TA VARE PÅ NÆRINGSSTOFFENE: Hvis du ikke tilbereder grønnsakene riktig kan du gå glipp av mange viktige næringsstoffer.  Foto: Colourbox.com
TA VARE PÅ NÆRINGSSTOFFENE: Hvis du ikke tilbereder grønnsakene riktig kan du gå glipp av mange viktige næringsstoffer. Foto: Colourbox.com Vis mer

Grønnsaker

Slik bør du tilberede grønnsakene

Ikke gå glipp av viktige næringsstoffer.

Med alle fordelene grønnsaker kan gi deg, er det best å få mest mulig ut av dem.

Det er tidligere påvist at frosne grønnsaker er minst like næringsrike som de ferske (lenke til DinSide.no), men hvordan du tilbereder dem har faktisk noe å si.

Når paprika inneholder tre ganger så mye c-vitaminer enn appelsin og brokkoli kan redusere risikoen for alzheimers, gjelder det å tilberede dem riktig for å få mest ut av fordelene.

Tilbereder du dem på feil måte kan du gå glipp av mange viktige næringsstoffer, skriver Shape.com (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Supermaten du ikke bør droppe

Spis dem rå

En av de beste måtene og tilberede grønnsakene på, er å ikke tilberede dem i det hele tatt.

Mange vegrer seg for å spise grønnsaker på grunn av konsistensen eller smaken etter de er kokt, kanskje dette kan gjøre trikstet?

Mange grønnsaker kan med fordel spises rå siden enzymene, vitaminene og fotokjemikalier holder seg intakt.

Det finnes imidlertid også grønnsaker som gir mer næringsstoffer ved tilbredning. For eksempel er det mye lettere for kroppen å ta opp betakaroten i gulrot etter at den er kokt.

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av fiskemåltidet

Damp dem

Under definisjonenen av dampkoking i det Store norske leksikon heter det at dampkoking har en fordel ved tilberedning av mat fordi maten taper mindre av salter, smaksstoffer og vitaminer enn ved vanlig koking.

Dette kommer av at grønnsakene mister mindre vann ved damping. Desto mer vann du kan holde inni grønnsakene, jo bedre er det for næringsstoffene, og ved damping tilsetter du faktisk fuktighet.

Dampkok grønnsakene i lite vann i kort tid. Og server grønnsakene så raskt som mulig etter tillaging.

LES OGSÅ: Så mye kalsium trenger kroppen din

Wok grønnsakene

Dette er både enkelt, raskt og godt, og en veldig sunn måte å tilberede grønnsakene på. Sørg for at pannene er ordentlig varmet opp på forhånd og sleng alt du måtte ønske av grønnsaker i pannen.

Du bør imidlertid passe på at du ikke lar de ligge så lenge at de blir helt myke. Da har de mistet mye av næringsstoffene sine.

Wok grønnsakene sammen med for eksempel fisk eller kylling og ris. Det er ofte en av rettene som blir servert hjemme hos vår kostholdsekspert Ina Garthe.

LES OGSÅ: Så varm bør middagen være

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: