Julemat

Slik bør juletallerkenen se ut

Holder du deg til dette, vil du ikke gå på en kalorismell.

VÆR SÅ GOD: Når julematen er servert, bør du tenke på å forsyne deg riktig. Foto: PhotoEd - Fotolia
VÆR SÅ GOD: Når julematen er servert, bør du tenke på å forsyne deg riktig. Foto: PhotoEd - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Jula er full av gode og store middager der vi har tid til å sitte og kose oss uten stress.

Det er ingen tvil om at julemat er kraftig kost, og at vi derfor får i oss mer kalorier enn vanlig. Det er ikke så farlig hvis du ikke er av dem som startet jula allerede i november, med ribbe, pinnekjøtt, riskrem og pepperkaker ...

LES OGSÅ: Slik gjør julematen mindre skade

Vær bevisst på hva du spiser

- Det er viktig å tenke litt gjennom hvor lang din julefeiring er. Starter den med julebord og fest fra slutten av november, med mange selskaper og flotte middager må du ha en litt annen tilnærming til julematen, sier Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS.

- For dem som spiser julemat i noen få dager i julen, er det ikke noe å tenke på. Men for mange av oss er julen mye lenger enn det. Hvis du skal spise pinnekjøtt tre ganger, trenger du kanskje ikke fråtse like mye hver gang.

Dropp dietten i jula

Bugge mener også det er dumt å gå inn i julehøytiden med mange strenge restriksjoner fordi du skal ned i vekt.

- Jeg anbefaler ingen å tenke at de skal gå ned i vekt i julen. For dem som er i gang med vektnedgang, ville jeg sagt at målet bør være å holde en stabil vekt gjennom julen, så fortsetter du vektnedgangen i januar. Det kan bli vanskelig å gå inn i julen og skulle takke nei til alt. Det er mer overkommelig å holde en stabil vekt som mål.

LES OGSÅ: Tre regler for varig vektnedgang

PRIORITER DET GRØNNE: Fyll opp minst en tredjedel av tallerkenen med grønnsaker. Foto: Joe Gough - Fotolia
PRIORITER DET GRØNNE: Fyll opp minst en tredjedel av tallerkenen med grønnsaker. Foto: Joe Gough - Fotolia Vis mer

Forsyn deg riktig på tallerkenen

Uansett om du er blant dem som har fått til en vektnedgang i høst, og har lyst til å starte januar uten å ha gått opp igjen i vekt i løpet av jula, eller om du vet at det blir veldig mange juleselskaper før desember er over, er det smart å være litt bevisst på hva du legger på tallerkenen.

- Det er lurt å tenke variasjon. Sørg for at du har noen lettere middager innimellom hvis julefeiringen er lang. Få litt avveksling ved å spise fisk, hvitt kjøtt eller salater, sier Bugge.

- Fyll tallerkenen slik at minst en tredjedel er grønnsaker, en tredjedel er poteter eller annet tilbehør, og en tredjedel er proteiner som kjøtt eller fisk.





Om du fyller en enda større del av tallerkenen med grønnsaker er det enda bedre. Uansett er det faktisk smart å starte med å forsyne seg med grønnsaker, for deretter å ta kjøtt, og til slutt poteter, saus og annet tilbehør.

LES OGSÅ: Hvor stor er en porsjon, egentlig?

Husk tallerkentrikset

Når vi er sultne, og maten lukter godt, har vi lett for å forsyne oss med mer enn vi egentlig trenger. Det er dokumentert at jo større tallerken du har, jo mer spiser du. (Se en forskningsartikkel om dette her.)

- Hvis det er et koldtbord eller buffé er det lett at vi forsyner oss med langt mer enn nødvendig. Da kan det være smart å ta en liten tallerken med mindre plass.

LES OGSÅ: Tallerkenfargen avgjør hvor mye du spiser

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer