Vitaminer

Slik bør du ta vitaminene dine

Morgen eller kveld, med eller uten mat? Her er svaret.

ENKELTE SKAL INNTAS MED MAT: Det er ikke så farlig når på døgnet du tar vitaminene dine, men du bør imidlertid merke deg hvilke som skal inntas med mat. Foto: Panther Media
ENKELTE SKAL INNTAS MED MAT: Det er ikke så farlig når på døgnet du tar vitaminene dine, men du bør imidlertid merke deg hvilke som skal inntas med mat. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vitaminene kommer som oftest ikke sammen med noen bruksanvisning, og man skulle ikke tro at det var nødvendig heller.

Men vitamininntak kan ofte oppleves litt avansert likevel. Spesielt når og hvordan du helst bør ta dem.

Kan det påvirke effekten av dem?

LES OGSÅ: Ikke la deg påvirke av C-vitamin-myten

Sheldon H. Handler har doktorgrad i biokjemi og molekylær biologi. Han er en av forfatterne bak boka PDR for Nutritional Supplements, som er en dyptpløyende veileder om kosttilskudd.

I sin spalte i New York Times gjør han rede for når og hvordan det er lurt å ta vitaminer.

LES OGSÅ: Hemmeligheten bak fin hud

Når skal du ta det?

Når på døgnet kosttilskuddet tas er ikke så nøye, ifølge Handler. Det viktigste er at det tas regelmessig.

Om du skal innta kosttilskuddet med mat eller ei, kommer an på hva slags kosttilskudd det er.

LES OGSÅ: Safran - krydderet med uante helseeffekter

Slik skal du ta vitaminer

Hovedregelen for vitaminer er imidlertid at de bør inntas sammen med litt fettholdig mat for at kroppen best skal ta dem opp.

Men ingen regel uten unntak. Noen vitaminer er vannløselige og kan godt tas på tom mage.

Fettløselige:
Vitamin A, D, E og K: Innta sammen med mat.

Vannløselige:
Vitamin B og C: Innta på tom mage.

LES OGSÅ: For mye antioksidanter er skadelig

Slik skal du ta betakaroten

Betakaroten omdannes til vitamin A i kroppen, og bør derfor inntas sammen med mat.

Det samme gjelder andre karotenioder som lykopen, lutein, zeaxantin, astaxantin og fukoxantin.

LES OGSÅ: Den magiske grønnsaken

Slik skal du ta mineraler

Mineraler skal hovedsaklig inntas sammen med mat. Kroppens opptak av for eksempel kalsiumkarbonat er ifølge Handler dårlig når magen er tom.

På den annen siden er kroppens opptak av jern best når magen er tom, men jern har dessverre også en tendens til å gjøre deg dårlig i magen. Litt mat sammen med jern er derfor greit.

LES OGSÅ: Denne bosematen kan du spise mer av

Den enkleste måten

Synes du dette var mye å holde rede på? Det er forståelig. Litt frustrerende er det kanskje også dersom du tar kosttilskuddet i én tablett som inneholder både vitaminer og mineraler.

Svaret da er at du tar kosttilskuddet når du spiser. Da får kroppen nyttiggjort seg godt av de aller fleste stoffene.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer