KOKTE GULRØTTER: Når du kutter opp og koker gulrøttene, frigjøres vitaminene og antioksidantene i grønnsaken.  Foto: All Over Press
KOKTE GULRØTTER: Når du kutter opp og koker gulrøttene, frigjøres vitaminene og antioksidantene i grønnsaken. Foto: All Over Press Vis mer

Gulrot

Slik bør du spise gulrøttene

Det er faktisk mulig du gjør noe feil.

Publisert

KK.NO: Norske rotgrønnsaker hører høsten og vinteren til, og for mange blir det hyppige middager med grønnsakssupper og rotmos.

Gulrot er blant de sunneste grønnsakene vi har, og den passer ypperlig som tilbehør til både hverdagsmiddager og festmiddager.

Men, visste du at hvordan du tilbereder den påvirker innholdet av næringsstoffer?

LES OGSÅ: Så mye brokkoli bør du spise

Betakaroten og vitamin A

Som grønnsaker flest, inneholder gulrøtter lite kalorier.

En middels stor gulrot gir deg cirka 25 kalorier, og 100 gram gulrøtter 36 kalorier, ifølge Matvaretabellen. Altså ikke all verden å snakke om.

GULROTSUPPE: Koker du gulrøttene, frigjøres hele tre ganger så mye av antioksidantene. Foto: All Over Press
GULROTSUPPE: Koker du gulrøttene, frigjøres hele tre ganger så mye av antioksidantene. Foto: All Over Press Vis mer

Det den oransje saken imidlertid inneholder mye av, er vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Gulroten er spesielt rik på betakaroten, som omdannes til vitamin A i kroppen. Dette vitaminet er supert for hudens cellefornyelse og er vist å kunne ha en foryngende effekt på huden. Vitamin A er dessuten viktig for synet ditt.

Grønnsaken inneholder også godt med blant annet mineralet kalium, og i tillegg rikelig med fiber.

RASPET: Husk at det viktigste er å spise gulroten slik du synes den smaker best! Foto: All Over Press
RASPET: Husk at det viktigste er å spise gulroten slik du synes den smaker best! Foto: All Over Press Vis mer

Fiberinnholdet gjør at du holder deg mett lenger, det er bra for fordøyelsen din og bidrar til å balansere blodsukkeret ditt.

LES OGSÅ: Spis mer grønt og lilla

Trippel dose antioksidanter

Bare for å ha det klart, gulrøtter er sunt uansett om du spiser dem rå, stekt, dampet, bakt eller kokt.

Når det er sagt, så er det slik at du ikke får i deg maksimalt av gulrotens næringsstoffer om du spiser den rå.

– Mange av de vitaminene vi får ned i magen når vi tygger oss gjennom en hel gulrot, passerer rett gjennom systemet, uten vi får glede av dem, har Lars Porskjær Christensen tidligere fortalt ifølge Forskning.no.

Han er forsker på plantefysiologi og bioaktive stoffer ved Syddansk Universitet.

Kroppen klarer nemlig ikke å ta opp alle vitaminene som finnes i frukt og grønnsaker, når vi spiser dem ubearbeidet.

Koker eller moser du imidlertid gulroten, frigjøres større mengder vitaminer, faktisk så inneholder kokte og moste gulrøtter tre ganger så mye antioksidanter som rå gulrøtter, ifølge Frukt.no.

– Etter en tur i blenderen vil de mest fettoppløselige av vitaminene faktisk bli tatt opp allerede i munnhulen, sier Christensen.

LES OGSÅ: Frosne grønnsaker kan være bedre

RØTTENE KAN SPISES: Kanskje ikke så godt rått, men prøv det i grønnsakssuppen! Foto: All Over Press
RØTTENE KAN SPISES: Kanskje ikke så godt rått, men prøv det i grønnsakssuppen! Foto: All Over Press Vis mer

Ikke kast stilken!

Det er imidlertid ikke bare selve gulroten som er sunn å spise. Du kan med fordel også spise stilken.

Det friser kanskje ikke når du spiser den rå, men prøv å ta den med neste gang du skal blende, stavmikse eller finhakke grønnsaken.

Ifølge matskribenten Susan Sampson i Huffington Post, skal nemlig stilken være en vel så god kilde til alle de sunne vitaminene og mineralene, som selve gulroten.

Smaken på stilken er ifølge henne bitter og urteaktig, litt som stangselleri, og kan derfor passe godt i for eksempel supper.
 
Koker du opp hele gulroten, har dessuten en studie utført ved Newcastle University vist at kroppen tar opp 25 prosent mer av det kreftforebyggende stoffet falcarinol.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer