.

Les også: Vesken inneholder skjulte helsefarer

Veier like mye som en baby

Vår favorittverktøykasse veier i gjennomsnitt hele 3,2 kilo, og en studie vi i KK.no tidligere har omtalt rapporterte at hele 70 prosent av 1000 kvinnelige deltagere regelmessig opplevde smerte forårsaket av for tunge vesker.

De tre vanligste problemområdene er skuldrene (68 prosent), nakken (35 prosent) og armene (28 prosent), og bærer du på en tung veske og tripper rundt i høye hæler risikerer du å gjøre skadene enda verre, skriver Daily Mail (EKSTERN LENKE).

- Det å bære rundt på en tung veske har en enorm innvirkning på holdningen og bevegelsen din. Selv om du kanskje ikke merker det vil kroppen på dramatisk vis føye seg etter vekten og kompensere. Denne effekten er enda større når du går i høye hæler, sier fysioterapeut Russell Stocker.

Les også: Dette sier vesken din om deg

De vanligste skadene:


Skuldre og rygg – kan føre til slitasjegikt

- Skulderen som bærer den tunge børen blir rotert bakover og heist opp hele tiden. Dette påvirker musklene som ligger i øverste del av ryggen, skulderbladene og de musklene som støtter opp om ryggraden. De vil slite og du kan etter hvert oppleve å få krampe, sier Russell.

Ortoped Leon Creaney forklarer at en tung bør kan føre til at disse musklene blir overanstrengt og dermed ikke klarer å holde ryggraden «oppe» på riktig måte.

- Slitne muskler klarer ikke holde ryggraden oppe på riktig måte, så du vil få en dårlig holdning hvor ryggen og skuldrene bøyer seg, sier han.

Over lengre tid kan dette, i verste fall, føre til smertefull gikt i fasettleddene, som er bitte små ledd som ligger langs ryggraden på begge sider. Ryggsøylen og ryggvirvlene kan også bli påvirket.

- Den siden av kroppen som ikke bærer vesken lener seg automatisk vekk fra den andre, noe som fører til at du bøyer nedre del av ryggen på denne siden, mens du strekker den andre. Dette fører til at ryggsøylen presses sammen og sliter på ryggvirvlene, forklarer Russell.

Å bære en tung veske kan, over tid, også medføre skiveprolaps (som betyr at brusk mellom virvelskivene i ryggraden har falt fram ute av sin normale stilling slik at det kan bli trykk på en nerverot og/eller ryggmargen).

- Dette kan være svært smertefullt og til og med føre til at du må operere. Å bære en tung bør på én side kan også føre til at nervene blir irritert og muligens føre til isjialgi (smerte i isjiasnerven – en av kroppens lengste nerver som går fra korsryggen, ned gjennom bekkenet, ned langs baksiden av låret, og deler seg i to greiner ved kneet. Den ender opp i tærne), noe som fører til smerte i rumpe og lår, sier Creaney.

Les også: Derfor har du vondt i ryggen

Nakken

Når du bærer en veske vil nakken din automatisk lene seg vekk fra vekten for å hjelpe til med å løfte og balansere. Dette skaper spenninger på den bærende siden av nakken og trykk på den motsatte siden.

- Det å strekke nakken øker avstanden mellom nakke og skuldre, forklarer Russell.

Problemet er at dette er stedet hvor en gruppe nerver samles (for å forme Plexus brachialis – et nettverk av nerverøtter som kommer fra åpninger i ryggmargskanalen) før de leder ut i armen. Belastningen på dette punket kan føre til nakkesmerte og betennelse i musklene.

- Over tid kan dette lede til et «akutt problem» - musklene kan få krampetrekningen, noe som kan føre til begrenset bevegelse og smerte, sier Russell.

Les også: Bli kvitt hodepinen på 120 sekunder

Armer

Armen som bærer vesken holder seg veldig statisk når du går, dette for å hjelpe til med å holde børen stabil og balansert.

- Dette er ganske annerledes fra de naturlig, svingende bevegelsene vi pleier å ha når vi går. Uten den normale armsvingningen, som blir brukt som balanse, kan dette føre til at du blir litt ustabil, noe som også betyr at det krever mer å få beveget seg fremover, sier Russell.

Nervene i armene kan også bli irritert som følge av overanstrengelse, noe som kan føre til kroniske smerter.

Les også: Slik får du singlet-armer på en halvtime

Hofter og bein

- Det å bære en tung veske eller bag får deg til å gå på en annen måte, og endrer måten skjelettet holder seg oppe på, noe som kan føre til problemer og smerte, sier Russell.

Jo tyngere vesken er, desto mer trykk blir det på leddene i beina. Over en lengre tid kan dette presset på knærne gjøre at de slites ut og medføre leddproblemer.

- Med en tyngre veske tar du også kortere skritt – noe kroppen automatisk gjør for å bedre kunne kontrollere den tungen vekten samtidig som den holder seg oppreist, sier Russell.

Les også: Ryggsekken er tilbake

Ikke fortvil - slik bærer du vesken «riktig»

Tidligere undersøkelser har vist at hele 1 av 5 kvinner er bekymret over mulige skader i fremtiden. Likevel nekter flesteparten å gi slipp på vesken for helsens skyld.

Har du nettopp brukt en liten formue på å kjøpe deg den nyeste trend-varianten, er ikke dét så rart, og heldigvis finnes det grep du kan ta for å forhindre at vesken gir deg problemer.

Den aller enkleste er, «dessverre», å droppe og bære rundt på alt favorittstæsjet.

- Forøkt å begrens vekten og distribuer den når du bærer vesken din. Hvis du ikke vil ha tingene i en ryggsekk, som er det beste, så vurder å dele opp eiendelene dine i to vesker, sier Russell.

Dersom tanken på to vesker blir i overkant mye for deg, kan du fortsette med den ene, så fremt du regelmessig bytter bærearm.

- Når du bærer en veske, så gjør det for så kort tid som mulig og bytt side regelmessig. Da gir du musklene på hver side mulighet til å hvile, sier Creaney.

Les også: Bærer du vesken din riktig?

Velg en diagonal variant

En veske med brede stopper vil også fordele belastningen bedre over skulderen.

- Vekten bør holdes så nær bekkenet som mulig, da det er her mesteparten av vekten og balansen vår er sentrert. Derfor vil en rumpetaske også være ideell, selv om det kanskje ikke er like trendy, sier Creaney.

Tim Hutchful, kiropraktor i the British Chiropractic Association, anbefaler deg å bruke en veske med stropper som krysser kroppen diagonalt, slik at du får balansert vekten.

- Stroppene bør også være så korte som mulig, slik at vesken holdes tett mot kroppen din og ikke svinger. Lange stropper vil føre til at vesken beveger seg mye når du går og slår inn mot hofter, rygg og knær. Bærer du en laptop bør du også bruke en veske som har ryggsekk-design, sier han.

En stor clutchveske er heller ikke bedre enn en vanlig skulderveske, da en tung clutch kan føre til overanstrengelse av biceps.

- Det å overanstrenge biceps i en lengre periode, særlig når du holder armen i en 90-graders vinkel, kan føre til smerte i armene, forklarer Hutchful.

Skal du ut på reise og vurderer hva slags bagasje du skal ta med deg, anbefaler ekspertene deg å bruke en trillekoffert.

- Det beste rådet vil være å bruke en liten trillekoffert i stedet for en bag, slik at du kan dra kofferten bak deg, sier Russell.

Andre tips:

Sørg for veskebalanse

  • 1. Velg den letteste veska. Noen av typene i salg er tunge før du legger noe i dem, de har metallkjeder, dekor og er laget av tykt, tungt skinn.

  • 2. Hovedregelen er at veska ikke skal veie mer enn ti prosent av kroppsvekten din, det er altså smertegrensen. Gå jevnlig gjennom innholdet i veska og ta ut det som er unødvendig. Du vet at du bærer rundt på mye skrot, det gjør alle kvinner.

  • 3. Sørg for å bære veska riktig. Veksle på hvilken skulder den henger på, da skjevsliter du ikke ryggen. Eventuelt kan du vurdere å bruke to like tunge vesker, én på hver skulder.

    Les også: 32 lekre vårvesker (men husk å ikke ha for mye i dem!)

    22. mars 2011: Etter innspill fra en oppmerksom leser har vi gjort noen endringer i denne artikkelen. Gikttypen leddgikt er nå rettet til slitasjegikt.

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer