RO DEG SLANK: Ja, roing er faktisk noe av det mest effektive om målet med treningen er å gå ned i vekt! Foto: Ammentorp - Fotolia
RO DEG SLANK: Ja, roing er faktisk noe av det mest effektive om målet med treningen er å gå ned i vekt! Foto: Ammentorp - FotoliaVis mer

Fettforbrenning

Slik bør du trene hvis du vil ned i vekt

Roing kan være noe av det mest effektive, ifølge eksperten.

De fleste av oss vet at regelmessig fysisk aktivitet er viktig for å opprettholde god helse. Likevel er det ikke til å legge under en stol at svært mange av oss trener for å stramme opp kroppen, holde vekten ved like, eller gå ned i vekt.

Dersom du er i sistnevnte gruppe, har du garantert hørt at tøff kondisjonstrening og styrketrening er mest gunstig, særlig siden styrketrening og det å bygge muskler kan være med på å øke fettforbrenningen din.

Men hva er egentlig den absolutt beste treningen du kan bedrive for å gå ned i vekt?

LES OGSÅ: Trening som ikke gir vektnedgang

Moderat og høyintensiv trening

EKSPERTEN: Øystein Jensen er trener og fysioterapeut ved Artesia Trening i Oslo.  Foto: Adéle C. Blystad
EKSPERTEN: Øystein Jensen er trener og fysioterapeut ved Artesia Trening i Oslo. Foto: Adéle C. Blystad Vis mer

Ifølge Øystein Jensen, som er trener og fysioterapeut ved Artesia Trening i Oslo, er dette et mye omdiskutert tema, og de fleste treningseksperter har delte meninger om det.

Han mener imidlertid at en kombinasjon av moderat og høyintensiv trening er det beste.

- Dette temaet har blitt gjennomdebatert en haug med ganger, men jeg selv har tro på en blanding av moderat og høyintensiv jobbing, har han tidligere uttalt til KK.no:

- Husk at uansett hva du velger å gjøre, så koster det kalorier. Og desto hardere du jobber, desto flere kalorier forbrennes. Så enkelt er det.

LES OGSÅ: De vanligste tegnene på overtrening

Intervaller og roing

Mangel på tid er et vanlig problem for mange når det kommer til trening, og Jensen har derfor følgende anbefaling:

KJØR INTERVALLER: Ifølge Jensen er roing svært undervurdert som trening. Kjør tøffe intervaller hvis du ønsker å gå ned i vekt! Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia
KJØR INTERVALLER: Ifølge Jensen er roing svært undervurdert som trening. Kjør tøffe intervaller hvis du ønsker å gå ned i vekt! Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia Vis mer

- De fleste av oss har ikke tid til å trene flere timer om dagen. Derfor kan det være lurt å jobbe med intervaller - enten på tredemølle, romaskin, eller i form av sirkeltrening for å oppnå størst mulig arbeidsmengde på kortest mulig tid, forklarer eksperten.

Ifølge eksperten er roing - både ute i naturen og på maskinen på treningssenteret, meget undervurdert.

- Roing er særdeles undervurdert som treningsform med tanke på effektivitet. Forsøk å kjøre et intervallprogram bestående av 300 meter roing x 8 serier i høyt tempo neste gang du vil gjøre utholdenhetsarbeid. Du vil garantert skjønne, og kjenne, effekten! sier han.

Som sagt er det altså ikke bare innendørsroing som er bra, nå som sommeren er i anmarsj er det bare å gripe årene fatt utendørs også.

Tips: Ro barna rundt mens de fisker, det er knallgod trening!

LES OGSÅ: Slik kommer du i topform til sommeren

Aktiverer 78 prosent av musklene

At romaskinen kan være en real kalorikiller, er ikke noe nytt.

Som KK.no tidligere har skrevet, aktiverer du 78 prosent av musklene når du ror, og det er super trening både for å øke utholdenhet, styrke muskulaturen og øke fettforbrenningen. I tillegg er det skånsom trening som gir lav belastning på ledd og muskulatur.

Bruk romaskinen til å kjøre både intervaller og langkjøring - se eksempler under:

Ved intervalltrening: Veksle mellom harde intervaller med høy intensitet og pauser. Dragene er på cirka 1-10 minutter. Mellom hvert drag tar du en aktiv pause på cirka 1-3 minutter og holde lavere intensitet.

Under langkjøring: Da holdes en lavere intensitet over lengre tid, og pulsen er jevnere. Da bør du holde på i minst 30 minutter.

Og bare til informasjon: Olaf Tufte har NM i romaskin. Han ror 2000 meter på sterke 5.46.9 minuttter, som gir en gjennomsnittsfart på 1.26.7 minutter per 500 meter. Og for øvrig forbrenner han 1100-1200 kilokalorier på en time langkjøring på romaskinen, mot 700 kilokalorier på en times løping.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: